راه و شهرسازیمجله خبری

سرکیسه کردن مسافران نوروزی به بهانه کرونا!

محسن شیرمحمدی‌فرد؛ کارشناس حوزه حمل‌ونقل و گردشگری در این رابطه به «ساختمان آنلاین» می‌گوید: در شرایطی که سفر شخصی و خودرویی گزینه مناسبی برای سفرهای نوروزی نیست، برخی متقاضیان این سفرها که گوششان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از سفر و … بدهکار نیست، درخواست‌های بسیاری برای برگزاری تورهای نوروزی داشتند تا بتوانند خود را به وسیله هواپیما و قطار به مقاصد مورد نظر برسانند و پس از یک سال، آب‌وهوایی عوض کنند. همین موضوع زمینه سوء استفاده از این شرایط را برای بسیاری از شرکت‌های گردشگری و تورلیدرها فراهم کرد تا قیمت‌های خود را به بالاترین حد ممکن برسانند. شرکت‌های هواپیمایی هم که دیدند اگر به خود نجنبند از غافله عقب می‌مانند، به ناگهان قیمت‌ها را افزایش دادند، به‌طوری که در همین یک هفته اخیر، نرخ‌ها در برخی مسیرهای پروازی پرتردد به حدود دو برابر رسیده است.

وی افزود: اگرچه صنایع گردشگری و هواپیمایی در یک سال گذشته صدمات بسیار زیادی دیده‌اند، اما اخلاقی‌تر بود اگر تصمیم‌گیران این دو صنعت کمی دیگر صبر می‌کردند تا تکلیف واکسن کرونا مشخص شود و با تصمیماتی که برای نوروز 1400 گرفتند، زحمات کادر درمانی کشور را هدر نمی‌دادند. البته، هنوز هم دیر نشده و نهادهای بالادست می‌توانند از سفرهای نوروزی جلوگیری کنند اما شواهد حاکی از آن است که عزمی برای این موضوع وجود ندارد و در ایام نوروز شاهد سفرهای بسیاری خواهیم بود؛ سفرهایی که حتی در دوران پیش از نوروز نیز رواج داشتند و نواحی جنوبی کشور، به‌خصوص کیش و قشم، حجم زیادی از مسافران را در همین ایام زمستان میزبانی کردند. طبیعتا شرکت‌های هواپیمایی و مسافرتی از این موضوع استفبال می‌کنند تا بخشی از ضرر و زیان خود بابت دوران کرونا را جبران کنند، اما این خود مردم هستند که باید هوشمندانه تصمیم بگیرند و برای جان خود و خانواده‌شان ارزش قائل شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که ایا در این دوران امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پروازها و مراکز اقامتی از جمله هتل‌ها وجود دارد یا خیر، گفت: کارنامه‌ای که در یک سال گذشته شاهد بودیم، نشان می‌دهد پروتکل‌های بهداشتی نه‌تنها در پروازهایی که گاها اقدام به مسافرگیری کامل کردند، که حتی در برخی هتل‌ها و مسافرخانه‌ها نیز رعایت نمی‌شود. چگونه می‌توان انتظار داشت در شرایطی که در روزهای عادی تصمیمات ستاد ملی کرونا نادیده گرفته می‌شود و برخی ایرلاین‌ها آن را کاملا نادیده می‌گیرند و حتی در مواردی تهدیداتی هم می‌کنند، در دوران پیک سفر رعایت شوند؟ بدون شک اگر مردم مراعات نکنند، اوج‌گیری مجدد کرونا، آن هم در شرایطی که واکسیناسیون رنگ و بوی جدی به خود نگرفته، چندان دور از انتظار نیست.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا