بورس و بازارمجله خبری

نرخ سود وام مسکن ثابت مانده است

به گزارش ساختمان آنلاین:  در هفدهم اسفند ماه قیمت وام مسکن برای هرکدام از اوراق در حد ۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان رقم خورد. مرور آمار قیمت ها از نهم اسفند تا هفدم اسفند نشان می دهد که تقریبا قیمت وام مسکن در این هشت روز تغییری نداشته و متعاقبا نرخ سود آن نیز در ۲۰,۵ درصد ثابت مانده است.

هزینه وام مسکن

قیمت اوراق وام مسکن از روز نهم اسفند تا هفدهم اسفندماه در محدوده ۵۵ هزار تومان قرار گرفته و نهایتا نوسان قیمتی آن در حد ۵۰۰ تومان بوده است.

مجردها برای تهیه وام مسکن که سقف آن ۱۴۰ میلیون تومان است نیازمند خرید ۲۸۰ عدد از اوراق تسه و متاهلها با سقف ۲۴۰ میلیون تومان، ۴۸۰ عدد از آن هستند.

با توجه به آن که به اعتبار هر ورق می توان ۵۰۰ هزار تومان وام جهت خرید خانه از بانک مسکن اخذ کرد این قیمت برای مجرد ها در روز ۱۷ اسفند به ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. به طور کلی در این مدت ارزش وام مسکن برای مجردین در محدوده ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ثبت شده است.

قیمت وام مسکن متاهلین نیز طبق همین محاسبه در روز یک شنبه ۱۷ اسفند ماه در حد ۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود. این رقم متوسط قیمت وام مسکن متاهلین در هشت روز گذشته بوده است.

اما این هزینه با مجموع پولی که متقاضیان در ازای اخذ وام مسکن در طول ۱۲ سال به بانک مسکن باز پراخت می کنند تمام مبلغی است که آنها برای وام مسکن می پردازند. با لحاظ کردن هزینه وام مسکن دیگر نرخ سود این وام، ۱۷,۵ درصد نخواهد بود.

 

نرخ سود وام مسکن

هزینه‌ای که متقاضیان وام برای دریافت مبلغی مشخص می پردازند به دو قسمت تقسیم می شود.

بخشی از آن پولی است که در ازای دریافت وام مسکن می پردازند و بخشی دیگر مبلغ دریافتی وام است که در طول ۱۲ سال با نرخ تنزیلی مشخص باز پرداخت می کنند.

محاسبات نشان می دهد که نرخ واقعی وام مسکن در هفت روز گذشته ۲۰,۵ درصد است.

این نرخ در مقایسه با نرخ سود اسمی خود سه واحد درصد فاصله دارد.

 

هزینه کل وام مسکن در طول ۱۲ سال

نرخ سود موثر به این معناست که افراد در طول ۱۲ سال معادل این سود مبلغی بیشتر از وامی که در ابتدا اخذ کرده‌اند را باید به بانک برگردانند. در همین خصوص نهایتا خالص هزینه های مجردینی که در روز نهم اسفندماه برای اخذ وام مسکن از طریق خرید اوراق تسه اقدام کرده و باید آن را در طول ۱۲ سال به بانک باز پرداخت کنند نسبت برابر با ۱۷۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود. به طور کلی عدد برآورد شده، محور نوسانات هزینه نهایی وام مسکن در این مدت بوده است.

این رقم برای متاهلین ۳۲۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برآورد و تغییرات اندکی را از ۹ اسفند تا ۱۷ اسفند به ثبت رسانده است.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا