راه و شهرسازیمجله خبری

پروژه‌هایی که امسال هم نیمه‌تمام ماندند

به گزارش ساختمان آنلاین:   دهکده المپیک (مجموعه ورزشی خرم‌آباد)، برج امید، چهارخطه‌ها، راه‌آهن دورود- خرم‌آباد، آبشار مصنوعی، چندین سد، سیمان خرم‌آباد، ورزشگاه ۱۵ هزار نفری خرم‌آباد و بروجرد، تقاطع غیرهم‌سطح فیروزآباد، طرح توسعه‌ی فرودگاه خرم‌آباد و چندین و چند پروژه دیگر در لرستان وجود دارد که پس از سال‌ها از آغاز عملیات اجرایی هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند.

سال ۹۷ برای هر کدام از پروژه‌های کلیدی استان یک دفترچه درست شد و قرار بود که میزان پیشرفت با حضور استاندار لرستان بررسی می‌شود.

ما عادت کرده‌ایم که پروژه‌های مهم لرستان از دولتی به دولتی دگر، استانداری به استاندار دگر، نماینده‌ای به نماینده دگر و تکرار این سیکل در سطوح پایین‌تر را شاهد باشیم.

در این بین اما مسئولان استانی مدام مصاحبه کرده و از پیگیری برای رفع مشکل در سطح ملی خبر می‌دهند و اقداماتی نیز بعضاً انجام شده اما هرگز منتج به تکمیل پروژه نمی‌شود.

از کلنگ‌زنی برخی پروژه‌های نیمه‌تمام مدت زیادی سپری شده‌ که وضعیت تخصیص اعتبارات خوبی ندارند و برای افتتاح بارها “مُهر تأخیر” خورده‌اند. روند اجرایی برخی پروژه‌ها با برنامه زمان‌بندی تناسب ندارد و هر بار یک برنامه زمان‌بندی جدید تعریف می‌شود که آن‌هم در اسرع وقت به فراموشی سپرده می‌شود.

در لرستان برخی پروژه‌ها بوده و همچنان هستند که بدون اعتبار و طی یک مراسم پر زرق و برق کلنگ‌زنی شده و از این جمله می‌توان به فاز چهار سیمان دورود، پالایشگاه پلدختر، لاستیک‌سازی خرم‌آباد و… اشاره کرد.

سنگ بنای برخی پروژه‌ها اشتباه بوده!

یکی از نمایندگان مجلس در دوره‌های قبل آن زمان گفت: واقعاً برای تعیین‌تکلیف پروژه‌ها، خیلی زیاد پیگیری می‌کنیم و قول رفع مشکل از طرف مسئولان ملی داده می‌شود اما بعد از آن فقط وعده می‌شنویم.

وی ادامه داد: سنگ بنای برخی پروژه‌ها اشتباه بوده و به همین علت مشکلات زیادی وجود دارد و هر چه جلوتر می‌رویم کار سخت‌تر از قبل می‌شود.

این نماینده اسبق تاکید کرد: روزها، هفته‌ها و ماه‌ها باید پیگیری کنیم که یک پروژه فعال شود اما در کسری از ثانیه دوباره تعطیل می‌شود.

در این گزارش چند پروژه را مورد بررسی قرار داده‌ایم که شاید اگر در استان دیگری بودند تا حالا چندین سال از بهره‌برداری آنها گذشته بود.

پابرجایی صخره‌های هتل صخره‌ای

پروژه ‌ هتل صخره‌ای خرم‌آباد که به گفته‌ مسئولان استان در اندازه‌های “۵ ستاره” است، سال ۷۸ با تسهیلات بانک صنعت و معدن کلنگ‌زنی و حدود یک‌سال بعد عملیات اجرایی آن آغاز شد اما پس از هشت ماه پروژه تعطیل و سال ۸۳ دوباره آغاز به‌کار کرد و پس از آن شرایط پروژه نوسان زیادی داشت و سال ۹۵ به سرمایه‌گذار جدید واگذار شد.

به دنبال آن یکی دو سال در این پروژه به‌صورت کج‌دار و مریز فعالیت‌هایی انجام شد اما برای سرمایه‌گذار مشکلاتی ایجاد و با تعطیلی آن به قدمت پروژه هتل صخره‌ای افزون و تاریخی‌تر شد.

در سال جاری سرمایه‌گذار دوباره پای کار آمده اما پروژه همچنان تعطیل است و با اینکه مسئولان استانی برای تعیین‌تکلیف این پروژه‌ اولتیماتوم‌ها داده‌اند اما فعلاً خبر جدیدی نیست.

یار مهربان دو دهه در انتظار خانه‌ی مرکزی!

پروژه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد از سال ۸۰ شروع شده که مجری آن اداره کل راه و شهرسازی بوده اما بعد از حدود ۲۰ سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

این کتابخانه سال ۹۵ در لیست پروژه‌های اقتصاد مقاومتی نیز قرار داشت و بنا بود تا پایان خرداد ۹۶ فاز نخست آن به بهره‌برداری برسد که این امر میسر نشد و پس از آن وعده‌های دیگری رسانه‌ای شد که هیچ‌کدام رنگ واقعیت به خود نگرفت.

درصد پیشرفت فیزیکی این پروژه مدت‌ها روی عدد ۷۰ درصد گیر کرده بود و از سال ۹۵ تا الان بارها وعده افتتاح فاز نخست شنیده شده اما هر سال دریغ از افتتاح…

فرشته طهماسبی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان گفت: متأسفانه سالیان گذشته از محل توازن مبلغی به این پروژه اختصاص نیافته و با توجه به گران بودن مصالح کار دشواری برای تکمیل دارد که توقع داریم این پروژه ویژه‌ دیده شود تا فاز نخست آن به بهره‌برداری برسد، چون یکی از خواسته‌های اهالی فرهنگ و هنر لرستان است.

سیمانِ سهامی

مجوز پروژه‌ کارخانه سیمان خرم‌آباد سال ۸۱ صادر و چهار سال بعد، عملیات اجرایی در نزدیک یکی از روستاهای این شهرستان آغاز شد و با اینکه چندین دولت در جریان مشکلات قرار داشته‌اند اما پروژه هرگز به نزدیکی‌های کارخانه هم نرسیده است.

این کارخانه ۴۶ هزار سهام‌دار دارد که قربانی اختلاف بین بانک عامل و سهام‌دار عمده شده و پروژه همچنان بلاتکلیف مانده و امسال خبر انحلال آن با رای دادگاه تهران رسانه‌ای شد.

بلاتکلیفی این پروژه و خبر ورشکستگی و انحلال آن بار دیگر سهام‌دارانی که بعضاً بی‌خیال شده بودند را مصمم کرده که به حق خود برسند و در این راستا گروه‌ها و کمپین‌هایی تشکیل داده و تاکید می‌کنند که چرا باید به این راحتی حق آنان پایمال شود.

مسئولان استان در این خصوص تاکید کرده‌اند: برنامه‌هایی برای تعیین‌تکلیف این پروژه درنظر گرفته شده و پیگیری‌هایی انجام داده‌ایم اما دستگاه قضا باید رای نهایی را صادر کند.

البته در این خصوص رایزنی‌هایی با بانک عامل(سپه) انجام شده که مالکیت طرح را به عهده بگیرد و یا به سرمایه‌گذار جدید واگذار شود.

موانع فولادی مجتمع فولاد و ذوب‌آهن

مجوز مجتمع فولاد و ذوب‌آهن ازنا سال ۸۱ صادر و سه تا چهار سال بعد عملیات ساخت آن شروع شد و با اینکه وعده‌های زیادی برای افتتاح این مجتمع به گوش رسیده اما هیچ‌کدام محقق نشده است.

بخشی از طولانی شدن ساخت این کارخانه به تحریم‌های ناجوانمردانه بازمی‌گردد که سال‌ها مانع ورود قطعات شده بود اما در حال حاضر تمام ماشین‌آلات و تجهیزات این مجتمع نصب شده و کار زیادی برای افتتاح ندارد و منتظر وعده جدید هستیم.

اسد عبدالهی، معاون اقتصادی استاندار لرستان در خصوص این پروژه گفت: یکی از طرح‌هایی که باید تکمیل شود و حداقل برای یک‌هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند مجتمع فولاد و ذوب‌آهن ازنا بوده که حدود چهار هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده و کار آنچنانی برای افتتاح ندارد.

اگر از طرح‌های دهه‌های گذشته به این چند مورد بسنده کنیم در دهه ۹۰ نیز چندین پروژه نیمه‌تمام وجود دارد که شاید با توجه به مشکلاتی که دارند تا چند دهه دیگر افتتاح نشوند.

چرخ لاستیک‌سازی نچرخید

یکی از این پروژه‌ها کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد بوده که جزو مصوبات سفر هیأت دولت یازدهم به لرستان در خرداد ۹۳ بود و دقیق یک‌سال بعد این پروژه با حضور محمد شریعت‌مداری، معاون وقت اجرایی رئیس جمهور و برخی مسئولان استان کلنگ‌زنی شد.

این پروژه که در شهرک صنعتی شماره «۳» خرم‌آباد قرار دارد ابتدا در بحث زیرساخت‌ها و حتی زمین با مشکل مواجه بود که با رفع آنها، عملیات اجرایی آغاز شد ‌اما بعد از چند سال، با ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شده است.

سرمایه‌گذار کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد در چند ماه گذشته از طریق وکیل اعلام کرده که توان ادامه کار را به تنهایی ندارد ولی می‌تواند به‌طور شراکتی پروژه را ادامه دهد.

وعده‌های سیمانی

کارخانه سیمان دورود برای اینکه به فعالیتش ادامه دهد، نیازمند نوسازی تجهیزات بوده و بر همین اساس پروژه فاز چهارم آن خرداد ۹۳ در سفر دولت یازدهم به لرستان کلنگ‌زنی شد.

قرار بود در مدت ۳۶ ماه این فاز به بهره‌برداری برسد اما بعد از گذشت شش سال پروژه در ابتدای راه گیر گرده و همچنان فقط “کلنگی” شده است.

مشکل سهم مالکانه در این پروژه بین بانک رفاه و شستا باعث توقف پروژه شده بود که در فصل پاییز ۹۹ این مشکل رفع شد و پروژه هم‌اکنون فعال است.

حسین گودرزی، نماینده مردم دورود و ازنا در خصوص آخرین وضعیت این پروژه گفت: با تعیین زمان‌بندی مقرر شد تا خردادماه ۱۴۰۰ با تزریق هزار میلیارد ریال اعتبار، پیشرفت پروژه به ۳۰ درصد برسد.

سهم لرستانی‌ها از پروژه‌های مهم در سال‌های اخیر فقط وعده بوده و افتتاح برخی طرح‌ها فقط رویاست و وضعیت همچنان همانی است که نباید باشد…

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا