مجلس و ارگان هامجله خبری

لزوم توجه دولت به کیفیت در ساخت‌ و سازها

به گزارش ساختمان آنلاین: دکتر «پارسا قنبری» در ادامه افزود: مشکل مسکن نه تنها یکی از مهمترین معضلات و مشکلات در ایران و سایر کشورهای در حال توسعه، بلکه مشکلی اساسی در سایر کشورهای جهان و حتی کشورهای توسعه یافته است.

وی با بیان اینکه این معضل در سه سطح و دامنه؛ «کمبود مسکن»، «نیاز به مسکن ارزان قیمت» و «تقاضای فزاینده برای مسکن با کیفیت بالاتر» مطرح است، گفت: مشکل مسکن در ایران و بسیاری از کشورهای در حال توسعه دیگر، بیشتر به دو سطح اول و دوم یعنی «کمبود مسکن» و «نیاز به مسکن ارزان قیمت» بر می ­گردد در حالی که در کشورهای توسعه ­یافته، مشکل مسکن،به سطح سوم یعنی«تقاضای فزاینده برای مسکن با کیفیت بالاتر» مربوط می­ شود.

این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: یکی از برنامه­‌های دولت آقای رئیسی جهت رفع مشکل مسکن در ایران، ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور است که اکثر کارشناسان معتقدند ساخت این تعداد مسکن در سال امکان پذیر نیست. جدای از اینکه ساخت این تعداد واحد مسکونی با زیرساخت ­های موجود در کشور چقدر امکان پذیر بوده و به نظر می ­رسد جنبه آرمانی آن بر جنبه واقعی آن حاکم­تر است، باید پذیرفت که این برنامه باز هم در سطح اول و دوم مطرح شده و به عبارتی نگاه عددی و کمی به مقوله مسکن تحت فشارهای عمومی، باعث بی­ توجهی به مقوله کیفییت و پایداری در بخش مسکن شده است.

دکتر قنبری افزود: اگر بپذیریم که متوسط عمر مساکن در ایران به خاطر بی ­توجهی به جنبه ­های کیفی و پایداری مسکن نسبت به نُرم متوسط جهانی بسیار پایین­تر است و همین رقم پایین نیز به شدت در حال کاهش است آن موقع به ضرورت و اهمیت نگاه کیفی به بخش مسکن پی خواهیم برد.

عضو هیات علمی گروه برنامه ریزی شهری دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه ادامه داد: متوسط عمر مفید مساکن و ساختمان ­ها در دنیا ۵۰ سال است در حالی که عمر مفید مساکن و ساختمان­ ها در ایران با اغماض به ۲۵ سال می ­رسد و این وضعیت بیانگر آن است که عمر مفید مساکن و ساختمان­ ها در ایران نسبت به متوسط جهانی ۲۵ سال کمتر و به تعبیری دیگر ۵۰ درصد نسبت به متوسط جهانی ضعیف­تر است.

دکتر قنبری افزود: نکته دیگری که در این آمار وجود دارد این است که اگر در ساخت مساکن نگاه کیفی داشته باشیم و به ساخت مساکن پایدارتر حداقل در تراز متوسط جهانی بپردازم ۵۰ درصد از کمبود مسکن را با افزایش ۲ برابری عمر مساکن، تأمین کرده ­ایم.

وی اضافه کرد: ما برای رفع بحران مسکن نیاز مبرم داریم که نگاه عددی و کمی را با رویکرد کیفی، تولید و ساخت مساکن پایدار جایگزین کنیم. مقوله ­ای که در ساخت «مسکن مهر» مورد بی ­توجهی قرار گرفت.

او گفت: «مسکن مهر» یکی از کارهای خوب در زمینه کاهش بحران مسکن در ایران تلقی می­ شود و ای کاش در ساخت آنها به جنبه ­های کیفی و پایداری هم توجه می ­شد.

او پیشنهاد داد دولت آقای رئیسی بهتر است به جای تأکید بر ساخت تعداد زیادی مسکن با عمری برابر عمر متوسط فعلی مساکن در ایران، به ساخت تعداد ۵۰۰ هزار مسکن در سال با عمری معادل متوسط مساکن در دنیا یعنی ۵۰ سال بیاندیشد، شاید ساخت این تعداد مسکن پایدار منطقی ­تر و شدنی ­تر باشد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا