راه و شهرسازیمجله خبری

عضو جامعه مهندسان مشاور علت افت کیفیت پروژه‌های عمرانی تشریح کرد

به گزارش ساختمان آنلاین: عطااله آیت اللهی عضو جامعه مهندسان با بیان اینکه مشاور مهندسان شانه به شانه پیمانکاران فعالیت می‌کنند، گفت: نظارت بر حسن اجرای کار در بسیاری از پروژه‌ها هدف اصلی جامعه مهندسان مشاور است و انجام مطالعات اجرایی و دقیق یکی از روش‌های مرسوم در این حوزه است که بعد از طراحی اولیه انجام می‌شود.

او با بیان اینکه مهندسان مشاور در حوزه طراحی و اجرا هم نظارت می‌کنند، افزود: جامعه مهندسان مشاور اهل تبلیغات و یا هیاهو نیستند و این از دهه ۴۰ فعالیت خود را آغاز کرده و از دهه ۵۰ انجمن معماران و مهندسان مشاور که دو بخش جداگانه بودند طبق دستور سازمان برنامه در قالب یک بخش و انجمن ادغام شدند و تبدیل به جامعه مهندسان مشاور شدند که حدود پنجاه سال است فعالیت می‌کنند.

آیت اللهی بیان کرد: جامعه مهندسان مشاور یک تشکل مردم نهاد است که حدود ۸۴۰ عضو دارد. حدود ۲ تا ۳ هزار نفر پرسنل فنی در شرکت‌های ما عضو هستند و سه هزار مهندس مشاور گواهی کار دریافت کرده‌اند.

عضو جامعه مهندسان مشاور اظهار کرد: حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ شرکت مهندس مشاور وجود دارند که ۸۵۰ شرکت از این تعداد عنوان درست دارند و در قالب یک رقابت سالم فعالیت می‌کنند.

او در پاسخ به این سوال که چرا با وجود مهندسان مشاور کیفیت کار در برخی از پروژه‌های عمرانی پایین است، گفت: متاسفانه با وجود آنکه بین ۲ تا ۳ هزار مهندس مشاور وجود دارد و به دلیل آنکه پروژه‌های عمرانی در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده است یک رقابت ناسالم بین جامعه مهندسان مشاور ایجاد شده که همین امر باعث پایین آمدن قیمت‌ها شده و این پایین بودن قیمت‌ها هم باعث کاهش کیفیت در ساخت پروژه‌های عمرانی شده است.

او بیان کرد: طبق آخرین آمارها تا سال ۲۰۰۶، ۱۵۰ هزار مغز متفکر از کشور خارج شده‌اند که این خود باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی برای بخش مهندسی کشور شده است.

آیت اللهی توضیح داد: از ابتدای سال ۹۲ تاکنون قدرت دستمزد مهندسان افزون بر ۲۴۸ درصد کاهش یافته است و مهندسان کشور را به ارزان‌ترین مهندسان منطقه و بلکه جهان تبدیل کرده است.

او با اشاره به اینکه بسیاری از سرمایه گذاران با کمک مهندسان مشاور اقدام به ساخت و تکمیل پروژه‌های عمرانی می‌کنند، افزود: در بسیاری از پروژه‌ها طراحی و فعالیت مال‌ها و مجتمع‌ها بر عهده مهندسان مشاور است، اما به دلیل آنکه در سال‌های اخیر رقابت ناسالمی در این بخش ایجاد شده این حوزه با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو شده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا