راه و شهرسازیمجله خبری

رویاهای بربادرفته با تبلیغات ماهواره‌ای

به گزارش ساختمان آنلاین:   به گفته بسیاری از کارشناسان تنها دلیل رغبت شهروندان به این نوع تبلیغات به این دلیل است که کاملاً به عملکرد دولت و به‌خصوص وزارت راه و شهرسازی در بخش اقتصاد و مسکن بی‌اعتماد شده و معتقدند سر کلاف مسکن به دلیل برنامه‌های غیر منسجم و اجمالی ارگان های مختلف گم‌ و بریده شده است.

یکی از تعجب‌انگیزترین تبلیغات ماهواره‌ای فروش زمین باقیمت‌های نازل گلبهار است. همین چند وقت پیش بود که هومن گریوانی رئیس هیئت‌مدیره شرکت عمران شهر جدید گلبهار بابیان اینکه برخی تبلیغات در شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ای پیرامون فروش اراضی این شهر باقیمت نازل، غیرواقعی بوده و کلاه‌برداری است. تأکید می‌کند.

متأسفانه بسیاری از اراضی اطراف گلبهار در آگهی‌های ماهواره‌ای به نام گلبهار به فروش می‌رسد درحالی‌که این اراضی به‌هیچ‌عنوان قابلیت ساخت‌وساز ندارد.

*دلایل جذب شهروندان به تبلیغات ماهواره‌ای

در همین راستا محمدعلی مهری کارشناس شهرسازی بابیان اینکه پذیرش این نوع تبلیغات از سوی مردم به دلیل مستأصل بودن آن‌ها است تأکید کرد: این پذیرش را می‌توان از دو بعد اقتصادی و فرهنگی واکاوی کرد. در بعد اقتصادی باید گفت در حال حاضر بخش عمده‌ای از دارایی مردم و شهروندان به‌واسطه تورم‌های بالای چندساله ارزش واقعی خود را ازدست‌داده است بر اساس آخرین آمارها نرخ برابری ریال ایران در برابر دلار آمریکا تنها طی یک سال گذشته بیش از ۱۳۷ درصد سقوط کرده و بهای دلار از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به 25 هزار و 950 تومان در پایان معاملات (مهرماه) رسیده و هم‌زمان نرخ تورم اقتصاد ایران نیز در آستانه 29 درصد قرارگرفته است؛ در چنین شرایطی برای مقابله با افت قدرت خرید پول و حفظ ارزش پس‌اندازهای نقدی چه راهکارهایی وجود دارد؟‌‌افزایش حجم نقدینگی همچنان روند صعودی دارد. به‌طوری‌که این نرخ در بهار سال ۱۳۹۸ در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۷ کمی بیش از ۲۵ درصد بوده است.

مطابق گزارش بانک مرکزی ایران، حجم نقدینگی در شهریور سال ۱۳۹۲ و هم‌زمان با آغاز به کار دولت حسن روحانی ۵۰۶.۳۹ هزار میلیارد تومان بوده و تا پایان بهار گذشته ۵.۲ برابر شده است.

به‌هرحال زمانی که نقدینگی در کشور افزایش پیدا کند تورم افزایش‌یافته و ارزش ریال کشور به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند بر این اساس برخی با مشاهده تبلیغات ارزان و مطابق با دارایی خود نیم‌نگاهی به تبلیغات سرمایه‌ای ماهواره‌ای می‌کنند.

وی در ادامه افزود: البته تمامی کارشناسان این شبکه‌ها با دقت و رصد تک‌تک خاصه‌های ایرانی‌ها و به‌خصوص دارایی‌ها و نقدینگی‌های سرگردان شروع به تبلیغات گسترده می‌کنند.

وی بابیان اینکه بخش لوکس‌تر این تبلیغات را می‌توان در شبکه‌های لوکس‌تر و پرطرفدارتر دید افزود: در این شبکه‌ها دیگر خبر از زمین‌های برهوت و بی‌دروپیکر گلبهار و زمین‌های اطراف شهرستان‌های کم نام و نشان نیست بلکه این عده پا را فراتر گذاشته و تبلیغات زندگی لوکس و فراواقعی در ترکیه، دبی و حتی قبرس و امارات را می‌دهند.

به گفته مهری عدم شفافیت و اطلاع‌رسانی یکی از دلایل فرار سرمایه‌های کشور به کشورهای همسایه است و این مورد یکی از وظایف مغفول شده وزارت راه و شهرسازی است که هیچ‌گاه به‌صورت جدی در آن ورود نکرده است.

مهری با اشاره به اینکه جذب نقدینگی‌ها اندک مردم جدای از مباحث اقتصادی ریشه در ذات و فرهنگ ایرانی‌ها دارد تأکید می‌کند: بیشتر ایرانی‌ها از قدیم زمین و مسکن را به‌عنوان سرمایه لحاظ می‌کنند و متأسفانه همین نگاه سرمایه باعث ایجاد همچنین اشتباهات فاحش و طمع طلبی‌های دلالان و واسطه گران غیرمجاز شده است.

به گفته وی خروج مسکن از بخش سرمایه‌ای به مصرفی نیازمند طی مسیرهای متعدد و مستدام و برنامه‌ریزی‌های وزارت راه و شهرسازی است.

وی در ادامه بابیان اینکه یکی از مقصران اصلی سرمایه‌ای بودن مسکن بانک‌ها هستند تأکید کرد: درحالی‌که دولت تلاش می‌کند مسکن از کالای سرمایه‌ای به مصرفی تبدیل شود، چند بانک باهدف افزایش سرمایه خود با ساخت واحدهای لوکس و با متراژ بزرگ و احتکار آن، قیمت‌های خانه در مناطق مختلف شهر را بالا می‌برند. همین بانک‌ها با برنامه‌ریزی‌های منسجم و قدرت نفوذی خود سایه بزرگ و سیاهی بر روی مسکن انداخته‌اند؛ و برای حل این معضل باید دولت و مجلس بانک‌ها را به هدف اصلی خود یعنی بانکداری سوق دهند.

مهری در ادامه گفت: همین چند وقت پیش بود که وزارت راه و شهرسازی هم‌زمان با شناسایی بخش اعظمی از خانه‌های خالی به بانک‌هایی رسیده است که سال‌های طولانی در خلأ اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی، واحدهایی لاکچری ساخته و وارد بازار نکرده است؛ و متأسفانه تنها بیش از هزار واحد مسکونی در اختیار یک بانک است که سال‌های طولانی خالی مانده است و بخشی از سهام این بانک در اختیار دولت و بخشی هم در اختیار بخش خصوصی است.

این کارشناس شهرسازی در ادامه در خصوص تاثیر فرهنگ‌سازی در عدم باور و پذیرش این تبلیغات گفت: باید صدا سیما و رسانه‌های آگهی سازی‌های منسجمی برای شهروندان داشته باشند این فرهنگ‌سازی نیز باید همراه با شفاف‌سازی باشد مسئولان می‌توانند با شفاف‌سازی و ایجاد اتاق شیشه‌ای در خصوص زمین‌های مسکونی و طرح‌های تفصیلی و با ساده‌سازی این قوانین مردم را در خصوص زمین‌های شهرها آگاه‌تر کنند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا