بورس و بازارمجله خبری

سبقت میلیاردرها در سرمایه‌گذاری زمین کلنگی را گران کرد

مهدی ملکی کارشناس حوزه مسکن در این مورد به «ساختمان آنلاین» می‌گوید: وضعیت بازار مسکن به خصوص در حوزه ساخت‌وساز چندان تعریفی نیست، به‌طوری که برای ساخت یک واحد 88 متری در تهران، باید چیزی در حدود یک میلیارد و 740 میلیون تومان هزینه کرد. قیمت زمین که بخش عمده‌ای از این قیمت را شامل می‌شود، در بدترین وضعیت ممکن است. طبق آخرین آمار، قیمت هر متر زمین کلنگی در تهران ۳۴ میلیون و ۷۹۳ هزار تومان بوده که نسبت به بهار امسال ۳۶ درصد رشد را نشان می‌دهد و در سال‌های اخیر نیز بی‌سابقه است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم هزینه حدودی زمین برای هر واحد مسکونی در تهران را به دست آوریم، باید میانگین مساحت زمین هر پروژه بر اساس آخرین آمار یعنی ۲۱۰ متر (متوسط مساحت زمین‌های کلنگی) را در متوسط قیمت زمین ساختمان کلنگی یعنی ۳۴ میلیون و ۷۹۳ هزار تومان ضرب کنیم و رقم به دست آورده را در ۷.۶ (تعداد واحد مسکونی در پروانه‌های ساختمانی صادره) تقسیم کنیم. سهم هر واحد ۸۸ متری از هزینه زمین با توجه به میانگین مساحت معاملات مسکن، مساحت معاملات زمین، هزینه فروش زمین و میانگین تعداد واحدها در پروژه ۹۶۱ میلیون تومان می‌شود.

ملکی با بیان این که بالا رفتن قیمت زمین و ملک کلنگی در تهران و شهرهای بزرگ نیز می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد، می‌گوید: بالا رفتن قیمت زمین و ملک کلنگی در تهران و شهرهای بزرگ نیز می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به هجوم سرمایه‌گذاران با سرمایه‌های کلان به بازار زمین که به دنبال یک بازار امن و کم‌ریسک برای سرمایه‌گذاری می‌گردند، آن‌هم در شرایطی که در تابستان امسال اغلب بازارهای ریزشی بودند و اوضاع برای کسانی که می‌خواستند سرمایه‌گذاری کنند، چندان دلچسب پیش نرفت.

این کارشناس حوزه مسکن تصریح کرد: همچنین، کمبود تعداد زمین و ملک کلنگی در شهرهایی مثل تهران را از عوامل اصلی این افزایش قیمت عنوان کرد. ساخت و ساز در سال‌های گذشته آن‌قدر زیاد بوده که تعداد زمین و ملک‌های کلنگی در تهران را با محدودیت بسیاری مواجه کرده که در پی آن با کاهش عرضه، تقاضا و به دنبال آن قیمت نیز بالا رفته است که این موضوع صرفا محدود به تهران نیست و شهرهای بزرگ دیگر را نیز دربرمی‌گیرد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا