راه و شهرسازیمجلس و ارگان هامجله خبری

مسکن مهر؛ کشتی که با 5000 میلیارد تومان به ساحل نمی‌رسد!

به گزارش ساختمان آنلاین: بررسی بودجه پیشنهادی دولت به مجلس برای بودجه 1400 نشان می‌دهد بخش مسکن برای تکمیل پروژه‌های مهمی از جمله مسکن مهر، بازآفرینی شهری، مصلی تهران و طرح اقدام ملی مسکن، 2000 میلیارد تومان تعیین شده که در مقایسه با بودجه 1500 میلیارد تومانی سال 99، رشدی در حدود 33 درصد را از آن خود کرده است.

همچنین در بخش دیگری از این لایحه آمده است: براساس بند ب تبصره ۴ لایحه بودجه 1400 ، دولت پیشنهاد داده تا به طرح‌های مسکن مهر، برنامه اقدام ملی مسکن، نوسازی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری و همچنین تکمیل ساختمان مصلای تهران، تا سقف ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان یا از محل فروش اراضی یا منابع داخلی دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی شامل سازمان مجری ساختمان‌های دولتی، سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید و شرکت بازآفرینی شهری، اختصاص یابد.

بودجه 5 هزار میلیاردی کفاف مسکن مهر را می‌دهد؟

این پیشنهاد در حالی مطرح می‌شود که به عقیده بسیاری از کارشناسان، بودجه ۵ هزار و۵۰۰ میلیارد تومانی برای بخش مسکن و بافت فرسوده و تکمیل مسکن مهر کافی نیست، چراکه در طول ساخت مسکن مهر به ویژه در ۱۰ سال گذشته، ۱۰۵ هزار میلیارد تومان بودجه تخصیص یافت، اما باز هم کافی نبوده است.

به گفته آن‌ها، تخصیص بودجه ۵ هزار میلیارد تومانی برای تکمیل مسکن مهر و همچنین بافت‎های فرسوده کافی نبوده و دولت باید منابع بسیار بیشتری را برای تکمیل مسکن مهر و همچنین تولید مسکن در نظر بگیرد.

این در حالی است که سال گذشته طرح دو فوریتی برای تخصیص ۲۵ درصد از کل تسهیلات کشور به حوزه مسکن مطرح شد تا از این تسهیلات ۵ درصد به بافت فرسوده و ۲۰ درصد دیگر هم به سایر بخش‌ها اختصاص یابد اما با این حال، این پیشنهاد نیز در نهایت رنگ‌وبوی عملی به خود نگرفت تا بخش مسکن همچنان از سهم واقعی خود محروم باشد.

پرداخت وام ۷۰ میلیونی ودیعه مسکن

بررسی لایحه بودجه سال آینده کل کشور همچنین حاکی است که دولت در تبصره ۱۶ پیشنهاد پرداخت وام ۷۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن را پیش بینی کرده است.

بر اساس بند ه تبصره 16 در اجرای بندهای ت و ث ماده 102 قانون برنامه ششم توسعه موضوع پشتیبانی از فرزندآوری، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است مبلغ 210 میلیارد تومان از طریق بانک‌های عامل و از محل سپرده‌های جاری و قرض‌الحسنه نظام بانکی نسبت به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه مسکن به میزان معادل 70 میلیون تومان با بازپرداخت حداکثر 20 ساله برای خانوارهای فاقد مسکن که صاحب فرزند سوم در سال‌های 99 و 1400 شده یا می‌شوند اقدام کنند.

این موضوع نشان‌دهنده ان است که دولت همانند امسال برای بخش اجاره نشینی کمک‌هایی را در نظر بگیرد اما این بار تنها برای خانواده‌های دارای ۳ فرزند‍!

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا