بورس و بازارمجله خبری

تشکیل بازار سیاه فروش امتیاز مسکن ملی

به گزارش ساختمان آنلاین: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در سال ۱۳۹۲ طرح مسکن مهر که مربوط به دولت قبل بود، از گردونه بازار مسکن خارج و قرار شد تا مسکن اجتماعی جایگزین آن شود.

عباس آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی در آن زمان، در دوران چند ساله وزارت خود مسکن اجتماعی را تنها روی کاغذ نگه داشت و با رفتن او و تکیه محمد اسلامی بر وزارت راه و شهرسازی، مسکن اجتماعی هم کنار رفت و طرح مسکن ملی مطرح شد.

طرح مسکن ملی از شهریور ماه سال ۱۳۹۸ به اجرا درآمد و متقاضیان استان‌های مختلف برای دریافت این مسکن نام نویسی کردند.

مسکن ملی نیز حواشی به همراه داشت که از آن جمله می‌توان به خرید و فروش امتیاز آن در ماه‌های اخیر اشاره کرد. البته خرید و فروش امتیاز مسکن ملی چیزی نیست که به تازگی اتفاق افتاده باشد، اما به دلیل آن که قیمت مسکن بسیار در این ماه‌ها رشد کرده، این روز‌ها بسیار دیده می‌شود که فروش امتیاز مسکن ملی به خصوص در فضای مجازی آگهی می‌شود.

دلیل فروش امتیاز مسکن ملی چیست؟

افزایش قیمت مسکن از یک سو و همچنین ناتوانی در واریزی‌ها توسط متقاضیان از سوی دیگر باعث شده است تا هم متقاضی برای خرید امتیاز مسکن ملی باشد و هم فروشنده. برخی فروشندگان امتیاز مسکن ملی با توجه به اینکه توانایی ندارند تا مبالغ خواسته شده را واریز کنند، برای جلوگیری از سوخت شدن امتیاز خود، اقدام به فروش امتیاز مسکن ملی می‌کنند.

دلیل دیگر برای فروش امتیاز مسکن ملی نیز این است که برخی گویا صاحب خانه بوده اند، اما باز هم توانسته اند امتیاز مسکن ملی را دریافت کنند و الان به دلیل عدم نیاز امتیاز آن را به متقاضیانی که کم هم نیستند می‌فروشند.

یک مشاور املاک نیز در این رابطه گفت: خریدار و فروشنده هر دو به سود خود فکر می‌کنند. وقتی که ۴۰ میلیون تومان آورده به بیش از ۲۰۰ میلیون تومان تبدیل شود، قطعا خریداری که برای تامین آورده‌های بعدی مشکل دارد با میل و رغبت برای فروش اقدام می‌کنند.

امتیاز مسکن ملی را چگونه واگذار می‌کنند؟

اغلب آگهی‌های مسکن ملی، با قیمتی در حدود ۲۵ تا ۳۵ میلیون تومان آگهی شده‌اند و فروشنده در آگهی ذکر کرده که امتیاز خود را با تعهد محضری به خریدار منتقل می‌کند؛ اما چگونه این کار انجام می‌شود؟

یکی از صاحبان این آگهی‌ها طی گفت‌وگو با یکی از روزنامه‌ها اعلام کرد: پیامک دعوت به واریز ودیعه نخست مسکن ملی برای او ارسال شده و پس از فروش حواله، خریدار باید این وجه را به‌حساب بانک مسکن واریز کند؛ اما همچنان امتیاز مسکن ملی به نام شخص فروشنده خواهد ماند و او با حضور در دفتر اسناد رسمی متعهد می‌شود آن امتیاز را پس از تحویل واحد به خریدار تسلیم کند؛ بنابراین، با توجه به اینکه متقاضیان مسکن ملی باید در مرحله اول ۳۰درصد کل بهای تمام‌شده را پرداخت کنند، خریدار حواله مسکن ملی باید علاوه بر وجهی که به‌عنوان خرید امتیاز به صاحب امتیاز پرداخت می‌کند، رقمی در حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان نیز به‌عنوان آورده متقاضی به‌حساب بانک مسکن واریز کند.

خرید و فروش امتیاز مسکن ملی قانونی است؟

پاسخ این پرسش خیر است. از اواخر سال ۱۳۹۸ که موضوع خرید و فروش امتیاز مسکن ملی مطرح شد، محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی، هر نوع خرید و فروش امتیاز واحد‌های اقدام ملی را غیرقانونی دانست و هشدار داد که تضمینی برای پولی که بابت این موضوع پرداخت می‌شود، وجود ندارد.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز در این خصوص به تازگی اظهار داشت: فروش امتیاز مسکن ملی غیرقانونی است و اشخاصی که امتیاز طرح اقدام ملی خودشان را می‌فروشند اقدامی غیرقانونی انجام داده اند، فرم «ج» آن‌ها قرمز شده و این امتیاز را از دست خواهند داد.

مهدی هدایت مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید پردیس نیز طی مصاحبه‌ای در ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ گفت: معامله امتیاز مسکن ملی غیر قانونی است و خریداران به صرف داشتن امتیاز امکان خرید و فروش ندارند و آن‌ها هیچ قراردادی ندارند و هنوز واحدی تعیین نشده تا برای خرید و فروش آن اقدام کنند.

خریداران امتیاز مسکن ملی، مراقب باشید

همان گونه که گفته شد، خریدار امتیاز مسکن ملی به جز یک تعهد محضری، هیچ سند دیگری در دست ندارد و ممکن است بعد از تکمیل واحد‌ها و با توجه به افزایش قیمت مسکن، فروشنده امتیاز تمایلی به تحویل مسکن نداشته باشد! همچنین خریداران این موضوع را نیز مدنظر قرار دهند که ممکن است در صورت حتی تحویل مسکن، سند رسمی آن چند سالی تحویل مالک نشود و همین مساله نیز به چالشی جدی برای معامله‌کنندگان امتیاز مسکن ملی تبدیل خواهد شد.

همچنین خریداران باید مراقب کلاهبرداران در این زمینه هم باشند. خرید و فروش امتیاز مسکن ملی مشابه فروش حواله‌های خودروست که در آن‌ها نیز فروشنده کلاهبردار، حاضر است به هر مبلغی خریدار را به دام بیندازد و بعد از آن یکباره غیب می‌شود! به علاوه با توجه به اینکه سند رسمی در بین نیست، ممکن است فروشنده، امتیاز مسکن ملی خود را به چندین نفر بفروشد.

به هر صورت باید خریدارانی که به دنبال خرید امتیاز مسکن ملی هستند، مراقب باشند، چون هشدار‌های لازم از سوی مسئولین داده شده و ممکن است در ازای چند میلیونی که پرداخت می‌کنند و امتیاز می‌خرند، در نهایت چیزی عاید آن‌ها نشود و با مشکلات قضایی هم رو به رو شوند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا