بورس و بازارمجله خبری

چراغ بازار برای خریداران واقعی مسکن سبز شد!

فخرالدین زاوه کارشناس اقتصاد مسکن در این مورد به «ساختمان آنلاین» می‌گوید: از سال 96 شاهد جهش قیمت مسکن بودیم که این فرآیند تا همین اواخر به طول انجامید تا یکی از طولانی‌ترین دوران جهش قیمتی به ثبت برسد. اما آنچه از نیمه دوم سال 98 و ابتدای امسال اتفاق افتاد، از خصلت دارایی بودن مسکن نشات گرفته بود و ریسک‌هایی که خارج از اقتصاد مسکن بر کشور حاکم بود که دیگر بازارها نیز از این تلاطم‌ها بی‌نصیب نبودند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد با انتخاب آقای بایدن، بازار به این جمع‌بندی رسیده که گزینه‌های پرریسک و پرخطری که در دوران ترامپ روی میز بود، اکنون به کنار رفته و شرایط با تغییرات ویژه‌ای روبه‌رو خواهد شد. از سوی دیگر، ورود هیجانی پول‌های سرمایه‌ای رو به کاهش رفته تا در نتیجه، قیمت‌ها روند نزولی را تجربه کنند. بسیاری از کارشناسان نیز عقیده دارند این دوره رکود و ثبات، دوره طولانی‌تری در مقایسه با سال‌های گذشته باشد.

زاوه در توضیح روند فعلی بازار می‌گوید: یکی از بزرگترین عواملی که در یک دهه گذشته در بازار مسکن تاثیرگذار بوده، موضوع ضعف تقاضا است. بیش از یک دهه است که قدرت خرید خانوارهای ما در مجموع کاهشی بوده و این ضعف تقاضا در بازار مسکن به عنوان یک کالای گران‌قیمت را به همراه داشته است که مصداق آن در حجم معامله پایینی که نه فقط در آذرماه که بسیار پایین بود، بلکه در یک سال گذشته، قابل مشاهده است. اگر علل و ریشه‌های این موضوع رفع نشود و رشد اقتصادی حاصل نگردد، این وضعیت در بازار حکم‌فرما خواهد بود.

گفتنیست، بر اساس آمارها، میزان خرید و فروش که طی دو ماه گذشته به ترتیب 48 و 42 درصد ریزش داشت، در ماه گذشته با جهش 38 درصدی مواجه شد.

برآیند آمارها از توقف سرعت رشد جهش قیمت مسکن در کنار رشد تقاضا برای خرید می‌تواند چراغ سبز این بازار به متقاضیان واقعی باشد تا احتمالا شاهد ورود این بازار به یک دوره ثبات قیمتی باشیم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا