بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

علت پدیده پشت‌بام فروشی چیست؟

به گزارش ساختمان آنلاین:  محمود پژوم در ادامه گفت: متاسفانه به ‌دلیل وضعیت اقتصادی مردم و افزایش قیمت مسکن و به ‌تبع آن رانده شدن مردم به ‌سمت حاشیه شهر، چندی است با مسئله پشت ‌بام فروشی مواجه هستیم.

وی افزود: متاسفانه برخی از مردم به ‌دلیل شرایط اقتصادی و برخی به ‌دلیل نبود آگاهی اقدام به ‌خرید و احداث غیر مجاز سازه می‌کنند و زمانی که ساختمان‌شان پلمب شد، تازه متوجه می‌شوند که کارشان غیر قانونی بوده است.

عضو کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران اضافه کرد: بسیاری از تخلفاتی که در این حوزه رخ می‌دهد روی توسعه بناها بوده که معمولا فاقد استحکام است، زیرا بدون مجوز از شهرداری و شبانه اقدام به‌ ساخت بنا می‌کنند.

وی عنوان کرد: واحدهایی که به این صورت ساخته شده معمولا فاقد پارکینگ بوده و سند که به صورت وکالت و با قولنامه در بنگاه به افرادی که از قوانین مطلع نیستند، با قیمت نازل‌تر از بازار به فروش می‌رسد.

پژوم با اشاره به این موضوع که پدیده بام فروشی به دلیل گرانی زمین و قیمت مسکن بیشتر در مناطق حاشیه‌ای شهر رواج یافته است ابراز کرد: به‌طورکلی برخی مالکان با ایجاد سازه‌ای در پشت‌بام منازل مسکونی خود بدون دریافت پروانه و یا پرداخت حق‌وحقوق قانونی به بنای خود می‌افزایند غافل از اینکه این موضوع در آینده مشکلات حقوقی عدیده‌ای را ایجاد می‌کند.

وی بابیان اینکه اغلب مردم این ساختمان‌ها را بانام خانه‌های قولنامه‌ای می‌شناسند بیان کرد: معمولاً این ساختمان‌ها دارای یک سند زمین است که مالک نسبت به احداث چندین واحد مسکونی بدون طی مراحل قانونی اقدام کرده است و لذا بسیاری از حق‌وحقوق مالکان مانند مشاعات در این ساختمان‌ها زیر سؤال است.

رئیس انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی با اشاره به این موضوع که معمولاً این ساختمان‌ها با منازعات بسیاری بین ساکنان همراه است اظهار می‌کند: نخستین عامل تأثیرگذار در بروز این پدیده گرانی مسکن و دوم کمبود نظارت است لذا با تأمین مسکن برای اقشار آسیب‌پذیر و هم‌چنین نظارت بیشتر بر حوزه ساخت‌وسازها شاید بتوان این پدیده را مهار کرد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا