مجلس و ارگان هامجله خبری

جابه‌جایی سه سکونت‌گاه‌ غیررسمی در زنجان

به گزارش ساختمان آنلاین:  معاون وزیر راه و شهرسازی در جلسه ستاد بازآفرینی شهر زنجان، اظهار کرد: زنجان جزو استان‌هایی است که جمعیت سکونت‌گاه‌های غیررسمی آن در حال کاهش بوده و با مدیریت خوب و دغدغه‌ای که دارد، امیدواریم به توفیقات ارزشمندی در بازآفرینی شهری دست یابد.

مهدی عبوری با اشاره به اینکه سکونت‌گاه‌های غیررسمی زنجان به هشت منطقه تقسیم شده و ۲۵ پروژه فعال برای بهسازی این مناطق دارد، عنوان کرد: ۱۵ میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه‌ها نیاز است که برنامه‌ریزی می‌کنیم این اعتبار در اسرع وقت در اختیار استان قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری، با اشاره به تخفیف‌های ۵۰ درصدی صدور پروانه در بافت‌های فرسوده، تصریح کرد: برای اجرای پروژه‌ها در بافت فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی، روی کمک ما حساب ویژه باز کرده و علاوه بر اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام، طرح‌های جدیدی تعریف کنید. البته تعداد پروژه مهم نیست، بلکه اجرای طرح‌های محرک توسعه در اولویت قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ۲۵ پروژه از منابع شرکت بازآفرینی شهری در استان زنجان تعریف شده است، بیان کرد: بیش از ۵۰ درصد این طرح‌ها، پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصدی دارند که با تزریق ۱۲ تا ۱۵ میلیارد تومان می‌توانیم پروژه‌های باقی مانده را به اتمام برسانیم.

مسعود بیات‌منش ابراز کرد: اگر با استفاده از ظرفیت طرح اقدام ملی در بافت‌های ناکارآمد شهری بتوانیم تولید مسکن انبوه کنیم‌، می‌تواند محرک توسعه این مناطق باشد. همچنین در ضلع جنوبی شهر زنجان به دلیل اینکه نوسازی اتفاق نمی‌افتد، کم کم خالی از سکنه می‌شود که با ایجاد طرح‌های محرک می‌توان از این روند جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه در سه سکونت‌گاه غیررسمی از جمله کوی فلسطین و کوی فاطمیه باید جابه‌جایی اتفاق بیفتد، ادامه داد: این مناطق با مشکلاتی نظیر بالاآمادگی فاضلاب، قرارگیری نزدیک ریل راه‌آهن و نبود خدمات روبنایی مواجه بوده و برای سکونت مناسب نیستند و در قالب طرح اقدام ملی مسکن واحدهایی برای آن‌ها در نظر گرفته شده تا این جابه‌جایی صورت گیرد.

این مسئول با اشاره به اینکه با اجرای طرح اقدام ملی، تراکم جمعیت در منطقه اسلام‌آباد و نجف‌آباد کاهش پیدا می‌کند، اظهار کرد: با توانمندسازی و توسعه خدمات روبنایی در این دو منطقه مردم هم راضی به ساماندهی واحدهای ریزدانه شدند. همچنین ۱۳ هزار متر مربع زمین در اختیار بنیاد مستضعفان است که با استفاده از این ظرفیت، می‌توانیم کار جابه‌جایی را سامان بخشیم و ۳۰ درصد آن به کاربری مسکونی و ۷۰ درصد فضای سبز برای فعالیت‌های خدماتی و تفریحی اختصاص یابد.

شهردار زنجان نیز در ادامه این جلسه عنوان کرد: ۶۲۰۰ هکتار محدوده شهر زنجان در طرح تفصیلی است که از این مقدار ۶۷۰ هکتار معادل ۱۱ درصد آن را بافت‌های ناکارآمد تشکیل می‌دهد. به عبارتی، ۴۹۰ هکتار بافت فرسوده، ۵۶ هکتار بافت تاریخی و مابقی آن اسکان غیررسمی و سکونت‌گاه‌های غیربرنامه‌ریزی شده است.

حبیب ملایی‌یگانه احداث خانه‌محله‌ها، کتابخانه و سالن‌های ورزشی را از اقدامات انجام شده برای ساماندهی بافت‌های ناکارآمد شهری برشمرد و گفت: احداث پروژه سبزه‌میدان به مساحت ۶.۵ هکتار در بافت مرکزی شهر در حال اجرا است و برای این پروژه سه میلیارد تومان از محل اعتبارات بازآفرینی شهری سال گذشته هزینه شده است و ۴۰ میلیارد تومان هم هزینه تملکلات بوده که البته ارزش مجموع تملکات بیش از یک هزار میلیارد تومان است.

وی فرسودگی خطوط انتقال نیرو را از مشکلات زیرساخت‌های شهری عنوان کرد و افزود: محله‌هایی از جمله زینبیه، اصغریه و حسینیه به لحاظ بافت قدیمی از انسجام خارج شدند. برای بهسازی و نوسازی این مناطق تخفیفات ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی در نظر گرفته شده و امیدواریم برای آسفالت معابر این نواحی نیز قیر رایگان در اختیار شهرداری قرار گیرد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا