مجلس و ارگان هامجله خبری

وزیر راه خبر داد: تعیین تکلیف ۴۰۰ هزار واحد در طرح اقدام ملی مسکن

به گزارش ساختمان آنلاین : محمد اسلامی در جلسه علنی صبح امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان طرح سوال رحمت الله نوروزی در مورد عدم اقدام لازم برای تامین مسکن مورد نیاز در کشور گفت: ما دو سال پیش تعهد دادیم که اولا مسکن مهر را در این دوره تکمیل و تحویل مردم کنیم، علاوه بر این، طرح اقدام ملی مسکن را با هدف تولید ۴۰۰ هزار واحد برنامه ریزی کردیم که با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته در سراسر کشور پروژه‌های مسکن مهر و طرح اقدام ملی مسکن در حال انجام  و تکمیل است.

وی افزود: از این ۴۰۰ هزار واحد ۱۳۵ هزار واحد واگذاری زمین و ۲۶۵ هزار واحد واگذاری مسکن بوده که تمام افراد این دو گروه تعیین تکلیف شده و در حال تکمیل پرونده و واریز وجه هستند و هیچ فردی از این ۴۰۰ هزار نفر نیست که تکلیفش مشخص نشده باشد.

وزیر راه یادآور شد: ما سعی کردیم همه ظرفیت‌ها را به خدمت بگیریم و در این راستا طبق فراخوان وسیع ۴۶۰ هزار نفر را شناسایی کردیم که در حال واریز وجه هستند، این اقدامات همگی در شرایط کرونا انجام شده است. سپس شناسایی و تخصیص زمینی که بلامعارض و وصل به خدمات شهری باشد انجام شده و علاوه بر این تلاش کردیم زمین‌هایی که در اختیار دستگاه‌ها بوده را به این پروژه تخصیص بدهیم که امروز شاهد اجرای این برنامه‌ها هستیم.

اسلامی با اشاره به تاثیر نوسانات بازار طلا و ارز در بخش مسکن خاطرنشان کرد: این التهابات یک امر تکراری و مستمر بوده و اگر مرور کنید می‌بینید که به وضوح از یکدیگر تبعیت می‌کنند در واقع تغییر نرخ ارز تاثیر خود را بر همه بخش‌ها بخصوص زمین و مسکن گذاشته است.

وی خاطرنشان کرد: ما برای رسیدن به تولید و عرضه پایدار مسکن به دنبال اجرای سیاست‌ها و برنامه‌هایی در این حوزه بودیم برای ما مهم بود که بتوانیم اعتماد بین سازندگان، دولت و مردم را به وجود بیاوریم که جریان تولید را شاهد باشیم تا عرضه مسکن تقویت شود، پابرجا بماند و کسری مسکن را جبران کند.

اسلامی خاطرنشان کرد: سیاست ما دقیقا اجرای قانون و عین فلسفه وجودی و وظیفه‌ای است که در قانون به وزارت راه داده شده است. و آن فراهم کردن زمینه خانه دار شدن مردم با اولویت اقشار کم درآمد است. برهمین اساس بود که طرح اقدام ملی در مدت کوتاه و فشرده عملیاتی شد. پروژه‌هایی که در سال ۹۷ کلنگ زنی شده، هفته گذشته افتتاح شده و مردم خانه‌هایشان را تحویل گرفتند.

وی اضافه کرد: ما از تهیه و آماده سازی زمین تا ارائه به مردم در تمام مراحل با پروژه‌های فعال مواجه هستیم به استثنای برخی شهرها که مشکل فقر زمین داشتیم. حتی در جاهایی توانستیم زمین را از مردم خریداری کنیم. شما می‌دانید که در سال‌های گذشته قانون زمین شهری اجرایی نشده و زمین‌های محدوده شهرها به وزارت راه واگذار نشده است در همین شرایط ما ۴۰۰ هزار واحد را تعیین تکلیف کردیم که ۹۵ هزار واحد تحویل داده شده و ۴۰ هزار واحد در حال تحویل است، پروژه‌هایی هم در حال ساخت است که مردم به این پروژه‌ها وصل می‌شوند و ما تنظیم کننده، حمایت کننده و پشتیبانی کننده  هستیم.

وزیر راه ادامه داد: من خدا را شاکرم که توانستیم تفاهم نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش هم داشته باشیم از این سریعتر کجا امکان داشت کار اجرایی مسکن انجام شود؟. البته ما هم از قیمت دلار متاثر می‌شویم و آسیب می‌بینیم، ولی اه حل آن انفعال و رفتن به حواشی نیست ما در متن حرکت می‌کنیم و سعی می‌کنیم با راهکارهایی قیمت تمام شده را کنترل کنیم.

اسلامی یادآور شد: دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر شروع شده که در دولت نهم و دهم به همت آقای نیکزاد ۷۰۰ هزار واحد تحویل شد و بقیه درصد پیشرفت‌های مختلف داشت ما هفته گذشته در پردیس ۱۴ هزار واحد مسکن مهر تحویل دادیم و ۲ هزار میلیارد تومان در آن سرمایه گذاری کردیم و شرایطی را ایجاد کردیم که آن جا قابل سکونت باشد.

اسلامی در پایان گفت: وظیفه ما است که برای مردم سربازی کنیم. من و همکارانم در پیشبرد پروژه‌ها موانع زیادی داشتیم اما به لطف الهی از پس آن برآمدیم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا