بورس و بازارمجله خبری

الویت خرید واحدها تنها مزیت سرمایه‌گذاران در طرح فروش متری مسکن

به گزارش ساختمان آنلاین: طراحی خرید متری مسکن از طریق بورس کالا با استفاده از ابزار اوراق سلف موازی صورت گرفته و به زودی به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد. در واقع خرید متری مسکن اگرچه در ابتدا به نظر می رسد به رویای چندین ساله دهک های پایین جامعه برای تامین مسکن جامه عمل خواهد پوشاند اما بررسی نحوه اجرای این طرح نشان می دهد تحقق این موضوع به آسانی امکان پذیر نبوده و فارغ از اینکه طراحان آن به نوعی سودای جذب سرمایه های سرگردان و اندک جامعه را در سر می پرورانند خرید این اوراق به نوعی مشارکت در ساخت است و در نهایت تنها مزیت برای دارنده آن اولویت در خرید واحدهایی خواهد بود که در ساخت آن سهیم بوده است.

مصطفی صفاری کارشناس بورس درباره جزئیات اوراق سلف موازی استاندارد مسکن که پذیره نویسی آن به زودی در بازار سرمایه و بورس کالا آغاز شود، به ساختمان آنلاین می گوید: اوراق سلف نوعی پیش فروش مسکن است و در آن انبوه سازانی که قرار است پروژه مسکونی بسازند مانند صندوق‌های زمین و ساختمان، پس از تعیین زمین مورد نظر برای ساخت و همچنین اعلام  جزئیات و ویژگی های پروژه به لحاظ تعداد واحدها ، متراژ و امکانات رفاهی پیش فروش آن در بازار سرمایه آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: در این طرح، مبنا را یکی از واحدهای طبقه همکف تعیین می‌کنند، سپس سایر واحدها را با ضرایبی که انبوه ساز یا سازنده با سازمان بورس و اوراق بهادار به توافق می‌رسد، تعیین می‌کنند.

صفاری در خصوص نحوه تعیین قیمت پایه گفت: قیمت پایه را کارشناس رسمی دادگستری تعیین می‌کند هم سازمان بورس و هم سازنده بر آن نظارت دارند قیمت پایه در بورس اعلام می‌شود؛ ممکن است در بازار سرمایه، قیمت پایه افزایش یا کاهش یابد و پس از آنکه پروژه مذکور در بورس عرضه شد، خریداران در رقابت با یکدیگر، قیمت پایه به همراه ضرایب را کشف قیمت می‌کنند که مشابه خرید و فروش سهام است.

وی افزود: قیمت روز ساختمان نیز در قیمت اوراق خریداری شده تأثیر دارد که با توجه به افزایش تورم عمومی و تورم مسکن، قیمت هر برگه فروخته از پروژه ساختمانی مذکور نیز تغییر می‌کند که همان معاملات ثانویه اوراق است.

وی در پاسخ به اینکه به لحاظ ثبت مالکیت آیا خریداران در پایان پروژه مشکلی نخواهند داشت گفت:قرار نیست سندی به نام دارندگان اوراق به ثبت برسد و در واقع نقش خریدران مشارکت در ساخت بوده که در پایان و فروش پروژه همچون سایر شرکت های موجود در بورس نسبت به تقسیم سود اقدام خواهد شد . تنها تفاوت آن در این است که دارندگان اوراق بنا بر سرمایه گذارای انجام داده از اولویت در خرید واحدهای پروژه برخوردار خواهند شد.این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر فروش متری اوراق مسکن در بهبود بازار مسکن گفت: در این طرح متقاضیان با هر سرمایه ای می توانند نسبت به خرید اقدام کنند و در نهایت همچون مشارکت در پروژه های ساخت و ساز و کسب سود قادر خواهند بود واحد مورد نظر خود را خریداری کنند که قطعا می تواند بخشی از نیاز مسکن جامعه به ویژه اقشار کم درامد را تامین کند.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه امکان فروش اوراق سلف مسکن در بازار ثانویه نیز وجود دارد، گفت: معمولاً قیمت این اوراق افزایشی است؛ اما ممکن است شرایط بازار مسکن به گونه‌ای باشد که قیمت‌ها کاهش یابد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا