بورس و بازارمجله خبری

آگهی‌هایی که مسکن متری می‌فروشند

به گزارش ساختمان آنلاین:   آگهی های که مدعی هستند به اندازه جیب تان برایتان خانه می خرند ولو شده به حد یک دانگ از آپارتمانی در برجی بلند. بخشی از این آپارتمان های عرضه شده، هنوز ساخته نشده اند و در مرحله پیش فروش قرار دارند و بخشی دیگر آپارتمان های نوساز و آماده تحویل را برای فروش عرضه کرده اند.

۲۰ متر آپارتمان به فروش می‌رسد! بدون اتاق، طبقه مثبت ۳۰، جنب ایران‌مال، ویوی ابدی کوه و دریاچه، سنوات ۲۶ سال” این متن یکی از این آگهی های عجیب است.

صاحب آگهی توضیح می دهد که آپارتمان در یک برج مسکونی قرار دارد که البته هنوز ساخته نشده و کلنگ آن قبل از نوروز ۱۴۰۰ به زمین خورده است.

و اضافه می کند که ساخت و ساز برج احتمالا دو یا سه سال آینده به پایان می رسد و واحدهای مسکونی تا آن زمان تحویل داده می شود.

بر اساس توضیح این فروشنده، امکان خرید دو یا چند سهام ۲۰ متری وجود دارد و افراد با خرید سه سهم ۲۰ متری می توانند صاحب یک آپارتمان ۶۰ متری شوند.

آپارتمان های ارزان در برج های همسایه ایران مال!

بیشتر این آگهی ها مربوط به غرب تهران و منطقه ۲۲ است و هر قواره ۲۰ متری از ۱۸۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان به فروش می رسد. جالب اینکه قواره های ارزان تر متعلق به واحدهایی است که نزدیک به ایران مال واقع شده اند! و قواره های گران تر در شهرک صدرا دهکده المپیک جانمایی شده اند.

فروشندگان درباره علت ارزان تر بودن آپارتمان های نزدیک به ایران مال می گویند که این زمین ها متعلق به ارتش بوده و ارتش آن را به صورت رایگان به پرسنل خود واگذار کرده است تا آنها بتوانند در قالب تعاونی ساخت و ساز کنند. به همین دلیل قیمت زمین در این پروژه لحاظ نشده و تنها هزینه ساخت و ساز دریافت می شود!

بر اساس توضیح این دسته از فروشندگان، هر پرسنل ارتش ۲۰ متر آپارتمان سهم گرفته است و کسانی که تمایل دارند می توانند سهم خود را خرید و فروش کنند.

آنها همچنین درباره درج عنوان “سنوات” در آگهی های فروش سهم توضیح می دهند که اولویت انتخاب واحد با پرسنلی است که سابقه کار بیشتر دارند و به همین دلیل سهامی که متعلق به ارتشی های قدیمی است ارزش بیشتری دارد!

فروش خانه همراه با ضمانت نامه

اما نحوه خرید و فروش سهام ۲۰ متری آپارتمان ماجرای خاص خود را دارند. محمدی، یکی از مشاوران املاک منطقه ۲۲ می گوید سهام ۲۰ متری آپارتمان به صورت وکالتی خرید و فروش می شود و البته اقرارنامه و مبایعه نامه هم بین خریدار و فروشنده امضا می شود و برای محکم کاری، فروشنده چک و سفته هم به خریدار می دهد.

او تاکید می کند که اقرارنامه و مبایعه نامه اسناد معتبری هستند که در دادگاه اثبات می کنند مالکیت از آن خریدار است.

خزایی یکی دیگر از مشاوران املاک منطقه توضح می دهد که فروش آپارتمان به صورت سهام ۲۰ متری معمولا مربوط به واحدهای سازمانی است.

او ادامه می دهد: با صعودی شدن قیمت مسکن، قدرت خرید مشتریان این بازار افت قابل ملاحظه ای داشته است و حالا سازمان ها و ارگان های مختلف برای حفظ قدرت خرید پرسنل خود، تصمیم گرفته اند که واحدهای مسکونی را در متراژ کم پیش فروش کنند.

این فعال بازار مسکن تاکید می کند که بیشتر آگهی های فروش سهام ۲۰ متر آپارتمان متعلق به مالکان خانه های سازمانی است.

اتحادیه املاک: به هیچ عنوان نخرید

با این حال نه منطقه ۲۲ و نه تعاونی های مسکن در بازار ایران چندان خوشنام نیستند. ابراهیم رئیسی، سال گذشته در مقام رییس قوه قضاییه به تخلفات متعدد تعاونی های مسکن اشاره کرده و گفته بود که صدها پرونده از تخلف تعاونی های مسکن در دادگاه ها وجود دارد.

از این گذشته شهرداری تهران بارها درباره تعدد تخلفات ساخت و ساز در منطقه ۲۲ هشدار داده و اعلام کرده که حجم زمین خواری در این منطقه قابل توجه است.

مصطفی‌قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به این نکات توضیح می دهد که مطابق قانون هیچ کدام از تعاونی های مسکن و هیئت مدیره یا هیئت امنای آن، حق خرید و فروش املاک را ندارند و اتحادیه در صورت مواجهه با این موضوع با تعاونی متخلف برخورد می کند.

او ادامه می دهد: فروش دانگی یا سهامی املاک نیازمند رضایت تمام شرکاست و بدون این مجوز، امکان فروش حتی یک دانگ مسکن وجود ندارد. بنابراین فروش سهمی یا دانگی مسکن پیچیدگی حقوقی زیادی دارد و افرادی که با این شیوه معامله کنند گرفتار مشکلات متعدد حقوقی می شوند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به کلاهبرداری متعدد تعاونی های مسکن تاکید می کند: به افراد توصیه می شود به هیچ عنوان زیر بار این مدل خرید و فروش نروند و پیش از امضای هر برگه قرارداد مسکن، حتما با وکلا مشورت کنند تا از مشکلات حقوقی احتمالی آگاه باشند.

مسکن متری به بورس آمد؟

فروش غیررسمی سهام واحدهای مسکونی در شرایطی اتفاق می افتد که پیش از این بارها مدیران وزارت راه و شهرسازی از تصمیم خود برای عرضه مسکن در بورس کالا خبر داده بودند و سرانجام اول شهریور ماه امسال محمود شایان، مدیرعامل بانک مسکن از نهایی شدن این طرح خبر داده و گفت که فروش متری خانه در بورس کالا مجوز شورای فقهی بانک مرکزی را دریافت کرده و بانک مسکن برای عملیاتی کردن این طرح مشغول رایزنی با سازمان بورس است.

او گفته بود که فروش متری مسکن در بورس با اوراق سلف موازی عملیاتی می شود و از آنجا که مسکن کالایی ناهمگن بوده و قیمت و کیفیت آن در مناطق مختلف و از ساختمانی به ساختمان دیگر متفاوت است، طراحی ساز و کار خرید و فروش آن در بورس کالا دشوار و زمان بر است.

بر اساس این طرح افراد می‌توانند معادل پولی که دارند اوراق سلف مسکن بخرند. ارزش این اوراق معادل ارزش مسکن رشد می‌کند و در واقع ارزش پول و سرمایه خریداران این اوراق حفظ می‌شود.

خریداران اوراق سلف مسکن می‌توانند هر زمان که مایل بودند اوراق خود را با نرخ روز بفروشند و یا در طول زمان به تعداد اوراق خود اضافه کنند و در زمان مناسب این اوراق را فروخته و معادل آن در بازار آزاد مسکن بخرند یا از پروژه‌های عرضه شده مسکن در بورس کالا، خانه مدنظرشان را بخرند.

شیوه فروش مسکن در بورس کالا متراژی است یعنی افراد حتی اگر به اندازه خرید یک متر خانه، پول داشته باشند محدودیتی ندارند و می‌توانند به همان میزان خانه بخرند.

با وجود این، هنوز فروش متری مسکن در بورس کالا عملیاتی نشده است و گذشته از این انبوه سازان متقاضی این طرح، باید مجوزهای لازم را بورس کالا دریافت کنند و خرید و فروش سهام مسکن نه از طریق بنگاه های املاک که از طریق سازو کار سازمان بورس معامله می شوند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا