بورس و بازارمجله خبری

تهران در تصاحب املاک 50 تا 75 متری

به گزارش ساختمان آنلاین:  بررسی آمار موجود در سایت داده نمای شهرداری تهران از وضعیت ساختمان و ملک شهر تهران تا تابستان 1398 نشان می‌دهد، دو میلیون و 508 هزار و 358 واحد مسکونی آپارتمانی و 359 هزار و 318 واحد مسکونی غیرآپارتمانی در پایتخت وجود دارد. از میان واحدهای مسکونی و املاک در سطح شهر تهران، تعداد یک میلیون و 431 هزار و 77 ملکی عرصه و اعیان (49 درصد) و یک میلیون و 207 هزار و 679 واحد استیجاری است.

آنطور که آمار مسکن و ساختمان در تابستان 1398، نشان داده است؛ بیشترین مساحت املاک در سطح شهر تهران مربوط به املاک و ساختمان‌های 50 تا 75 متری با تعداد 971 هزار و 124 است. پس از آن ببیشترین فراوانی مساحت مربوط به املاک 81 تا 100 به تعداد 554 هزار و 524 و املاک 101 تا 150 متری به تعداد 546 هزار و 419 است.

 

از دو دهه گذشته تاکنون به دلایل اقتصادی و سبک زندگی شهرنشینی تمایل خرید واحدهای مسکونی کمتر از 100 متر در تهران روز به روز افزایش پیدا کرد تا جایی که فعالان حوزه ساخت و ساز به خصوص در مناطق میانی شهر، با خرید املاک کلنگی و ساخت و تبدیل آنها به آپارتمان‌های دارای واحدهای زیاد اما کوچک، بر ایجاد رغبت بیشتر در شهروندان کمک کردند.

تازه‌ترین آمار بانک مرکزی هم نشان می‌دهد، معاملات واحدهای کوچک مقیاس و کمتر از 60 متر در سه سال گذشته چیزی در حدود 17 درصد رشد داشته است. در سال 1397 آماری از سوی بانک مرکزی منتشر شد که نشان می‌داد؛ 20 درصد از جمعیت شهر تهران در مناطق حاشیه نشین زندگی می‌کنند و 40 درصد خانوارهای تهرانی زیر خط فقر مسکن قرار دارند. اعداد و ارقامی که به گفته مدیران شهری تهران، نشان از این دارد که مساله مسکن در تهران به جای آنکه در خود تهران حل شود به بیرون از شهر هدایت شده است.

به دنبال این رخدادها، طرح ساخت خانه‌های کوچک مقیاس بار دیگر از سوی مسئولان دولتی مطرح شد. پیشتر و در سال 1388 انجمن انبوه ‌سازان پیشنهاد ساخت خانه‌هایی با متراژ 25 متری را مطرح کرد که در مناطق مرکزی پایتخت ساخته شوند. پیشنهادی که بدون مخالفت و بدون موافقت با آن، به هیچ سرانجامی نرسید.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا