بورس و بازارمجله خبری

افزایش افسارگسیخته اجاره‌بها در یاسوج

به گزارش ساختمان آنلاین:  نکته قابل تامل این است که رشد اجاره بها هیچ تناسبی با رشد تورم نداشته است و هر صاحب خانه، خودسرانه اجاره و رهن خانه خود را مشخص می‌کند و شاخص، ملاک و معیاری برای تعیین اجاره خانه در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد البته نظارتی هم بر این بازار نیست و در چنین شرایطی فشار زیادی به اجاره نشین‌ها وارد می‌شود.

امسال اما به قدری اجاره بها خانه افزایش یافته که پرداخت آن از توان خیلی‌ها خارج است، این در حالی است که هنوز وارد فصل جابجایی نشده‌ ایم، با پدیده های جدیدی رو به رو خواهیم شد که بدون شک علت اصلی رخداد آن‌ها افزایش نرخ اجاره بهاست.

با توجه به وضع موجود و در صورت تداوم گرانی اجاره بها و رهن خانه بی شک پدیده پشت بام خوابی، چادر خوابی، روی آوردن به حاشیه نشینی و … در استان کهگیلویه و بویراحمد بخصوص شهر یاسوج دور از ذهن نخواهد بود.

یکی از مشاوران املاک شهر یاسوج گفت: در شهر یاسوج یک منزل مسکونی سه خوابه را به قیمت ۴۰۰ میلیون تومان به صورت رهن اجاره داده اند.

وی اظهار کرد: امور مالیاتی باید تدابیر بیندیشد که با توجه به این وضعیت گرانی و بالا بودن کرایه خانه از صاحبان خانه مالیات واقعی بگیرد تا شاهد کرایه های بی حساب و کتاب نباشیم.

یک مشاور املاک دیگر نیز به خبر نگار ایسنا گفت: صاحبان خانه منزل مسکونی خود را برای اجاره به قیمت ۲۰۰ میلیون تومان با ماهی ۱۰۰ هزار تومان در بنگاه ما ثبت کرده است.

وی افزود: شهرداری یاسوج برای ساخت خانه های بیش از ۴ طبقه در بیشتر نقاط شهر محدودیت گذاشته اند در صورتی که این محدودیت‌ها کمتر شود در ساخت خانه های بیشتر موثر خواهد بود.

این مشاور املاک عنوان کرد: در این شرایط کرونایی مستأجران از خانه بیرون نروند و تخلیه نکنند چراکه قانون هم با مستأجران است و از آنها حمایت می کند.

یک مشاور املاک دیگر گفت: یک خانه ای را در دفتر ما برای اجاره دادن به قیمت ۲۰۰ میلیون تومان رهن با ۲.۵ میلیون تومان کرایه نوشته اند، به صاحب خانه گفتم این قیمت زیاده و مستأجران مشکل دارند قیمتش را کمتر بگو، در پاسخ به من گفت همین که هست اگر ثبت نمی‌کنید می روم در بنگاه دیگر ثبتش می کنم.

وی با بیان به دنبال خانه با کرایه مناسب نگردید چرا که گیر نمی آید اگر صاحب خانه ای مَرد و مُنصف باشد شاید خانه خود را بصورت مناسب و منصفانه اجاره دهد، تصریح کرد: از سوی مسئولان و متولیان امر باید چاره ای اندیشیده شود تا جلوی این افزایش سرسام‌آور گرفته شود، در یکی از استان‌ها همه مشاوران املاک هماهنگ شدند و با توجه به وضعیت اقتصادی مردم و شرایط کرونایی به اجاره هر منزل مسکونی و برای تمدید قرارداد تنها ۱۰۰هزار تومان اضافه کردند.

یک مستأجر که زوج جوانی بودند گفت: هم اکنون در یکی از مناطق جنوب شهر با ۱۵ میلیون تومان رهن و ماهانه ۶۰۰ هزار تومان کرایه، اجاره نشین هستم که صاحب خانه ام برای تمدید قرارداد گفته ۵۰ میلیون رهن با یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کرایه در سال جدید خانه ام را اجاره می دهم حالا نمی دانم چطوری این میزان رهن و کرایه را تامین کنم.

وی افزود: چرا مسئولان فکری به حال این مسأله نمی کنند و هرکس اجاره خانه خود را خودسرانه مشخص می کند و اکثر صاحب خانه ها کرایه خانه خود را با اقساط وام و بدهی های خود تنظیم می کنند. آیا یک مسئول با شجاعت و جرأت هست که بتواند ترمز این وضعیت اسفناک اجاره بها را بکشد؟

یک آقای حدود ۳۵ ساله که دنبال خانه اجاره ای بوده، گفت: شغلم کارگری است که در این شرایط کرونایی بیشتر روزها کار گیرم نمی آید، صاحبان خانه ها و مالکان خود را جای ما قرار دهند چطوری می توانم با این قیمت هایی که می‌گذارند خانه اجاره کنم.

وی عنوان کرد: یکی به داد ما مستأجران برسد، آیا مسئولان از وضعیت اجاره خانه اطلاعی دارند؟ آیا فرزند اجاره نشین دارند که درد اجاره نشینی را کشیده باشند؟

«عنایت رضایی»، رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهر یاسوج در این خصوص گفت: باتوجه به وضعیت بالا رفتن تورم سالیانه اجاره بها نیز زیاد شده که سه عامل اصلی افزایش اجاره بها بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی، افزایش تورم و بالا رفتن روز به روز تمام مایحتاج مردم و گردشگر پذیر بودن استان است.

وی افزود: البته باتوجه به دستور هیئت دولت هر گونه افزایش اجاره بها تنها تا ۱۵درصد صورت می‌گیرید و هیچ موجری نمی تواند مستاجری را از خانه بیرون کند و دستگاه قضایی نیز حکم تخلیه برای هیچ مستاجری صادر نمی‌کند.

رضایی اظهار کرد: اگر مسئولان در زمینه پایین آمدن مصالح ساختمانی، ساخت مسکن و وام کم بهره مسکن چاره اندیشی نکنند حتی جایی برای چادر زدن و پشت بام خوابی هم نمی ماند و مشکلات بیش از پیش می شود.

« محمدعلی غفاری»، مدیرکل امور مالیاتی استان کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه گفت: در اجرای ماده ۵۴ قانون مالیات‌های مستقیم هر ساله کمیسیون تقویم املاک در محل اداره امور مالیاتی برگزار و نماینده اداره ثبت و جهاد کشاورزی و یک‌ نفر از اعضای شورای هر منطقه و نماینده مالیاتی و … با توجه به قیمت روز تهیه و مورد اجرا قرار می‌گیرد.

وی افزود: کسی از مالیات اجاره خانه معاف نیست و هرکس بجز اجاره بها درآمد دیگری ندارد در اجرا ماده ۵۷ قانون مالیات‌های مستقیم به اندازه معافیت حقوق معاف و مابقی اخذ می شود.

غفاری اظهارکرد: با وجود اجاره‌های بی حساب و کتاب اما متاسفانه صاحبان خانه و مالکان آنقدر که بر اساس قانون باید مالیات بپردازند، از آنها گرفته نمی شود در واقع فرار مالیاتی دارند.

مدیرکل امور مالیاتی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: اجاره خانه در شهر یاسوج به ضرر مردم و به سود مالیات و موجر است و خدا به داد مستاجران برسد.

غفاری با بیان اینکه مالیات بر خانه های خالی در استان کهگیلویه و بویراحمد هنوز اجرا نشده است، تصریح کرد: این طرح هنوز به علت ارسال نشدن دستورالعمل و ساز و کار وصول اجرایی نشده است.

گفتنی است که برای حل این موضوع لازم است که ابتدا قبول کرد که مشکلی به نام اجاره‌بها وجود دارد، اما به نظر می‌رسد به این اتفاق به صورت جدی دقت نشده است زیرا با تشکیل یک جلسه به تنهایی نمی‌توان نسبت به بررسی این موضوع مهم پرداخت و راه حل کاربردی و مناسبی ارائه کرد، پس این وضعیت نشان از بی‌توجهی و در نگاه خوش‌بینانه، کم‌توجهی مسئولان و متولیان امر به قشری به نام «اجاره نشین‌ها» دارد!

امروز در کوتاه‌مدت باید چارچوبی برای قیمت‌گذاری خرید و فروش و اجاره‌بها را تعیین کرد تا حداقل این روند منطق و اصولی پیدا کند، به نظر می‌رسد تشکیل کمیته‌ای با مشارکت بخش خصوصی و فعالان بازار، دستگاه قضایی، استانداری، شهرداری، امورمالیاتی، اتحادیه مشاوران املاک، راه و شهرسازی می‌تواند منجر به یک تصمیم‌سازی در این حوزه شود و مقامات استانی از مسئولان کشوری درخواست کمک کنند.

اجاره بها به طور مستقیم با اقشاری مرتبط است که قدرت خرید به آنها اجازه نداده که تا کنون سرپناهی از آن خود تهیه کنند، بنابراین از اقشار کم‌درآمد جامعه به حساب می‌آیند و باید هرچه زودتر به کمک آنها شتافت، کمکی که به نظر می‌رسد اگر دیر شود، عواقب مطلوبی به دنبال نخواهد داشت.

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است که موجر به دلیل تمدید خودکار قرارداد، نمی‌تواند حکم تخلیه بگیرد، بعد از پایان قرارداد مستاجر موظف نیست خانه را تخلیه کند و توسط مراجع قضایی حکم تخلیه صادر نمی‎‌شود. امسال میزان افزایش اجاره‌‎بها در تهران ۲۵ درصد، کلانشهرها ۲۰ درصد و سایر شهرها ۱۵ درصد است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا