فن آوری های ساختمانیمجله خبری

آشنایی با میکروپایل

به گزارش ساختمان آنلاین:  با این مقدمه در ادامه این مطلب به بیان توضیحات بیش تر و جزئیات در زمینه میکروپایل می پردازیم.

میکروپایل

به شمع هایی با قطر کم تر از ۳۰۰ میلی متر که معمولا با تزریق دوغاب و تسلیح فولادی سبک همراه است، میکروپایل گفته می شود.

کاربرد میکروپایل

آن چه که در ابتدای انجام پروژه باید مورد بررسی قرار گیرد، ویژگی های ژئوتکنیکی محل انجام پروژه است. آن چه که در مرحله بعد باید مورد بررسی قرار گیرد، مطالعه روانگرایی و پتانسیل روانگرایی محل انجام پروژه در صورت وقوع زلزله است. اهمیت انجام این کار در جلوگیری از نشست در پی های سطحی است. زیرا وقوع چنین اتفاقی خطرات زیادی در پی دارد. میکروپایل یکی از روش هایی است که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد.

در این روش, عموما در عمق ۱۰ متری نسبت به سطح زمین روانگرایی خطرناک بوده و در عمق بیش از ۱۰ متر، تاثیرات ناشی از روانگرایی کاهش پیدا می کند. از این رو آن چه که حائز اهمیت است، انتخاب صحیح و مناسب عمق خاک برای بهسازی است. انتخاب صحیح عمق خاک به منظور حفظ تضمین رفتار مناسب خاک در شرایط بحرانی هم چون زلزله و هم چنین تامین مقاومت پی در مقابل بارهای اضافه وارد شده مهم و حیاتی است.

از دیگر مواردی که می توان از میکروپایل در آن استفاده کرد، تامین باربری ستون های قرار گرفته بر روی پی و انتقال بار به لایه های عمیق تر است. در این روش، استفاده از میکروپایل با تزریق دوغاب همراه است. استفاده از دوغاب نه تنها باعث بهبود شرایط مقاومتی خاک می شود، بلکه در تامین باربری ستون های قرار گرفته بر روی پی و به واسطه آن انتقال بار به لایه های عمیق تر خاک نیز تاثیرگذار هستند. در این روش انتخاب طول مناسب میکروپایل باید با توجه ظرفیت باربری لازم محاسبه و اندازه گیری شود.

با توجه به موارد ذکر شده در بالا می توان به اهمیت محاسبه صحیح عمق استفاده از میکروپایل ها و چیدمان صحیح آن ها پی برد. چگونگی چیدمان ریز شمع ها در توزیع یکنواخت عکس العمل تکیه گاهی در زیر پی ساختمان تاثیر گذار است. آنچه که بر چیدمان میکرو پایل ها تاثیر گذار است، عواملی هم چون موقعیت فونداسیون ها و ستون ها، پارامترهای مقاومتی و میزان ظرفیت باربری خاک، میزان نفوذ پذیری خاک، عمق ریز شمع ها و ویژگی های هندسی و سازه ای پی سازه و چگونگی توزیع و مقدار بارهای گسترده و متمرکز است.

مزایای استفاده از میکروپایل چیست؟

استفاده از میکروپایل مزایایی به همراه دارد که از جمله می توان به قابلیت اجرای آن در زمین های سست و مکان هایی که دسترسی به آن محدود است، اشاره کرد. از دیگر مزایای استفاده از میکروپایل ها می توان به سرعت بالای اجرای آن ها و قابلیت کنترل در زمان اجرای آن اشاره کرد. استفاده از میکروپایل از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه است. از آن جایی که امکان کنترل مبانی طراحی و هم چنین کنترل کیفیت اجرای آن وجود دارد، استفاده از میکروپایل از امنیت بسیار بالایی برخودار است.

به کارگیری میکروپایل ها در انواع خاک امکان پذیر است. از دیگر مزایای میکروپایل ها می توان به به سازگاری آن ها با محیط زیست اشاره کرد. میکروپایل ها از انعطاف پذیری بالایی در زمان اجرا برخوردار هستند. یکی دیگر از مزیت های استفاده از میکروپایل ها قابلیت اجرای آن ها در مکان هایی با ارتفاع کم هم چون برخی از پارکینگ ها است. استفاده از میکروپایل ها برای مکان هایی که از محدویت فضایی برخوردار بوده و امکان استفاده از ماشین آلات سنگین در آن وجود ندارد، نیز بسیار مناسب است.

اجرای میکروپایل

اجرای میکروپایل در طی چهار مرحله صورت می گیرد که شامل مراحل حفاری، لوله کوبی، تزریق و تسلیح فولادی است. در ادامه به بیان جزئیات بیش تر در مورد هر یک می پردازیم.

حفاری

آن چه که لازم است قبل از هر کاری انجام شود، حفاری است. حفاری به دو روش دورانی و دورانی-ضربه ای صورت می گیرد. حفاری انجام شده متناسب با عمق مورد نیاز برای انجام پروژه جهت استفاده از میکروپایل صورت می گیرد.

لوله کوبی

پس از اجرای عملیات حفاری و ایجاد عمق برای استقرار لوله های میکروپایل، عملیات لوله کوبی انجام می شود. برای انجام لوله کوبی، در ابتدا باید از قسمت نوک تیز آن برای فرو رفتن به داخل خاک استفاده کرده و پس از فرو رفتن لوله اول، لوله دوم متصل و کوبیده شود. مرحله لوله کوبی به این گونه است که اگر پس از ۳۰ ضربه پشت سر هم، لوله بیش تر از ۱۰ سانتی متر به داخل خاک فرو نرود، فرآیند کوبش متوقف شده و باید از حفاری برای رسیدن به عمق مورد نظر استفاده شود. پس از رسیدن به عمق مورد نظر، می توان نسبت به نصب لوله های میکروپایل اقدام کرد.

تزریق

آن چه که در مرحله تزریق صورت می گیرد، ساخت دوغاب و تزریق آن است. این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است. تزریق دوغاب در سه بخش میکسر اولیه، ثانویه و پمپ تزریق صورت می گیرد. در مرحله میکسر اولیه ساخت دوغاب انجام می شود. در این روش ابتدا آب متناسب با میزان سیمان، مورد استفاده قرار گرفته و بعد از آماده شدن آن داخل میکسر ثانویه ریخته می شود. در مرحله سوم به وسیله پمپ های تزریق، عملیات تزریق انجام می شود.

تسلیح فولادی

تسلیح فولادی آخرین مرحله بوده و در آن عملیات جا گذاری آرماتور تسلیح در داخل میکروپایل صورت می گیرد. انجام این مرحله باید قبل از گیرش سیمان صورت پذیرد. در این مرحله در صورت نیاز باید نسبت به نصب فلنج نیز اقدام کرد. نصب فلنج به منظور ایجاد اتصال بین میکروپایل و بتن فونداسیون و جلوگیری از برش پانچ سر میکروپایل که در داخل بتن قرار دارد، صورت می گیرد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا