راه و شهرسازیمجله خبری

کاهش عمر مفید ساختمان ها به 30 سال

به گزارش ساختمان آنلاین:  سیدمهدی سیدی‌مقدم در خصوص مشکلات انبوه‌سازان، اظهار کرد: انبوه‌سازان هیچ‌گونه حمایتی از سوی شهرداری یا شورای شهر مشهد نمی‌شوند، بنابراین این مسأله مطرح می‌شود که انبوه‌سازان چه تفاوتی با سازنده معمولی ساختمان دارند؟ چرا شهرداری یا شورای شهر هیچ‌گونه تخفیفی به عنوان حمایت از این قشر متخصص در زمینه عوارض صدور پروانه یا تقسیط آن و… قائل نمی‌شود؟

وی افزود: باید توجه داشت که لازم است تفاوتی بین انبوه‌سازان با سازندگان شخصی وجود داشته باشد و شورای شهر یک‌سری بسته‌های تشویقی را برای این قشر در نظر بگیرد. شنیده شده که برخی از شهرداری‌های شهرها در خصوص عوارض صدور پروانه تخفیفاتی را برای انبوه‌سازان قائل می‌شوند.

سیدی‌مقدم ادامه داد: نکته این است شهرداری و شورای شهر می‌توانند برای حمایت از انبوه‌سازان علاوه بر در نظر گرفتن تخفیفات حتی در صورتی که مغایر با قوانین بالادستی شهرسازی نباشد، تراکم بیشتری را به انبوه‌سازان ارائه دهند. متأسفانه با وجود اینکه انبوه‌سازان تخصصی کار کرده و مجوز قانونی ساخت و ساز دارند، بین آن‌ها با فردی که متخصص این حوزه نیست و مجوز فعالیت نداشته، تفاوتی وجود ندارد.

این عضو انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی بیان کرد: بر اساس قوانین، یکی از وظایف شورای شهرها بررسی و شناخت کمبودها در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، عمران، بهداشت و… است. در واقع یکی از مسائلی که ساختمان‌های موجود در مشهد را تهدید می‌کند، عدم توجه به این مبانی است. عمر مفید ساختمان‌ها در کشور حدود ۲۵ تا ۳۰ سال تخمین زده شده، در حالی که در کشورهای پیشرفته و صنعتی این رقم بالاتر از ۱۰۰ سال بوده، بنابراین چنین وضعیتی برای ساختمان‌ها نوعی تهدید برای شهر است.

وی اضافه کرد: در این راستا یکی از وظایف شورای شهرها در قانون اساسی بررسی و شناخت کمبودها است. باید بپذیریم که با یک‌سری از کمبودها روبه‌رو هستیم، به همین دلیل است که عمر مفید ساختمان‌های ما کاهش پیدا کرده، زیرا به متخصصان ساختمان‌سازی جایگاه مناسب بخشیده نشده، آن‌ها را حمایت نکرده‌ایم و غیرمتخصصان بیشتر در حوزه ساخت و ساز ورود پیدا کرده‌اند، این در حالی است که ساختمان سرمایه ملی و فراملی است.

بر اساس گزارش روابط عمومی انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی، سیدی‌مقدم خاطرنشان کرد: با شرایط موجود سرمایه ملی به هدر می‌رود، بنابراین ضروری است که شورای شهر با مصوبات خود سازوکاری را ترتیب دهد، بر اساس آن انبوه‌سازان را حمایت کند و افرادی را که در این زمینه تخصصی‌تر در حال فعالیت هستند پشتیبانی نماید تا به سمت ساختمان‌های باکیفیت در شهر حرکت کنیم.

این عضو انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی گفت: ما در هیچ دوره‌ای از فعالیت شوراهای شهر مشهد حمایتی از انبوه‌سازان ندیده‌ایم، درواقع برنامه‌ای مدون یا لایحه‌ای مشخص در این زمینه ارائه نشده است. در واقع شورای شهر مدیر کلان شهری بوده، بنابراین باید زیرساخت‌های لازم را آماده کند تا به سمت و سوی خانه‌های باکیفیت حرکت کنیم. حتی شاید نیاز باشد که در این زمینه کمیسیونی نیز به شورا افزوده شود، زیرا موضوع بسیار بااهمیتی است که عدم توجه به آن موجب هدررفت سرمایه ملی، ایجاد مشکلات اجتماعی و…. می‌شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا