راه و شهرسازیمجله خبری

مسکن مهر میارکلا در پیچ‌ و خم مشکلات

به گزارش ساختمان آنلاین:  هیچگاه بنرهای روزشماری که بر سر در مسکن مهر میارکلا ساری برای تعیین زمان اتمام این طرح نصب شده بود از اذهان مردم منطقه پاک نمی‌شود؛ طرحی که قرار بود ۳۶۵ روزه به متقاضیان تحویل داده شود اما بعد از گذشت ۱۳ سال از آغاز اجرا، یکهزار واحد آن همچنان نیمه تمام است و مشکلات زیرساختی هم به گفته یکهزار و ۸۰۰ خانواری که اکنون در این واحدها ساکن هستند، امانشان را بریده است.

متقاضیان امیدوار بودند که بعد از پایان روز شمار ۳۶۵ روزه در سال ۱۳۸۷ صاحب مسکن باشند و آرزوی دیرینه داشتن خانه‌ای که زیر سقف آن عمر بگذراند، محقق شود، اما بعد از آن سال، ۱۲ روز شمار ۳۶۵ روز دیگر هم گذشت اما خبری از افتتاح کامل این طرح نشده است.

طی بیشتر از یک دهه گذشته مشکلات اجاره نشینی بسیاری از متقاضیان مسکن در استان مازندران و دیگر نقاط کشور با ساخت و تکمیل مسکن مهر حل شد، اما ساخت خانه برای متقاضیان مسکن مهر میارکلا ساری به گونه ای دیگر رقم خورد و بیشتر وعده‌های مکرر همچنان در حد حرف باقی مانده است.

ابتدا قرار بود، واحدهای مسکن مهر در بخش هایی از شهرهای ایران که امکانات زیربنایی از جمله آب، برق، گاز، تلفن، راه دسترسی، فضای آموزشی و پارک درون محله‌ای دارد، بویژه در بافت قدیم شهر ساخته شود، اما با توجه به زمان‌بر بودن این کار به تصور دست اندرکاران امر با دستور مسئولان وقت این واحدها در خارج از بافت قدیم طراحی و ساخته شد و چالش‌هایی را از لحاظ زیست محیطی، تامین فضای آموزشی و سایر زیرساخت ها برای مردم منطقه و نهادهای خدمات رسان ایجاد کرد و اهالی مسکن مهر میارکلا ساری هم باهمین گرفتاری‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گفته چند تن از ساکنان این واحدهای مسکونی، حتی برخی از واحدهای مسکن مهر به صورت نیمه‌ تمام به متقاضیان تحویل شد و تهویه، لوله‌کشی کامل آب آشامیدنی، کپسول مهار آتش از سوی پیمانکار نصب نشده بود.

این متقاضیان که بیشترشان از اقشار کم درآمد جامعه هستند، می گویند که با توجه به مشکلات اقتصادی و افزایش قابل توجه قیمت اجاره خانه، چاره‌ای غیر از تحویل خانه‌های نیمه تمام نداشتند، اما اکنون از کیفیت نامطلوب واحدهای مسکن مهر میارکلا، کمبود فضای سبز، نبود امکانات فرهنگی، بهداشتی و خدماتی انتقاد دارند و خواستار تسریع در رفع این مشکلات هستند.

مشکل اصلی مسکن مهر میارکلا ساری از موقعیت جغرافیایی آن ناشی می شود که در محدوده شهری قرار ندارد. در چنین وضعیتی شهرداری شهرهای ساری و جویبار هیچ یک مسئولیت جمع‌آوری روزانه زباله ساکنان این منطقه را وظیفه خود نمی دانند. انباشت زباله هم مشکلی بر مشکلات دیگر اضافه کرده و بوی نامطبوع ناشی از شیرابه این زباله‌های خانگی نه تنها ساکنان و مردم منطقه میارکلا، بلکه رانندگان وسایل نقلیه عبوری در محور جویبار به ساری را هم کلافه کرده است.

براساس قوانینی که در آغاز مسکن مهر تعریف شده بود می بایست این مجتمع های مسکونی دارای فروشگاه های مواد غذایی، نانوایی و مراکز بهداشتی و بوستان باشند، اما مسکن مهر میارکلا ساری فاقد این امکانات است و ساکنان می بایست برای تامین نیازمندی های روزانه خود به شهرهای جویبار و یا ساری به صورت مستمر در تردد باشند.

همچنین جاده خاکی و ورودی نامناسب مسکن مهر میارکلا یکی دیگر از دغدغه‌های اساسی شهروندان و ساکنان است که می گویند باوجود پیگیری های مستمر، تاکنون مسئولان امر برای آسفالت جاده های پیرامونی این مسکن اقدام نکرده اند.

تداوم مشکلات و وعده‌های بی عمل

علاوه بر بحث آسفالت و مشکلات بهداشتی و خدماتی در مسکن مهر میارکلا ساری، ساکنان این واحدها از نبود مجتمع‌های تجاری برای تامین مواد غذایی و مایحتاج عمومی گلایه دارند و خواستار رفع مشکلات در این حوزه هستند.

معاون مدیرعامل مسکن مهر میارکلا ساری گفت: در کنار اینکه مسکن مهر میارکلا در مقایسه با دیگر خانه‌ها از کیفیت و امکانات خوبی برخوردار نبوده و با ساختمان‌های خودساز به هیچ عنوان قابل قیاس نیست، مشکلات زیرساختی هم امان ساکنان این منطقه را بریده و برای خرید مایحتاج عمومی مانند نان باید روزی یک تا ۲ ساعت وقت بگذراند و به شهرهای اطراف میارکلا در تردد باشند.

جلال کاویانی افزود: پیمانکار تعهد دارد که نسبت به رفع مشکلات زیرساختی از جمله تامین جاده دسترسی، روشنایی محوطه مسکن مهر، نصب کپسول مهار آتش و آسانسور با کیفیت اقدم کند، اما به معنای واقعی هیچ یک از امکانات بیان شده در مسکن مهر میارکلا وجود ندارد و مردم از این نابسامانی ها گلایه دارند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر مسکن مهر میارکلا در جوار جاده اصلی ساری به جویبار قرار دارد و راه تردد برای عبور خانواده‌ها به صورت پیاده از یک طرف خیابان به طرف دیگر به دلیل مسدود شدن ۲ طرف جاده با گاردریل فراهم نیست و باید مسئولان امر برای ساخت زیر گذر یا نصب پل هوایی عابر پیاده در این منطقه اقدامات لازم را انجام دهند.

کاویانی گفت: از سه راهی میارکلا تا جویبار براساس آمار پلیس راه استان، تصادفات جاده‌ای قابل توجه است و باوجود افزایش ترددها از زمان ساخت مسکن مهر میارکلا، نسبت به سیستم روشنایی معابر منطقه هم اقدامی نشده است و به همین دلیل مسکن مهر در شب از روشنایی لازم برای تردد ساکنان با موتور سیکلت، پیاده یا با خودرو سواری برخوردار نیست.

معاون مدیرعامل مسکن مهر میارکلا ساری اضافه کرد: بحث دریافت کارمزد ۱۲ درصدی یکی از بانک های عامل وام دهنده از متقاضیان تسهیلات هم بی عدالتی دیگری است که برای ساکنان مسکن مهر میارکلا رقم خورده است، در حالی که در مراحل اولیه ساخت مسکن مهر قرار بر این بود که کارمزد تسهیلات مانند سایر پروژه های مسکن مهر ۶ درصد باشد.

وی با اعلام این که بی رغبتی ۲ بانک عامل دیگر برای اعطای تسهیلات به متقاضیان هم از دلایل تکمیل نشدن طرح مسکن مهر میارکلا است، گفت: تسهیلات یک هزار واحد از مسکن مهر میارکلا را یکی از بانک های استان با کارمزد ۱۲ درصد حساب کرده است در حالی که یک‌هزار و ۸۴۰ واحد دیگر تسهیلاتشان را از بانکی دیگر با کارمزد هفت درصد گرفتند و طبیعی است بخش زیادی از ساکنان احساس بی عدالتی می کنند و خواستار حل و فصل این مشکل توسط مسئولان هستند.

کاویانی افزود: مردم منطقه از وعده های مکرر ولی بی عمل خسته شده اند، بویژه این که طرح سه سال بلاتکلیف به حال خود رها شده بود و مردم از شرایط پیش آمده دلسرد و ناراحت هستند و حق این مردم نیست که با گذشت ۱۳ سال با مشکلات جدید در تکمیل این طرح مواجه شوند.

حل مشکلات با نگاه ملی

یکی از ساکنان مسکن مهر میارکلا هم گفت: بحث محوطه سازی و آسفالت خیابان‌های اطراف نیازمند اعتبار است و در حال حاضر تنها طرح زیرسازی برای آسفالت این خیابان ها به اتمام رسیده است.

جواد محبوبی افزود: انباشت زباله در ورودی مسکن مهر میارکلا هم چهره زشتی به منطقه بخشیده و هم بوی نامطبوع این زباله ها باعث آشفتگی اهالی منطقه شده و بسیاری از خانوارها می گویند که خجالت می کشند به بستگانشان آدرس محل زندگیشان را بدهند.

وی ادامه داد: پرسه سگ های ولگرد در اطراف ساختمان‌های مسکن مهر، آسایش را از ساکنان این واحدها سلب کرده و اگر حصارکشی و محوطه سازی بخوبی انجام شود ، این مشکل قابل رفع است.

محبوبی گفت: ساخت مدرسه باید در دستور کار اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قرار گیرد چرا که در منطقه هیچ مدرسه ای وجود ندارد و والدین برای رساندن دانش آموزان به کلاس های درس باید هر هفته در مسیر شهرهای جویبار یا ساری در تردد باشند.

مدیر یکی از ساختمان های مسکن مهر میارکلا ساری هم گفت: در زمینه انشعابات آب، برق و گاز در این واحدها مشکلی وجود ندارد، اما دیگر مشکلات زیرساختی باید در کمترین زمان حل شود.

جلال رامه افزود: باید سامانه و تصفیه خانه فاضلاب مرکزی در مسکن مهر میارکلا احداث شود و در این ارتباط هم مشکلاتی وجود دارد و با توجه به اینکه در مسکن مهر میارکلا در سال‌های آینده حدود چهار هزار نفر ساکن می‌شوند لازم است در این زمینه تمهیدات جدی اندیشیده شود در غیر این صورت مردم با مشکل رو به رو می‌شوند.

وی تصریح کرد: مسکن مهر میارکلا ساری نباید به‌عنوان طرح استانی دیده شود بلکه باید به‌عنوان طرح ملی همه مسئولان در این زمینه دست به دست هم دهند و همکاری کنند.

وی گفت: مسکن مهر میارکلا در صورت تکمیل، در آینده یک شهرک خواهد شد و نیاز است مجتمع تجاری، آموزشی، ورزشی، پاسگاه انتظامی، محوطه سازی و فضای سبز آن آماده و تحویل شود.

رامه با اعلام اینکه بسیاری از اعضا تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی ساکن این واحدها هستند، افزود: باتوجه به اینکه این افراد از ضعیف‌ترین اقشار جامعه هستند باید زیرساخت‌های لازم برای زندگی آبرومندانه این عزیزان فراهم شود.

وی با بیان اینکه، ۶ ماه است که در این مسکن مهر ساکن شده است، خاطر نشان کرد: از شرایط زیرساختی و کیفیت ساختمان این مجتمع مسکونی به هیچ عنوان راضی نیستیم و مسئولان امر برای رفع این مشکلات تلاش کنند.

سودجویی دلالان از مشکلات

در کنار مشکلات زیرساختی و نیمه تمام ماندن مسکن مهر میارکلا، اما دلالان از ۲ سال پیش تاکنون برای خرید و فروش این واحدهای مسکونی نقشه کشیده اند و سودجویان از کلافه شدن متقاضیان در تاخیر ساخت و آماده سازی این واحدها سوء استفاده کرده و بسیاری از این واحدها را خریداری و به قیمت دلخواه به مشتریان پیشنهاد می دهند و می فروشند.

یک مشاور املاک در جویبار گفت: ۱۰ سال پیش قیمت مسکن مهر در دست ساخت میارکلا به ۱۵۰ میلیون ریال هم نمی رسید، اما در زمان حاضر دلالان یک واحد مسکونی در این مسکن مهر را تا هفت میلیارد ریال به مشتریان پیشنهاد می دهند.

امیر شامیان با بیان اینکه، مجموع یک هزار و ۸۰۰ خانواری که در زمان حاضر در مسکن مهر میارکلا ساکن هستند، ۵۰ درصدشان غیربومی هستند، افزود: این افراد غیربومی با بازار گرمی دلالان و با توجه به اینکه در مناطق شهری قیمت خانه ها قابل توجه است اقدام به خرید خانه در مسکن مهر میارکلا کردند.

وی تصریح کرد: چهار سال پیش بسیاری از واحدهای مسکن مهر میارکلا متقاضی نداشت، اما اکنون تمام این واحدها حتی واحدها در حال ساخت هم متقاضی دارد و به نظر می رسد این واحدها تا ۱۰ میلیارد ریال هم در آینده به فروش برسد.

شامیان گفت: اگر این واحدها در همان سال ۸۷ به پایان می رسید تکمیل این واحدها در نهایت ۲۰۰ میلیون ریال هزینه داشت، اما در زمان حاضر تکمیلشان با توجه به گرانی مصالح تا ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه دارد.

وعده‌ راه‌ و شهرسازی مازندران برای حل مشکلات

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی مازندران با قبول مشکلات زیرساختی در مسکن مهر نیمه تمام میارکلا می گوید حداکثر تا پایان سال جاری واحدهای نیمه تمام تکمیل و مشکلات زیرساختی این واحدهای مسکونی در کمترین زمان ممکن برطرف می شود.

سیدعباس راهگشا گفت: قرار بود تکمیل این طرح در بهار سال جاری انجام شود، اما بخشی از تکمیل این طرح مانند ساخت مدرسه و جمع آوری زباله در اختیار دستگاه های اجرایی و خدماتی دیگر است که در کمترین زمان ممکن برای رفع مشکلات این واحدها با برگزاری جلسات تلاش خواهیم کرد.

وی ادامه داد: تکمیل یک‌هزار واحد باقی‌مانده حداکثر تا پایان سال جاری انجام می‌شود و این وعده به طور قطع برای اهالی منطق قابل لمس خواهد بود.

راهگشا گفت: هزینه ساخت مسکن را باید متقاضی پرداخت کند و به دلیل مشکلات اقتصادی متقاضی مسکن برای پرداخت هزینه ساخت باید چندین برابر رقم گذشته پول بدهد و این امر باعث تاخیر در اتمام این طرح شده است و با اعطای مجوز برای پرداخت تسهیلات، مشکل تامین نقدینگی این واحدها برطرف می شود.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی مازندران افزود: گلایه های مردم نسبت به تکمیل نشدن این ساختمان ها در زمان مقرر بحق است و بسیاری از مشکلات پیش آمده از دست مسئولان های استانی در سال های گذشته خارج بود، اما مشکلات و دغدغه های مردم را درک می کنیم و تا حد توان برای رفع مشکلات در تلاش خواهیم بود.

طبق اعلام رسمی اداره کل راه و شهر سازی مازندران سهم اجرای مسکن مهر در این استان ۵۷ هزار و ۳۵۱ واحد بود که تا کنون ۵۳ هزار و ۹۳۷ واحد تحویل شده است و سه هزار و ۴۱۴ واحد برابر با ۶ درصد نیمه تمام مانده است که از پیشرفت فیزیکی ۷۰ تا ۸۵ درصدی برخوردار است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا