بورس و بازارمجله خبری

کمترین هزینه وام مسکن در دو ماه گذشته

به گزارش ساختمان آنلاین:   هزینه اوراق در هفته اخیر کانال خود را تغییر داده و به کاهشی ترین سطح در دوماه اخیر رسید. در همین راستا قیمت اوراق برای دو روز در کانال 60 هزار تومان قرار گرفت و پس از آن باز هم به کانال 50 هزار تومان بازگشت.

آمارها نشان می دهد رقمی که متقاضیان در روز 18 شهریور در ازای دریافت وام پرداخت کرده اند کمترین از میانه تیرماه تا کنون بوده است.

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالک آن‌ها می‌تواند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از 500 هزار تومان تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده کند. ‌در حال حاضر از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن می‌توان برای گرفتن دو وام به‌صورت هم‌زمان استفاده کرد.

کاهش هزینه خرید اوراق مسکن

در ابتدای هفته اخیر قیمت متوسط هر ورق بالای 60 هزار تومان به دست آمده بود که در انتها این رقم به 58 هزار تومان رسید.

قیمت اوراق در روزهای ابتدایی در کانال 60 هزار تومان قرار داشته ولی در نهایت کاهش قیمت اوراق بازهم این متغیر را در محدوده 50 هزار تومان نگه داشت.

از آنجا که بانک مسکن مبلغ وام برای مجردین 140 میلیون تومان و برای متاهلین را 240 میلیون تومان اعلام کرده است، مجرد ها نیازمند خرید 280 ورق و متاهلین 480 ورق خواهند بود.

بر این اساس هزینه کل خرید اوراق تسه به منظور اخذ وام مسکن در هفته ای که گذشت برای مجردها در روز شنبه 16 میلیون و 816 هزار تومان و در روز چهارشنبه 16 میلیون و 250 هزار تومان محاسبه شد.

این رقم در ابتدای هفته برای متاهلین 28 میلیون و 830 هزار تومان ثبت شده بود که در انتها با اندکی کاهش به 27 میلیون و 860 هزار تومان تنزل پیدا کرد.

روز پایانی هفته اخیر (مورخ 18 شهریور) ارزانترین روز در 2 ماه قبل خود بوده است.

اما هزینه ای که متقاضیان برای اخذ وام مسکن می پردازند در نهایت سود قیمت اوراق را از حد اسمی خود جدا کرده و حد بالاتری پیدا می کند.

کمترین نرخ سود موثر در دو ماه اخیر

بانک مسکن نرخ اسمی اوراق را در محدوده 17.5 درصد عنوان کرده است. با توجه به اینکه متقاضیان دو هزینه را برای دریافت وام می پردازند محدوده این رقم دیگر 17.5 درصد نخواهد بود.

هزینه نخست را مجردین و متاهلین برای دریافت وام مسکن و هزینه ثانویه مبلغی است که آنها در طول 12 سال به بانک مسکن باز پرداخت می‌کنند.

روند محاسبات نرخ سود نشان می دهد که در روز یکشنبه کمترین حد این متغیر در دو ماه اخیر ثبت شده که برابر با 20.7 درصد بوده است. با این حال هنوز 3.2 واحد درصد بالاتر از نرخ اسمی آن بوده است.

در همین راستا هزینه کلی که متقاضیان باید در طول 12 سال بپردازند متناسب با قیمت متوسط اوراق تغییر کرده و در پایان این هفته برای مجردین برابر با 176 میلیون و360 هزار تومان و برای متاهلین معادل با 327 میلیون و 800 هزار تومان بوده است.

روند نزولی میانگین قیمت اوراق تسه

در بررسی میانگین هفت روزه قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن به ازای هر ورق، مشخص می شود حد متوسط هزینه پرداختی این متغیر در حال کاهش است. در همین رابطه در روزهای ابتدایی تابستان به طور میانگین میزان قیمت اوراق در سطح 57 هزار تومان قرار داشته و روندی صعودی را در پی گرفت. پس از آن با برخورد به سقف خود در میانه مرداد ماه دوباره شروع به کاهش کرده و در نهایت در پایان هفته اخیر به سطح 59 هزار تومان دست پیدا کرد.

طبق مشاهدات باوجود آنکه این هزینه مسیری کاهشی پیدا کرده اما هنوز به سطح ابتدای تابستان نرسیده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا