بورس و بازارصنایع ساختمانیمجله خبری

بررسی تاثیر قیمت مصالح برروی ساخت‌ و ساز

به گزارش ساختمان آنلاین:  حسن محتشم، عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان در برنامه گفتگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص هزینه مصالح مورد نیاز برای ساخت یک متر مربع ساختمان تصریح کرد: اگر قیمت مصالح را ثابت نگه داریم، میانگین ساخت هر متر مربع ساختمان از نظر مصالح ساختمانی معمولی در پایتخت تقریباً هشت میلیون تومان برآورد می‌شود.

او افزود: این قیمت با احتساب هزینه آسانسور در آپارتمان ها است و هزینه ساخت ویلا بدون آسانسور حدود متری هفت میلیون تومان برآورد می شود.

محتشم با اشاره به نوسان قیمت مصالح از جمله فولاد و سیمان ادامه داد: قیمت سیمان طی ماه گذشته نوسان زیادی داشته است اکنون با توجه به عرضه در بورس کالا قیمت ها ثبات بیشتری دارد.

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان در خصوص دلالی در بازار مصالح ساختمانی توضیح داد: دلالی در این بازار روی موادی همچون سیمان و فولاد که پایه و اساسی هستند و به صورت عمده عرضه می شوند، امکان دارد. این دو محصول روی ساخت و ساز تاثیر زیادی دارند چراکه در صورت نبود آنها کار ساخت به تعویق می افتد.

عرضه و تقاضا عامل تعیین کننده قیمت سیمان

در ادامه فرمانی، عضو انجمن صنفی تولیدکنندگان سیمان بیان کرد: امروز قیمت مصوب سیمان کیسه‌ای هر تن درب کارخانه ۴۸۰ هزار تومان و قیمت فله‌ای آن ۳۲۴ هزار تومان تعیین شده است و به غیر از یکی دو شرکت، تمامی شرکت ها محصول خود را با قیمت مصوب عرضه کرده اند.

او افزود: قیمت سیمان تابع عرضه و تقاضا در بازار است و در صورتی که عرضه به موقع و به میزان کافی در بازار صورت گیرد قیمت ها ثبات دارد و متعادل می شود.

سیمان در بورس کالا کشف قیمت می شود

در ادامه برنامه یعقوبی، مدیر عملیات بازار شرکت بورس کالا درباره قیمت گذاری سیمان در بورس گفت: سیمان در بورس کالا قیمت گذاری نمی‌شود، بلکه در بورس کشف قیمت می‌شود.

او ادامه داد: در مقطعی به دلیل قطع برق و کاهش تولید، قیمت سیمان به دلیل افزایش تقاضا، گران شد. ولی اکنون که تولید به روال قبل بازگشته است، سیمان تولیدی اکثر شرکت‌ها در قیمت پایه معامله می‌شود، در نتیجه عرضه سیمان در بورس کالا عامل گرانی آن نبوده است.

در ادامه برنامه لهونی، عضو اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی، درباره راهکار حذف دلالان از بازار مصالح ساختمانی گفت: برای حذف دلالی و مدیریت قیمت سیمان، خرده فروشی‌ها نباید کمبودی درعرضه سیمان داشته باشند.

او گفت: البته عرضه سیمان با ساز و کار فعلی در بورس، دلالی را تشدید می‌کند، اما در صورتی بورس تاثیرگذار خواهد بود که کسانی که به سیمان نیاز دارند و توزیع کننده آن هستند، بتوانند از بورس خرید کنند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا