بورس و بازارراه و شهرسازیمجلس و ارگان هامجله خبری

طرح مسکن ملی باید متوقف شود

به گزارش ساختمان آنلاین:  محمود اولاد کارشناس حوزه مسکن در خصوص وضعیت بازار مسکن و پیش بینی قیمت ها در آینده با بیان اینکه باید منتظر باشیم تا دولت برنامه های خود در زمینه مسکن را ارائه دهد افزود: در حال حاضر در کوتاه مدت اتفاق خاصی رخ نداده است و مردم به دلیل انتظاراتی که از دولت جدید دارند دست نگهداشته اند تا ببینند در آینده نزدیک چه برنامه هایی از سوی دولت ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه بعید به نظر میرسد طی ۳-۲ ماه آینده گشایشی در بازار مسکن رخ دهد گفت: طرح مسکن مهر که از دولت های قبلی باقی مانده است باید تکمیل شود و در طرح اقدام ملی که انتظار می رفت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود ولی حدود ۱۱ هزار واحد ساخته شد بهتر است متوقف شود.

اولاد بیان کرد: برنامه هایی که طی ۴۰ سال اخیر در حوزه مسکن ارائه شده هیچ یک گروه های هدف و دهک های پایین ۳-۲-۱ که نیازمند حمایت واقعی هستند را شامل نشده است که اگر دولت بخواهد این رویه را ادامه دهد هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

این کارشناس حوزه مسکن عنوان کرد: اصلی ترین مشکل در حوزه مسکن به مسائل خارجی مرتبط است. هدف گذاری رشد اقتصادی، بازگشت رونق اقتصادی وافزایش رشد درآمد مردم از یک سو و افزایش رانت زمین در شهر و به طبع آن بالا رفتن قیمت زمین کلنگی که سبب نایاب شدن زمین برای ساخت و ساز شده از دو عامل اصلی خارجی برای بروز رکود بازار مسکن است.

وی تصریح کرد: چنانچه برای حل این مشکلات در داخل بخش مسکن سیاستگذاری کنید، بر علیه آن تمام خواهد شد به جای اینکه قدرت خرید را افزایش دهند یا درآمد سرانه را بالا ببرند که تولید افزایش پیدا کند صرفا قیمت ها را تثبیت می کنند ۲ اتفاق رخ میدهد یکی اینکه در بخش عرضه، کسانی که خانه شان را اجاره میدادند به دلیل ایجاد هزینه های جانبی منصرف میشوند و ترجیح میدهند که اجاره ندهند از سوی دیگر افرادی که در مقطع گرانی توان اجاره در سطح شهر را نداشته و به حاشیه و یا شهرهای اطراف رفته بودند به دلیل تثبیت قیمت مجددا به داخل شهر رجوع می کنند که این خود سبب بالا رفتن تقاضا میشود پس در نتیجه کمبود عرضه و افزایش تقاضا، تعادل بازار را برهم میزند.

اولاد در پاسخ به اینکه این رکود تا چه زمانی ادامه خواهد داشت خاطرنشان کرد: ابتدا باید رکود بین تولید و رکود در خرید و فروش را تفکیک کنیم. در خرید و فروش عملا بخشی از خرید و فروش ها تغییر مالکیت است این موضوع فرق اساسی با رکود تولید دارد در خصوص رکود تولید همانطور که پیشتر هم گفته شد به اقتصاد کلی کشور ربط دارد و از طرفی زمینی برای تولید و ساخت و ساز دیگر وجود ندارد و مهم تر از همه بی ثباتی اقتصاد ایران است که سازنده هیچ اعتمادی به قیمت های حتی چند ماه آینده ندارد چه برسد به حداقل ۲ سال که زمان استاندارد برای اتمام یک پروژه ساختمانی است.

کارشناس حوزه مسکن بیان کرد: از سوی دیگر تا زمانیکه مسائل تحریم و قوانین شهرسازی و همچنین معظلات مذکور حل نشود کسی تمایلی به سرمایه گذاری در بخش مسکن نخواهد داشت و مشکلات این حوزه نیز به همین منوال ادامه یافته و حل نخواهد شد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. این کارشناس به درد سطل آشغال می خوره وقتی تولید مسکن زیاد باشه و برای هر دهکی که باشه تولید اتفاق افتاده و باعث کاهش قیمت میشه ، و در جواب کارشناستون که تولید مسکن به تحریم ربط داره ،می خوام بگم هیچ ربطی نداره تمام وسایل ساخت در کشور با قیمت کارگر ارزان و منابع معدنی داخلی تولید میشه

  2. آقای اولاد خواهشا کمتر مزخرفات بگو مگه مردم مسخره دست شما هستند 2 سال است پول مردم را گرفتید باهاش کاسبی کردین امید واحی به مردم دادین حالا باکمال پرروئی میگن باید طرح متوقف شود. بجای پاک کردن صورت مسئله به فکر راه حل چاره باشید. قوم الظالمین .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا