بورس و بازارمجلس و ارگان هامجله خبری

یک گام تا راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات در بازار سرمایه

به گزارش ساختمان آنلاین:  به نقل از بورس کالا، «میثم فدایی»  در این نوع صندوق ها املاکی که دارای پایان کار بوده یا املاکی که دارای اسناد معتبر هستند به مالکیت صندوق در آورده می شوند و با گزارش های کارشناسی رسمی و دادگستری که انجام می‌گیرد، املاک قیمت‌گذاری شده و واحدهای صندوق ها به مردم فروخته می‌شود و سود حاصل از این سرمایه‌گذاری در قالب واحدهای سرمایه‌گذاری، نصیب سهامداران می‌شود.

وی درخصوص زمان راه‌اندازی این صندوق‌ها خاطرنشان کرد: به دلیل پیچیدگی‌های گسترده قوانین مربوط به بخش املاک، نظرات صاحب‌نظران مختلف اخذ شده و احتمال می‌رود طی چند روز آینده با ابلاغ دستورالعمل صندوق املاک و مستغلات، این صندوق به مرحله راه اندازی برسد.

فدایی درباره فروش متری مسکن نیز این طور گفت: فروش متری مسکن یک طرح موازی صندوق املاک و مستغلات است که موضوع متفاوتی در حوزه پیوند بازار سرمایه و مسکن به شمار می رود. در این روش صرفا خرید مسکنی که می خواهد ساخته شود مطرح است درحالی که در صندوق املاک و مستغلات، ملک موجود بوده و در حال استفاده و کاربری است و چون افرادی وجود دارند که امکان خرید ملک و اجاره دهی ندارند در نتیجه یونیت های این صندوق ها را با سرمایه های کم خریداری می کنند و به اندازه سرمایه خود در کسب و کار خرید ملک و اجاره دهی شریک می شوند.

مدیر اداره نظارت برنهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: طرح فروش متری مسکن که برپایه انتشار اوراق سلف موازی استاندارد مسکن راه‌اندازی می‌شود به ساخت مسکن مرتبط است؛ برای مثال یک سازنده درخواست انتشار اوراق برای تامین مالی ساخت مسکن در پروژه‌ای مشخص را می‌دهد و افراد می‌توانند اوراق منتشر شده را به‌ازای هر مترمربع خریداری کنند. در واقع سازنده با پول فروش اوراق نسبت به ساخت ملک موردنظر اقدام کرده و خریداران اوراق نیز به میزان اوراق خود، صاحب میزان مشخصی از ملک در پروژه تعیین شده می‌شوند.

وی با بیان اینکه امیدواریم دیگر شاهد قیمت گذاری دستوری کالاها از جمله سیمان و فولاد نباشیم، گفت: اکنون تقریبا شاهد ورود کل شرکت های سیمانی در بورس کالا هستیم و کشف قیمت متناسب با شرایط بازار و مکانیزم عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد که نتیجه عرضه‌های گسترده در هفته‌های گذشته نیز ایجاد تعادل و شفافیت در بازار این محصول است که امیدواریم با توجه به تجربیات گذشته، رویکرد قیمت گذاری دستوری در بازارها به پایان برسد.

صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات یکی از ابزارهای نوین مالی در بازار سرمایه کشور است که با استفاده از آن می‌توان با مبالغ کم و سرمایه‌گذاری‌های کوچک وارد بازار ملک شد و عواید آن بهره برد، دلیل تشکیل این نوع صندوق علاوه بر کسب بازدهی، حفظ ارزش پول متناسب با میزان رشد نرخ مسکن برای سرمایه‌گذاران است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا