بورس و بازارمجلس و ارگان هامجله خبری

مرور آخرین جزئیات پروژه مسکن مهر پردیس

به گزارش ساختمان آنلاین:   مسکن مهر پردیس، آخرین پروژه مسکن مهر است که در سال 1391 شروع شده و ساخت بیشتر از 80 هزار واحد مسکونی را در خود جای داد.

نمایی از ساختمان‌های برافراشته در محیط پردیس، تصویری است که اگر نام مسکن مهر بیاید بدون شک جزء اولین تصویرسازی‌های مخاطب از این پروژه به حساب می‌آید.

بر همین اساس ساخت این تعداد واحد مسکونی در شهر جدید پردیس همواره موجی از کنش مردم را در بر داشته و فعالیت‌های زیادی در این حوزه اتفاق افتاد است.

در این راستا و به منظور بررسی آخرین جزئیات پروژه مسکن مهر پردیس، به سراغ سید مهدی هدایت، مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید پردیس رفتیم، تا پیرامون این پروژه با وی گفت‌وگو کنیم.

مشروح این گفت‌وگو به شرح ذیل است.

مسکن مهر پردیس، آخرین پروژه مسکن مهری بود که در کشور شروع شد، با گذشت 9 سال از آغاز این پروژه از آخرین وضعیت آن بفرمایید؟

هدایت: در پردیس در سه بخش کارها را پیش می‌بریم، یکی بحث تکمیل واحدهای مسکن مهر و واحدهای طرح اقدام ملی است، یکی در بخش زیرساخت‌های هر 2 پروژه است و یکی هم در بحث روبنایی پروژه‌ها و فازهای مسکن مهر است.

امروز که خدمت شما هستم از مجموع 82 هزار واحد مسکن مهر، تقریباً 70 هزار واحد را تکمیل کردیم و الان به مردم تحویل می‌دهیم. تلاش ما این است که شهریور ماه هم حدود هفت هزار واحد را تکمیل کنیم و باقی‌ماندۀ واحدها پروژه‌هایی است که عملیات اجرایی آن‌ها در سال 98 بابت کسری واحدها شروع شده که تلاش می‌کنیم تا آخر سال کامل کنیم.

یعنی تلاش ما این است که علی‌رغم این‌که بخشی از این پروژه‌ها در سال 99 و 98 شروع شده تا آخر امسال پروندۀ مسکن مهر پردیس را جمع و تکمیل کنیم. در کنار بحث تکمیل واحدها که الان تمام منابع هزینه‌ای آن را خود مجموعۀ دولت و شرکت عمران تقبل می‌کند، چراکه مردم خیلی وقت است که آورده‌ای نمی‌دهند و تسهیلات بانکی هم تمام شده است.

از محل منابع نقدی و تهاتری خودمان و فروش اراضی و وام 1000 میلیارد تومانی که گرفتیم، کارها را پیش می‌بریم. با توجه به افزایش قیمت‌هایی که اتفاق افتاد، دوباره امسال 500 میلیارد تومان درخواست کردیم و مصوبۀ آن را گرفتیم و الان هم در مرحلۀ عقد قرارداد با بانک مسکن هستیم که این 500 میلیارد پول هم از بانک مسکن قرض کنیم و پروژه‌ها را تکمیل کنیم.

در سال جاری چه بودجه‌ای برای مسکن مهر پردیس نیاز بود و از چه منابعی تامین شد؟

هدایت: امسال حدود 3300 میلیارد تومان پول برای اتمام پروژۀ مسکن پردیس نیاز بود که ما 500 میلیارد تومان وام گرفتیم، حدود 1000 میلیارد تومان از منابع نقدی خود برای این موضوع اختصاص دادیم و یک بخش کم از تسهیلات بانکی مانده و مابقی هم از محل تهاتر و فروش اراضی مسکن مهر را کامل می‌کنیم.

یکی از انتقادات پرتعداد وارده به مسکن مهر پردیس، مسئله زیرساخت‌های پروژه است، در این حوزه از فعالیت خود بفرمایید؟

هدایت: بحث مهم بعدی زیرساخت‌های مسکن مهر مانند مخازن آب، تأسیسات پمپاژ فاضلاب و تصفیه‌خانۀ فاضلاب، خط انتقال آب و فاضلاب و این قبیل موضوعات بود که خوش‌بختانه این کارها انجام شده است. افتتاح‌هایی که طی روزهای آینده خواهیم داشت، 2 مخزن آب، 2 تأسیسات پمپاژ فاضلاب و کلی خطوط انتقال آب و فاضلاب افتتاح خواهیم کرد. در واقع ما در تمام فازهای مسکن مهر موضوع مخازن آب و زیرساخت‌های آن را حل کردیم و هیچ مشکل زیرساختی در هیچ یک از پروژه‌ها نداریم.

تصفیه‌خانۀ شمارۀ 2 پردیس حدود 6 ماه است که شروع شده و در عملیات اجرایی آن قرارگاه خاتم‌الانبیا کار می‌کند.

یکی از مواردی که می‌تواند، در حوزه زیرساخت بسیار مهم باشد، مسئله حمل نقل ریلی و مترو است، آخرین وضعیت متروی پردیس به کجا رسید؟

هدایت: در بحث زیرساخت‌ها متروی پردیس که حدود یک سال است شبانه‌روز پیگیری می‌کنیم. هنوز مصوبۀ محیط‌زیست صادر نشده و روز چهارشنبه ساعت 9.30 صبح جلسه‌ای در کمیتۀ ارزیابی طرح‌های سازمان محیط‌زیست کشور داریم که بعد از این یک سال تلاش و ورود مکرر آقای کلانتری، معاون رئیس‌جمهور به این موضوع در نهایت این هفته جلسۀ اصلی برگزار می‌شود و با توجه به بلامانع‌هایی که از دستگاه‌های مرتبط گرفتیم، پیش‌بینی ما این است که فردا این مصوبه صادر شود و گره متروی پردیس باز شود تا طی روزهای آینده مترو کلنگ‌زنی شود.

مشکل محیط‌زیست دقیقاً چیست؟

هدایت: متروی پردیس به غیر از 700 متر پل روی جاجرود، تماماً زیرزمینی است. کل این 22 کیلومتر از مناطق حفاظت‌شده عبور می‌کند و 4 کیلومتر آن هم از پارک ملی عبور می‌کند. چون این‌ها ضوابط خاص خودشان را داشتند و بعضاً یک مقدار هم نگرانی در بحث باطله‌های تونل‌ها داشتند که کجا تخلیه می‌شوند و بحث مسیر رگه‌های آبی که ممکن بود با اجرای تونل قطع شود هم مطرح بود و ملاحظات زیست‌محیطی داشتند که خوش‌بختانه مشاور گرفتیم و همۀ آن ملاحظات را از لحاظ فنی حل کردیم و قبول کردند و یک مقدار هم کارهای اداری بود که متاسفانه در ادارات ما زیاد است.

آیا متروی پردیس با قرارداد مشارکت قرارگاه خاتم‌الانبیاء ساخته می‌شود؟

هدایت: قرارداد مشارکتی مترو هم با قرارگاه خاتم‌الانبیا است که مصوبۀ دولت هم برای آن اخذ کردیم که در روزهای آینده موضوع آن تعیین تکلیف خواهد شد، مشروط بر این‌که روز چهارشنبه این هفته، محیط‌زیست طبق قول‌هایش این مصوبه را به ما بدهد.

یکی از مشکلاتی که این روزها گریبان صاحبخانه‌های مسکن مهر را گرفت، بی‌توجهی پیمانکاران به خدمات پس از فروش و مسکلات تاسیساتی است که برای واحدهای مسکونی ایجاد می‌شود، برای این مسئله چه راهکاری دارید؟

هدایت: ما یک موضوع جدی در پردیس و همۀ شهرها داشتیم که طبیعی است، وقتی واحد تحویل مالک می‌شود، یک‌سری مشکلات مانند گرفتگی لوله یا هر نقص دیگری ایجاد می‌شود که در طول سکونت اتفاق می‌افتد، بعضی از سازنده‌های ما این رفع نقص را انجام نمی‌دادند.

ما با یک شرکتی به عنوان اورژانس ساختمانی قرارداد بستیم و در این فازها مستقر کردیم، به محض این‌که بحث رفع نقص را پیمان‌کار تمکین نکند، ما به این شرکت ابلاغ می‌کنیم تا به سرعت رفع نقص انجام شود و هزینۀ آن با 15 درصد جریمه از حساب پیمان‌کار اول اخذ می‌کنیم. در واقع این مشکل جدی مردم هم با استقرار اورژانس ساختمانی حل کردیم.

یک مسئله‌ای که بسیار اهمیت دارد، مسئله نبوده تاسیسات روبنایی نظیر مدرسه و مسجد در پردیس است، این مسئله را آیا تاکنون مورد توجه قرار داده‌اید؟

هدایت: در پروژه‌های روبنای پردیس در حوزۀ مراکز محلات، مسجد، مدرسه، پارک، درمانگاه و این جنس روبناها در بعضی فازها مشکلی نداشتیم ولی در برخی فازها مانند منطقه 2 و 3 و 4 فاز 11 مشکل داشتیم، در فاز 9 جدید و 5 شمالی مشکل داشتیم که با پیگیری‌های انجام‌شده 9 باب آموزشی در حال احداث است و 21 باب امسال شروع شد. سه باب مسجد درحال کار داشتیم و 13 مسجد را شروع کردیم. باب فرهنگی نداشتیم و 2 باب را شروع کردیم، همین‌طور در بخش درمانی یک باب در حال ساخت داشتیم که سه باب هم شروع کردیم.

چهار مورد فضای سبز در حال اجرا داشتیم که 8 مورد هم شروع کردیم و انتظامی 2 مورد بود که 2 مورد هم به تازگی شروع کردیم. ورزشی یک باب داشتیم که 12 باب اضافه شد و تجاری 83 باب بود 1167 باب دیگر در حوزۀ پروژه‌های روبنایی اضافه شد.

تامین مالی ساخت پروژه‌های روبنایی از کدام محل است؟

هدایت: خوش‌بختانه بحث موضوعات روبنایی هم در پروژه‌ها کار می‌شود و همگی از تأمین منابع خودمان است، یعنی با بخش خصوصی مشارکت می‌کنیم و از محل تهاتر اراضی و تجاری‌ها منابع را تأمین می‌کنیم. تجاری‌ها با قیمت کارشناسی به نسبت آورده سهم سازنده خواهد شد و عمومی‌ها مانند مسجد و مدرسه و سایر سهم شریک خواهد شد. بعضاً ساخت این موارد یک سال طول می‌کشید و برای رفع مشکل در کوتاه‌مدت با یک‌سری سازه‌های سبک شیک در این فازها بحث نانوایی و سوپرمارکت را حل کردیم.

در هر محله‌ای که مردم ساکن شدند، الان نانوایی و سوپرمارکت مستقر شدند یا درحال ساخت است. همین هفتۀ پیش هم بیش از پنج مورد تجاری کوچک ویژه را کلنگ‌زنی کردیم. مثلا یک 150 متری از این بازار روزهایی که در تهران است از یک سازۀ خوب و شیک استفاده می‌کنیم یک مقدار آن نانوایی و مابقی آن هایپرمارکت خواهد شد تا مردم نیازهای اولیۀ خود را از آنجا تأمین کنند.

در ارتباط با بحث مشکلات سکونت در پردیس چون افراد خیلی تجربۀ آپارتمان‌نشینی نداشتند، دیدیم که اختلافات در موضوع آپارتمان‌نشینی زیاد شده است. با هماهنگی با دادستان و معاونت پیشگیری از جرم دادگستری استان تهران بعد از جلسات فراوان و کار کارشناسی بر مبنای قانون آپارتمان‌نشینی، یک بخش‌نامه‌ای تدوین کردیم که در پردیس مدل شد و همین را به مدیر گروه‌ها ابلاغ کردیم و الان خیلی از آن مسائل کم شده و شاهد این هستیم که روابط خوبی بین ساکنان ایجاد شده است و این اولین بار در کشور بود که در پردیس انجام شد و قرار بود، دادگستری استان تهران این مدل را به همۀ بخش‌هایی که موضوعات آپارتمان‌نشینی به صورت انبوه است، ابلاغ کنند.

یکی از معضلات بزرگ پیرامون مسئله پردیس، مواردی بود که هنوز تعیین واحد نکرده بودند، اوضاع این افراد به کجا رسید؟

هدایت: معضل بزرگی هم برای کسانی که انتخاب واحد نکردند، داشتیم که حدود 1000 نفر بلاتکلیف بودند و خوشبختانه امروز این تعداد به زیر 100 نفر رسیده است که مسائل قضایی مانند ارث است که بارها مکاتبه کردیم و خودشان مراجعه نکردند که با این حساب بحث انتخاب واحد در پردیس بسته شده است.

موضوع دیگر این‌که نفرات دومی که در پروژه‌ها داشتیم و واحدها را تحویل نمی‌گرفتند که عموماً دلال و سرمایه‌گذار هستند. مثلا ما در فاز 9 بلوکی داریم که بیش از 2 سال است تحویل دادیم ولی بیش از 4 یا 5 خانواده ساکن نشدند، دلیل این موضوع هم این است که همۀ واحدها دست سرمایه‌گذار و دلال است. آن طیف افرادی که نفر دوم هستند و هنوز واحدهایشان را تحویل نگرفتند، باید آوردۀ تکمیلی را واریز کنند که کمکی برای تکمیل واحدهای متقاضیان نفر اول شود.

مصاحبه‌ای کرده بودید که پروندۀ مسکن شهریور به اتمام می‌رسد، غیر از 7000 واحدی که سال 98 و 99 شروع شده است. دقیقا چند واحد مسکونی تا قبل از شهریور سال 1400 به اتمام نمی‌رسد؟

هدایت: در واقع این واحدهای جدید 6300 واحد است.

در مصاحبۀ که قبلا داشتیم، گفتید که پیش‌بینی می‌کنید که از خرداد تا شهریور 1400 واحدهای خالی پر شود و پردیس شکل کامل خود را بگیرد. آیا این روند شروع شده است؟

هدایت: بله به شدت هم شروع شده است، طوری‌که روزانه بیش از 200 خانوار در پردیس ساکن جدید داریم. برای انتخابات مجلس من به یکی از فازها برای رأی مراجعه کردم و یک حوزه هم در آن‌جا بود که واقعا خلوت بود، ولی این دفعه روز جمعه 10 شب رفتم که سه حوزه آن‌جا حضور داشتند و همه صف تشکیل شده بود و پردیس جزو معدود شهرهایی است که حدود 12 درصد آمار رای‌دهندگانش نسبت به دور قبل بیشتر شده است.

بحث بعدی مالیات بر خانه‌های خالی است که دولت اخیراً این مصوبه را اجرا کرد و بعد از 60 ماه خوداظهاری را شروع کرد. آیا این موضوع تأثیری داشته است؟

هدایت: در واقع ما اثراتی در پردیس نمی‌بینیم و تا زمانی که سازمان امور مالیاتی ورود پیدا کند و تعرفه مالیاتی صادر کند، اتفاقی نمی‌افتد. در پردیس شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم، ولی این کاهش عمومی است و ربطی به این مصوبه ندارد.

بازار اجاره هم در کل شهر تهران یک مقدار ملتهب شده است. آیا در پردیس افزایش قیمت اجاره داریم؟

هدایت: بله متاسفانه بازار اجاره پردیس از تهران تاثیر می‌گیرد.

وام‌هایی که گفتید 500 میلیارد گرفتید، بازپرداخت آن به چه صورت است؟

هدایت: از منابع خودمان مانند تهاتر زمین تأمین می‌شود. شاید هیچ کس این کار را نمی‌کرد، ولی ما تمام منابع پردیس را برای تکمیل مسکن مهر گسیل کردیم، یعنی نگفتیم پول نیست و مردم بیایند پول بدهند و مسائل را خودمان حل کردیم و فقط مصوبات قانونی آن را گرفتیم و مجلس هم همراهی کرد و اجازه داد که از منابع قانونی خودمان در همه جا هزینه کنیم، وگرنه باید هر کس 200 میلیون تومان اضافه به ما پول می‌داد، ولی فرد هدف مسکن مهر این مبلغ را ندارد.

از بسیاری از کارشناسان شنیدم که اگر روند ساخت مسکن مهر مشابه دولت دهم ادامه پیدا می‌کرد مسکن مهر تا سال 95 تمام می‌شد. راجع‌به پردیس هم چنین برآوردی داشتید که واحدهایی که در دولت قبل شروع شد تا چه زمانی باید تمام می‌شد؟

هدایت: اگر با آن سرعت پیش می‌رفت تا آخر 95 می‌توانستند پردیس را تمام کنند و پردیس عملا سال 91 شروع شده بود. به پردیس نباید مسکن مهر گفت، بلکه سه شهر جدید است، چراکه موضوع اصلا ساخت واحدها نیست.

یکی از مشکلات بزرگ شما بحث تعدیل قیمتی بود که مرتب هم پیش می‌آمد می‌توان گفت، اگر با آن سرعت پیش می‌رفت خیلی از این مشکلات تعدیلی به وجود نمی‌آمد؟

هدایت: بله با قیمت‌های پایین پروژه تمام شده بود.

آقای رئیسی منتخب شد و یک وعده‌ای دادند که چهار میلیون مسکن در چهار سال ساخته می‌شود. آیا پردیس پتانسیل این را دارد، بخشی از واحدهای پروژۀ مسکن ملی دولت جدید را با توجه به امکانات روبنایی و زیرساختی اضافه‌شده در خود جای دهد؟

هدایت: ما برای وضع موجود و حتی بیشتر هم زیرساخت‌ها را فراهم کردیم. این شعاری که آقای رئیسی دادند، طبق همین برنامۀ جامع مسکن است که طبق این طرح باید در ایران سالی یک میلیون مسکن ساخته شود که هم توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود که هم مسکن روستایی و بافت فرسوده در آن است و هم موارد دیگر که کلا یک میلیون خواهد شد. در موضوع مسکن معتقد هستم، الان که کشور دچار یک رکودی است، تنها چیزی که می‌تواند کشور ما را دچار جهش کند همین مسکن است و می‌تواند به عنوان موتور محرک اقتصادی ایران همۀ صنوف را فعال کند. وقتی یک خانه‌ای ساخته می‌شود شما برای آن لوازم خانگی هم تهیه می‌کنید که اگر محاسبه شود، بسیاری از مشاغل رونق می‌گیرد. این چهار میلیون مسکن سه موضوع مهم دارد: یکی این‌که شخص رئیس‌جمهور باید پای کار باشد و اگر نباشد، امکان ندارد این موضوع محقق شود.

می‌توان گفت برای تأخیر مسکن مهر قبلی چون رئیس‌جمهور پای کار نبوده این طور شده است؟

هدایت: وقتی این موضوع از اولویت دولت خارج می‌شود، ناخودآگاه تمام دستگاه‌ها حمایت خود را برمی‌دارند. الان در موضوع مسکن مهر عملاً وزارت راه و شهرسازی تنها بود و وزیر راه طرح اقدام ملی هم شخصاً پیش برد.

دومین موضوع وزیری باید باشد که پرکار، معتقد و پیگیر باشد، نمی‌توان در دفتر نشست و چهار میلیون مسکن را مدیریت کرد. از طرفی هم کمبود مسکن ما عموماً در کلان‌شهرها است. مثلا شما در یک شهرستان کوچک در اردبیل خیلی موضوع مسکن مشکل‌ساز نیست، چراکه مهاجرت در آن مناطق معکوس و به سمت تهران است و آن منطقه کوچک‌تر می‌شود. این‌طور که شنیدم روزانه 8000 نفر به جمعیت تهران اضافه می‌شود و عموماً هم در تهران خانه ندارند و به دنبال کار آمدند و به همین خاطر عمدۀ مشکل در کلان‌شهرها است، ولی اگر بتوانیم طرح آمایش سرزمین که توزیع مناسب فعالیت و سکونت را مدنظر قرار دارد، اجرا کنیم که همه به تهران نیایند، مشکل حل می‌شود.

در پردیس فقط یک جا برای توسعه پیش‌بینی کردیم که حدود 300 هکتار است و خوش‌بختانه بعضی زیرساخت‌های آن هم پیش‌بینی شده و در کنار این زمین هم آب داریم و هم برق و گاز داریم و تمام زیرساخت‌های آن فراهم است، به لحاظ این‌که قرار بود قبلاً در پروژه‌های جدید پردیس 80 هزار واحد بسازیم و با پروژه‌های قدیم حدود 90 هزار واحد می‌شد که این رقم در آخر 83 هزار واحد شد و حدود هفت هزار واحد ظرفیت کوچکی می‌توانیم در پردیس داشته باشیم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا