راه و شهرسازیمجلس و ارگان هامجله خبری

آیا وام مسکن پس از 15 سال کارآمد خواهد بود؟

به گزارش ساختمان آنلاین:   روند افزایش قیمت مسکن که هم اکنون سر به فلک کشیده و بازار مسکن کشور را به رکود برده و مشخص نیست قیمت مسکن در تهران و شهرستانها تا چه رقمی افزایش خواهد یافت که بانک مسکن برای ۱۵ سال آینده به دنبال سپرده گذاری مردم در این بانک با همان شیوه قدیمی ناکارآمد است.

«محمود شایان» صبح چهارشنبه ۱۷ شهریورماه سال جاری در نشست خبری در ساختمان مرکزی بانک مسکن، افزود: با توجه به شرایط تورمی و افزایش قیمت مسکن از سال گذشته برای افزایش وام مسکن جوانان به بانک مرکزی درخواست افزایش سقف اعتبار داشتیم که با آن موافقت شد.

با پرداخت ماهانه ۲۰۰ هزار تومان پس از ۱۵ سال وام یک میلیارد تومان پرداخت می شود

مدیرعامل بانک مسکن گفت: متقاضیان از امروز ( ۱۷ شهریورماه) می توانند با افتتاح حساب مسکن جوانان و واریز ماهانه ۲۰۰ هزار تومان، ۱۵ سال بعد وام یک میلیاردی را دریافت کنند.

این در حالی است که مدیرعامل محترم بانک مسکن نگفته پس از ۱۵ سال قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران و سایر مراکز استانها و شهرستانها چقدر خواهد بود.

حساب مسکن جوانان بانک مسکن هیچ کاربردی برای مردم ندارد، ولی برای بانک مسکن در تامین منابع مالی کمک بزرگی است که بانک با این شیوه به دنبال جمع آوری سپرده های خرد مردم است تا ۱۵ سال دیگر افراد بتوانند از وام تسهیلات خرید مسکن استفاده کنند.

بانک مسکن در حالی سقف تسهیلات مسکن جوانان را به یک میلیارد تومان افزایش داده که این رقم در شهرهای بزرگ ۸۵۰ میلیون و در سایر شهرهای کشور ۷۰۰ میلیون تومان است در حالی که هم اکنون در هیچ یک شهرهای کشور نمی توان از این تسهیلات برای خرید یک واحد مسکونی مناسب برای جوانان استفاده کرد.

یکی از دارندگان حساب پس انداز جوانان گفت: در سال ۷۵ که افتتاح حساب پس انداز مسکن جوانان در شعب بانک مسکن مد شد ما سریعا برای افتتاح حساب به یکی از شعب بانک مسکن مراجعه کردیم و به نام پسرم که متولد ۷۴ بود حساب پس انداز مسکن جوانان باز کردم.

این مشتری بانک مسکن بیان کرد: با هزاران امید هر ماه طبق مقرری تعیین شده بانک به این حساب مبلغی واریز می شد تا در موعد مقرر بتوانیم از تسهیلات خرید مسکن استفاده کنیم.

تسهیلات کاربردی ندارد

«علی حسینی» بیان کرد: پس از ۱۵ سال که قیمت مسکن ده ها برابر شده بود به بانک برای دریافت وام مراجعه کردیم که اعلام شد ما فقط می توانیم پس از ۱۵ سال ۴۵ میلیون تومان وام بگیرم که فقط برای خرید ۲ متر مربع و امروز برای خرید فقط یک مترمربع مسکن از این وام استفاده کنیم متوجه شدیم که تسهیلات مسکن جوانان هیچ کاربردی ندارد.

در بسیاری از کشورهای جهان برای تسهیل ازدواج جوانان بانک ها ۹۰ درصد ارزش مسکن را تسهیلات پرداخت می کنند تا متقاضیان بتوانند به سهولت مسکن مورد نیاز خود را خریداری کنند در حالی که هم اکنون تسهیلات خرید مسکن جوانان در شهرستانها به دو متر مربع و در تهران آنهم محلات پایین شهر به یک مترمربع رسیده است.

مدیرعامل بانک مسکن در این نشست خبری اضافه کرد: با توجه به رشد مجدد قیمت ها در بخش مسکن، مجددا به بانک مرکزی پیشنهاد افزایش وام جوانان را دادیم که نهایتا با مصوبه شورای عالی پول و اعتبار موفق به اخذ مجوز برای افزایش یک میلیاردی وام مسکن جوانان شدیم.

وی گفت: بر این اساس از امروز به تمام بانک ها ابلاغ خواهد شد که افتتاح حساب مسکن جوانان نزد شعبات بانک مسکن با سقف یک میلیاردی انجام شود.

مدیرعامل بانک مسکن درباره جزییات دریافتی این وام اضافه کرد: بر این اساس مبلغ یک میلیارد در تهران، ۸۵۰ میلیون تومان در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ و ۷۰۰ میلیون تومان در سایر استانها تخصیص می یابد.

به گفته شایان، کرج، مشهد، تبریز اصفهان، اهواز، شیراز و کرمانشاه جزو شهرهای بزرگ محسوب می شود که مشمول دریاف وام ۸۵۰ میلیونی می شود.

مدیرعامل بانک مسکن این را هم مطرح کرده است که متقاضیان در تهران می توانند بعد از ۵ سال از افتتاح این حساب، با تغییر ضرایب مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها۳۵۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان برداشت داشته باشند.

شایان در تشریح جزئیات این تسهیلات می گوید: متقاضیان می‌توانند پس از پنج سال واریز ماهانه مبلغ ۲۰۰ هزار تومان با اعمال ضرایب وام حساب مسکن جوانان را دریافت کنند که در تهران این مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان است.

وی با اشاره به این مسئله که در یک دوره ۱۵ ساله متقاضی می‌تواند از یک میلیارد وام خرید مسکن استفاده کند، تاکید کرد: این رقم برای کلانشهر تهران است. سقف وام در سال پنجم برای شهر تهران ۴۰۰ میلیون تومان است که در مقایسه با رقم قبلی این وام ۱۹ درصد افزایش یافته است.

شایان ادامه داد: در شهرهای بزرگ سقف وام مذکور در سال پنجم و سال پانزدهم به ترتیب ۳۵۰ میلیون و ۸۵۰ میلیون تومان است. در سایر شهرها نیز این رقم برای سال پنجم و سال پانزدهم به ترتیب ۳۰۰ و ۷۰۰ میلیون تومان است.

بانک مسکن به عنوان بانک تخصصی تامین مسکن برای جوانان ایران باید راهکارهای مناسبی را ارائه کند نه اینکه از الان سپرده گذاری در بانک را آغاز کند تا پس از ۱۵ سال برای خرید یک مترمربع خانه وام مسکن به متقاضیان خود پرداخت کند.

داشتن مسکن مناسب حق هر فرد ایرانی است

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران داشتن مسکن حق هر فرد ایرانی است و بانک مسکن به عنوان یک بانک دولتی که میلیارد ها تومان سرمایه ملت را در اختیار دارد با فراهم کردن زمینه پرداخت تسهیلات مناسب برای خرید مسکن جوانان به کمک مردم و جوانان بیاید نه اینکه پس از ۱۵ سال که قیمت ها و تورم کشور معلوم نیست به کجا خواهد رسید تسهیلات پرداخت کند.

طبق آخرین گزارش بانک مرکزی در مردادماه سال ۱۴۰۰، تعداد معاملات آپارتمانهای مسکونی شهر تهران به حدود ۵/۵ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۴/۸ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴/۳۹ درصد کاهش نشان می دهد.

در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۷/۳۰۹ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل ۱/۳ درصد افزایش نشان می دهد.

طبق این گزارش هم اکنون متوسط قیمت آپارتمان در منطقه یک تهران حدود ۶۵ میلیون تومان، منطقه ۲ بیش از ۴۸ میلیون، منطقه ۳ بیش از ۶۱ میلیون تومان و منطقه ۴ بیش از ۳۳ میلیون تومان است.

همچنین قیمت هرمتر مربع آپارتمان در منطقه ۵ بیش از ۳۷ میلیون تومان، منطقه ۶ بیش از ۴۴ میلیون تومان و منطقه ۷ بیش از ۳۳ میلیون تومان است و کمترین قیمت نیز به منطقه ۱۸ تهران با ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اختصاص دارد و هم اکنون همه این قیمت ها در چند روز اخیر بیش از پنج درصد افزایش یافته است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا