راه و شهرسازیمجله خبری

شهرک الهیه، شهرکی با معماری متفاوت

به گزارش ساختمان آنلاین:   شهرک الهیه غرب بخشی از محله «شریف» در غربی‌ترین نقطه منطقه۲۲ است. این شهرک مسکونی با بیش از ۵۰۰ خانوار جمعیت در فاصله اندکی از معابر و بزرگراه‌های شریانی همچون «شهید همت» و «شهید همدانی» قرار دارد. ساختمان‌های شهرک الهیه غرب، بیش‌ از ۶ واحد نیستند و از بلندمرتبه‌سازی‌های افسار گسیخته و آسمان خراش‌های بلند در این شهرک خبری نیست.

شهرک الهیه غرب به تعاونی شماره ۲ «راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران» تعلق دارد. تاکنون ۳۰۰ واحد در این شهرک ساخته شده و بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ واحد دیگر ساخته نشده است و این زمین‌های تفکیک شده به‌صورت بایر رها شده‌اند. در واقع هنوز این شهرک شکل نگرفته است. شهرک الهیه غرب تهران، بر اساس استانداردهای شهرسازی، با تراکم جمعیت بسیار کم ساخته شده است.

شهرکی با معماری متفاوت و سقف‌های آجری

«سید محمود طباطبایی»، دبیر شورایاری محله، درباره ویژگی‌های این محله می‌گوید: «معماری شهرک بسیار مدرن و کاربردی و خیابان‌کشی‌ها این شهرک استاندارد است. در نقشه، ۵۴۱ قطعه در نظر گرفته شده است و ۳ خیابان «البرز»، «سبلان یک تا چهار»، در این شهرک قرار دارد.

فاصله زمین‌ها و خیابان‌کشی‌ها استاندارد و برای همه ساختمان‌ها، چه شمالی و چه جنوبی، فضای سبزی در نظر گرفته شده است. تمامی قطعات چه شمالی و چه جنوبی، فرم ساخت آنها به‌صورت جنوبی بوده، یعنی حیاط و فضای سبز همه قطعات پشت به پشت هم و حتی در قطعات شمالی نیز واحدهای پشتی رو به حیاط و فضای سبز ساختمان هستند. در تهران این نوع شهرک‌سازی تاکنون بی‌نظیر بوده و فقط شهرداری منطقه ۲۲ در مجموعه الهیه غرب مجوز ساخت به این فرم معماری را داده است.

بیشتر قطعه‌های این مجموعه در متراژهای ۳۶۰، ۳۷۲، ۳۸۴ و ۳۹۶‌مترمربع با کاربری‌های مسکونی و مسکونی ‌ـ تجاری و تعدادی نیز با اندازه‌های مختلف است و منطبق با شهرسازی نوین، تفکیک و با رعایت اصول شهرسازی ساخته می‌شوند. هم‌چنین سبک معماری این منطقه به شکلی است که همگی سقف‌ها به سبب زیبایی و یکدست بودن، شیب‌دار هستند، سالم‌ترین و طبیعی‌ترین نوع پوشش از جنس «آجر سفالی» برای آنها در نظر گرفته شده که نسبت به پوشش‌های دیگر سالم‌تر است. آجرسفالی گرما را ذخیره می‌کند و رطوبت و دمای محیطی را متعادل نگه می‌دارند و هم‌چنین عایق صوتی و نسوز هستند.»

تعهداتی که عملی نشد

قطعات الهیه غرب اندکی اصلاحیه خواهند داشت تا عرض معابر نسبت به نقشه اولیه عریض‌تر شود.

اغلب ساخت‌وسازهای در منطقه ۲۲ به شرکت‌های تعاونی نهادها تعلق دارد. برای همین این تعاونی‌ها آن‌گونه که باید و شاید به تعهدات خود در برابر مالکان عمل نکرده‌اند. به همین دلیل این شهرک هنوز از برخی امکانات رفاهی و خدماتی محروم است. «میثم کاسه‌گر محمدی»، شهردار ناحیه ۳، در این‌باره می‌گوید: «تراکم ساخت در این شهرک، سه طبقه مسکونی متشکل از ۳ یا ۶ واحد به همراه یک طبقه پارکینگ و یک زیرزمین برای سالن اجتماعات یا برای مراسم خصوصی یا ساخت استخر و سونا (به‌صورت اختیاری) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

براساس توافق‌های صورت گرفته با شهرداری، این تعاونی‌ها، زمین‌هایی را که مساحت آنها بیش از هزارمترمربع است باید تعیین تکلیف ملکی و آسفالت کنند. یعنی قاعده ۳۰ به ۷۰ را باید رعایت کنند و بخشی از زمین‌ها را برای تأمین سرانه به شهرداری واگذار کنند. تعاونی شرکت راه‌آهن سال‌های گذشته توافق ۳۰ به ۷۰ را قبول نکرد. برای همین قرار بود خودشان این سرانه‌ها را تأمین کنند. اکنون چندین سال است که شهروندان در این خانه‌ها ساکن شده‌اند و خواستار تأمین سرانه‌های هفت گانه شهری هستند که حقشان است.

اکنون پس از گذشت این همه سال می‌گویند ما توان ساخت این بخش‌ها را نداریم و باید زمین‌ها را تحویل شهرداری ‌دهیم. اما مدتی از این تصمیم می‌گذرد و شهرداری همچنان منتظر است تا زمین‌ها واگذار شود تا آنها بتوانند برای‌ آبادانی این شهرک و تأمین نیازهای خدماتی و رفاهی شهروندان اقدام کند، اما با این حال خدمات‌دهی به این شهرک را آغاز کرده است.

این درست است که تعاونی به تعهدات خود عمل نکرده است ولی شهرداری به سبب مردم و ساکن شدن آنها در این شهرک، به آنها خدمات ارائه می‌دهد. ما به وظایف ذاتی خود عمل کردیم و امیدوارم که مردم نیز پیگیر باشند و بتوانند از تعاونی مطالباتشان را وصول کنند و هرچه سریع‌تر به امکاناتی که لیاقت آنها است، دست پیدا کنند.»

امکانات خوب شهرک

دسترسی آسان به بزرگراه‌ها و ترافیک سبک، هم‌چنین نزدیکی به ایستگاه مترو «وردآورد» و نیز دسترسی به مراکز خریدی مانند «ایران مال»، «طوبی» و از سوی دیگر نزدیکی به مراکز تفریحی همچون دریاچه «چیتگر» و باغ «گیاه‌شناسی» از جمله امکانات این شهرک به شمار می‌روند. یک کلینیک جراحی و کلینیک «رسول‌الله» (ص) مراکز درمانی این محدوده هستند. هم‌چنین نزدیکی این مجموعه مسکونی به بزرگ‌ترین روددره تفریحی در حال ساخت کشور از دیگر جاذبه‌های این محله محسوب می‌شود.

موقعیت جغرافیایی

مجموعه الهیه غرب، در یکی از پاک‌ترین مناطق آب و هوایی تهران در غرب منطقه ۲۲ و در کوهپایه رشته کوه «البرز» واقع شده است. این شهرک به‌صورت مجموعه ویلایی و کم واحد بنا شده و هنوز برخلاف برخی از مناطق منطقه از تراکم جمعیتی اندکی برخوردار است. شهرک الهیه غرب از شمال به بزرگراه شهید همت (خرازی)، از شرق به مجتمع مسکونی «شریف» و از جنوب به بزرگراه «رسالت» یا «حکیم»، از غرب به بوستان «شبنم» و پروژه‌های «مروارید شهر» و برج «خادمان شهرداری» و برج‌های در حال ساخت دیگر محدود می‌شود.

راه‌های دسترسی

برای رفتن به این شهرک چندین راه وجود دارد. از میدان آزادی، به خیابان شهید لشکری یا همان‌جاده مخصوص کرج وارد می‌شوید، از روی پل بزرگراه شهید ستاری، به سمت آزادراه کرج یا همان بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری ‌حرکت کنید. سپس از پارک‌های ارم، چیتگر و گیاه‌شناسی عبور کنید و پس از گذشتن از مترو وردآورد وارد خیابان آرش کمانگیر شوید.

در ادامه از پارک شبنم به الهیه غرب خواهید رسید. زمان رسیدن به مقصد در این مسیر، کمتر از ۲۵ دقیقه است. هم‌چنین اگر از دهکده المپیک به سمت بزرگراه شهید خرازی بروید و پس از آن به خیابان اردستانی بپیچید، انتهای خیابان اردستانی به خیابان دانش می‌رسید. خیابان دانش را به سمت غرب بروید و وارد خیابان کرمانشاه شوید، پس از پارک شبنم، الهیه غرب پیش چشم شما است.

در این مسیر، کمتر از ۲۰ دقیقه به مقصد می‌رسید. یا بزرگراه شهید همدانی را تا خیابان اردستانی پیش بروید. پس از رسیدن به خیابان اردستانی از بزرگراه خارج شوید، خیابان اردستانی را تا خیابان دانش ادامه دهید، خیابان دانش را به سمت غرب بروید و همانند مسیرهای پیشین عمل کنید، کمتر از ۲۰ دقیقه به مقصد می‌رسید.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا