راه و شهرسازیمجلس و ارگان هامجله خبری

برنامه‌های گزینه شهرداری قزوین تشریح شد

به گزارش ساختمان آنلاین:  سیدکاظم مجابی به عنوان دوازدهمین نامزد تصدی پست شهردار قزوین و چهارمین گزینه بومی، امروز ۲۵ مرداد با حضور در صحن شورای اسلامی شهر قزوین ، به ارائه برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود پرداخت و تصریح کرد: هم افزایی بین دستگاهی و تعامل با مدیران استانی برای مدیریت شهری لازم است، شهرداری به تنهایی نمی‌تواند بهترین خدمات را ارائه کند و نیاز است که از ظرفیت سایر سازمان‌ها و ادارات نیز بهره ببرد.

وی افزود: همچنین مدیریت شهری باید بستری فراهم کند تا حضور مردم در تصمیم‌گیری‌های شهری بیشتر شود، در حال حاضر تعامل بین شهروندان با مدیریت شهری بسیار پایین و اغلب در حوزه ساخت‌وساز و عوارض است.

این گزینه تصدی شهرداری قزوین اظهار کرد: توسعه عادلانه خدمات، افزایش تاب‌آوری شهری، احیای معماری ایرانی اسلامی، توجه به طرح جامع ترافیک، توجه به فضای کالبدی شهر، توجه ویژه به اقتصاد شهر و ارتقاء جایگاه شهرداری در نظام ملی ازجمله مواردی است که باید به آن توجه داشت.

وی خاطرنشان کرد: سازمان فرهنگی شهرداری نقش بسیار مهمی دارد، این سازمان می‌تواند در ارتقای دانش شهروندان و همراه کردن آن‌ها با مدیریت شهری نقش تأثیرگذاری داشته باشد، آموزش فرهنگ ترافیک، آپارتمان‌نشینی، پسماند، تفکیک زباله از مبدأ ازجمله آموزش‌هایی است که می‌توان توسط سازمان فرهنگی ارائه و فرهنگ‌سازی کرد.

مجابی بیان کرد: درآمد مدیریت شهری پایدار و ناپایدار است، در حوزه عوارض و ارزش‌افزوده طی سال‌های متوالی پیشرفتی نداشتیم و همان قوانین دهه گذشته در حال اجراست، عوارض پسماند، نوسازی، ایجاد ممیزی مجدد، عوارض ساخت‌وساز، نوسازی، تغییر کاربری، ماده ۱۰۰ ازجمله درآمدهایی است که می‌توان روی آن حساب کرد.

وی یادآور شد: در حال حاضر به ازای هر خانوار ۱/۱ خانه در شهر قزوین داریم، در واقع تعداد واحدها از خانوارها بیشتر است اما نیاز داریم ساخت‌وساز کنیم چرا که پراکندگی خانه‌ها متناسب با تراکم جمعیتی نیست، همچنین خانه‌های خالی مناسب افراد مختلف نیستند با این تفاسیر در حال حاضر ۳۵ درصد جمعیت شهر قزوین مستأجر هستند باید زیرساخت‌های مناسب را فراهم کنیم که همه افراد به مسکن دسترسی درستی داشته باشند.

گزینه تصدی شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: قیمت خانه نباید با توجه به منطقه تأیید شود تا این معنا که یک خانه در جنوب و یک خانه در شمال شهر با تفاوت قیمت فاحشی روبرو باشند اتفاق نیفتد، بلکه قیمت‌ها را باید براساس مصالح استفاده شده در ساختمان پایه‌گذاری کنیم و اگر خانه‌ای دارای مصالح یکسانی باشد بدون در نظر گرفتن منطقه به فروش برسد.

لزوم وجود پیوست‌ فرهنگی در پروژه‌های شهری

وی بیان کرد: داشتن پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی در پروژه‌ها بسیار مهم است، در قزوین تشکل‌های مردمی و تخصصی زیادی داریم که می‌تواند کمک شهرداری و شورا باشد همان‌طور که میراث فرهنگی به کمک تشکل‌ها از ادامه روند پروژه شهرداری قزوین طی سال‌های گذشته جلوگیری کرده است.

مجابی تصریح کرد: پسماند محمدآباد در زمان تأسیس به‌عنوان یکی از سایت‌های نمونه کشور معرفی شد و می‌توانست اتفاقات خوبی در آن رخ دهد. انسان‌محوری در شهر دستور کار مدیریت شهری خواهد بود تا وابستگی مردم به شهر بیشتر شود.

وی تصریح کرد: در ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری اقدامات خوبی شده که باید توسعه پیدا کند و بهره‌گیری از تشکل‌های فنی و مهندسی در این دوره اهمیت دارد؛ همچنین کیفیت زندگی شهروندان، بسیج همه امکانات و جلب مشارکت نخبگان و توسعه متوازن شهر، حضور مردم در تصمیم‌سازی‌های شهری و افزایش مشارکت‌های مردمی، استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌های فنی مهندسی در شهر، افزایش علاقه شهروندان به شهر، خارج شدن حوزه شورا و شهرداری از حوزه تصدی‌گری و تبدیل آن به نهادی تسهیلگر ازجمله برنامه‌هایی است که می‌توان برای قزوین استفاده کرد.

گزینه تصدی شهرداری قزوین اظهار کرد: مدیریت مسائل زیست‌محیطی، رونق اقتصاد شهری، پیاده‌سازی روش‌های نوین خدمات الکترونیکی در حوزه مدیریت شهری، نوسازی، بهسازی و بازسازی بافت‌های ناکارآمد از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته برای شهر است.

وی بیان کرد: اجرای پروژه‌های ملی، اجرای معماری و شهرسازی ایرانی – اسلامی، تاب‌آوری شهری مدیریت منابع و مصارف، روان‌سازی حمل‌ونقل شهری، تقویت شرکت‌های وابسته در بحث برون‌سپاری خدمات شهرداری، توجه به شناسنامه فنی و ملکی ساختمان، توجه به تفکیک زباله از مبدأ، راه‌اندازی بانک و سامانه املاک شهرداری، نظارت بر ساخت‌وسازهای دستگاه‌های دولتی و توجه ویژه به بودجه‌نویسی، بازنگری ضوابط معماری و شهرسازی و تسهیلگری در جذب سرمایه‌گذار نیز در دستور کار قرار دارد.

مجابی دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت سیستم و بهره‌وری و دکترای کسب‌وکار است که در کارنامه کاری خود سوابقی ازجمله رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان قزوین، عضو اصلی شورای مرکزی سازمان نظام‌مهندسی کشور و عضو شورای اسلامی شهر قزوین در دوره چهارم را دارد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا