بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

مشاوران املاک در برزخ حرکت معکوس بازار

به گزارش ساختمان آنلاین:  آمارهای رسمی نشان می‌دهند روند قیمت‌ها در بازار مسکن به حالت ریزشی درآمده و بسیاری برای توضیح این دوران، «عصر پساجهش» را به آن اطلاق می‌کنند. مهدی موسوی کارشناس حوزه مسکن در تشریح این واژه و مشخصه‌های اصلی آن به «ساختمان آنلاین» می‌گوید: از اواسط آبان‌ماه شاهد علائم خفیف ورود به این دوره بودیم و امروز برای دومین ماه متوالی، آمارهای رسمی که از قیمت مسکن در شهر تهران منتشر می‎شود، حاکی از ورود جدی به این دوران است. مشخصه اصلی این دوره، خروج یا افت شدید تقاضای سرمایه‌ای است و همچنین، کاهش تورم و سپس، قیمت مسکن است. آمارهای رسمی نشان می‌دهند که در آبان ماه کاهش تورم مسکن را داشتیم که در اذرماه این تورم منفی شد و در عمل، قیمت مسکن کاهش پیدا کرد، یعنی از 27 میلیون تومان در هر متر مربع به 26 میلیون تومان کاهش یافت.

وی ادامه داد: گزارش‌های میدانی نشان می‌دهند برخلاف ماه‌های گذشته، هیچ هیجان سرمایه‌گذاری در بازار ملک وجود ندارد و علت آن نیز کاملا مشخص است، چراکه افراد می‌دانند فرآیند کاهش قیمت مسکن در مراحل ابتدایی است و اگر با دوره‌های قبل مقایسه کنیم، می‌تواند چندین ماه ادامه داشته باشد.

موسوی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود کاهش قیمت مسکن اما در بسیاری از فایل‌ها شاهد مقاومت قیمتی هستیم، می‌گوید: کاهش قیمت بیشتر شامل ملک‌های نوسازی می‌شود که در اختیار ساختمان‌سازان است. در فایل‌های مربوط به کسانی که قصد دارند ملک خود را تبدیل به احسن کنند، کاهش قیمتی نداشته‌ایم، کما اینکه حتی در برخی موارد، در همین یکی دو روز اخیر، فروشندگانی که قصد دارند با فروش ملک خود، در منطقه‌ای دیگر اقدام به خرید کنند، قیمت فروش خود را افزایش داده‌اند و فایل‌هایشان را اصلاح کرده‌اند.

این کارشناس حوزه مسکن با اشاره به این که بسیاری گرانی فایل‌ها را به گردن مشاوران املاک می‌اندازند، ادامه داد: مگر مشاوران املاک چقدر در بازار نقش دارند که بتوان گرانی مسکن، آن هم در ابعادی که در این مدت شاهد بوده‌ایم را به گردن آن‌ها بیاندازیم؟ این موضوع کاملا وارونه نمایش داده شده است، چراکه هرچه قیمت مسکن ارزان‌تر باشد و قیمت ملک به قدرت خرید مردم نزدیک‌تر، مشاور املاک نیز زودتر به حق کمیسیون خود می‌رسد. طبیعتا در این اوضاع قیمتی حتی احتمال زد و بند با صاحب ملک برای کسب درآمد بیشتر از محل قراردادها نیز نزدیک به صفر است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا