مجلس و ارگان هامجله خبری

طرح اقدام ملی چراغ راه تدوین “سند تامین مسکن گروه‌های کم درآمد”

به گزارش ساختمان آنلاین:  خلیل محبت‌خواه مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در حاشیه برگزاری همایش دوره آموزشی الگوی مسکن کم درآمدان از سلسله نشست‌های آموزشی بازآفرینی شهری که به همت اداره کل راه و شهرسازی تهران، شرکت بازآفرینی شهری و مجموعه جهاد دانشگاهی تهران برگزار شد،  اظهار داشت: برنامه اقدام ملی تولید مسکن برای دهک‌های ۴ به بالا در نظر گرفته شده است و در خصوص دهک‌های پایین، سهم آورده دولت و منابع مالی دولتی باید بسیار گسترده باشد.

وی افزود: تجربه مسکن استیجاری، مهر و در حال حاضر اقدام ملی تجربه بسیار خوبی است که می تواند چراغ راه تدوین “سند تأمین مسکن گروه‌های کم درآمد” باشد.

وی ادامه داد: در این زمینه ذکر چند نکته الزامی است. اول اینکه هنوز در ایران نیازسنجی درستی نداریم و با توجه به جابه‌جایی‌های جمعیتی و مهاجرت گروه‌های کم درآمد نیاز داریم تا به محلات با استراتژی‌های مشارکتی به صورت جدی ورود کنیم.  دوم اینکه تعریف یک یا چند پروژه کوچک در محلات سکونتگاهی دردی را دوا نخواهد کرد.

محبت‌خواه تصریح کرد: باید در این خصوصی اگر چه استراتژی مشارکتی با نگاه پایین به بالا را مدنظر داریم اما تعداد پروژه ها و محلاتی که دولت ورود می‌کند، بیشتر باشد.  سوم اینکه در سیاست‌های توسعه‌ای آگاه باشیم که ورود به سکونتگاه‌ها و ساخت مسکن برای کم درآمدان اولویت اصلی دولت باشد.

وی افزود: مسأله بعدی اینکه ۸۸ درصد از درآمد خانوارهای ایرانی مربوط به املاک و مستغلات است در حالی که معیارهای جهانی ۲۵ درصد است و این مسأله می بایست در سیاستگذاری‌ها به عنوان “مسکن بزرگترین مسأله رفاه خانوار ایرانی” نگاه شود.

محبت‌خواه در پایان بر لزوم برنامه‌ریزی برای نسل دختران و پسران جوان ایرانی برای سال‌های آینده تاکید و اظهار داشت:‌ لازم است برای ۱۶ میلیون جوان ایرانی که ۱۰ سال آینده در سن ازدواج هستند از حالا سیاستگذاری و چاره اندیشی شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا