راه و شهرسازیمجله خبری

توقف متروی پرند در یک قدمی تکمیل

به گزارش ساختمان آنلاین: شهر جدید پرند واقع در ۳۵ کیلومتری غرب تهران، به واسطه ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح مسکن مهر، به پایتخت مسکن مهر شهرت دارد.

بر اساس آمار غیررسمی جمعیت این شهر در حال حاضر بیش از ۲۵۰ هزار نفر است و این در حالی است که روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین تهران و پرند با انگیزه شغلی، تحصیلی، درمان و…سفر می‌کنند. اما با وجود اینکه مطالعات و اجرای پروژه خط متروی تهران-پرند در سال ۱۳۸۴ توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز شد، هنوز با گذشت بیش از ۱۵ سال این خط به بهره‌برداری نرسیده است.

بر اساس اعلام روابط عمومی شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، از سال ۱۳۹۱ اجرای این پروژه به شهرداری تهران واگذار شد که به دنبال آن، بخشی از پروژه در محدوده حد فاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب در خط یک مترو به طول چهار کیلومتر در ابتدای سال ۱۳۹۵ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

همچنین بخش دیگری از این خط از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی (ره) به طول ۲۶ کیلومتر در مردادماه سال ۱۳۹۶ تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید.

اما بخش نهایی این طرح که از ایستگاه فرودگاه امام خمینی (ره) تا ایستگاه پرند امتداد داشته و حدود ۲۰ کیلومتر مسافت دارد، با وجود پیشرفت ۹۰ درصدی عملیات ساختمانی، به دلیل کمبود اعتبار کامل نشده است.

این در حالی است که با تامین حداقل ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار نقد یا حتی غیرنقد، امکان بهره‌برداری از خط متروی شهر جدید پرند تا یک سال آینده وجود دارد. مراحل تکمیل پست‌های برق میانی، ساختمان ایستگاه پرند و نیز زیرسازی و روسازی مسیر با اعتبارات تخصیصی موجود توسط دولت، اکنون در حال اجرا است اما بهره‌برداری ایمن از فاز نخست این خط، نیازمند اراده دولت در تامین مالی این پروژه است.

نکته جالب این است که از مسیر حدود ۲۰ کیلومتری راه‌آهن بین فرودگاه امام خمینی (ره) تا شهر جدید پرند، فقط ریل‌گذاری دو کیلومتر باقی مانده و اکثر قریب به اتفاق کارهای ساختمانی طول مسیر مثل احداث چهار پل، ابنیه مربوط به ایستگاه‌ها و پست‌های برق و… به اتمام رسیده است. به این ترتیب با در اولویت قرار گرفتن این پروژه که ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سرمایه‌گذاری قابل توجهی طی بیش از یک دهه اخیر در آن صورت گرفته است، می‌توان از ارزش افزوده این سرمایه معطل مانده به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

بر اساس اعلام متولیان اجرای این پروژه در شرکت متروی تهران، در صورتی که سازمان برنامه و بودجه اعتبار لازم برای تکمیل متروی پرند را حتی به صورت غیرنقد در بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی کند، تکمیل این پروژه که می‌تواند نقش مهمی در کاهش سفر با خودروی شخصی بین تهران و حومه ایفا کند، ظرف حداکثر یک سال میسر خواهد بود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا