راه و شهرسازیمجلس و ارگان هامجله خبری

کیفیت پایین ساخت‌وسازها در استان اردبیل

به گزارش ساختمان آنلاین:  محبوب حیدری در آیین اعطای اعتبارنامه اعضای نهمین دوره هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل با انتقاد از برخی کاستی‌ها در حوزه طراحی، نظارت و اجرای ساخت و سازها افزود: متأسفانه غفلت‌ها در این حوزه زمینه ساخت و ساز بی‌کیفیت را در سطح استان به وجود آورده در حالی که باید با آموزش‌های حضوری و یا غیرحضوری جامعه مهندسان را نسبت به انجام دقیق وظایف و رسالت خود آگاه و به کیفی‌سازی ساخت و سازها کمک کرد.

وی گفت: در بسیاری از کشورها عمر ساختمان ۶۰ تا ۷۰ سال است در حالی که در کشور ما بویژه استان اردبیل بعضی ساخت و سازها عمری کمتر از ۱۰ سال دارند بطوریکه برخی ساختمان‌ها قبل از افتتاح متروکه شده و عمر بهره‌برداری آنها به پایان می‌رسد که نباید چنین امری اتفاق بیفتد بلکه ساخت و سازهای ما باید به نحوی باشد تا در مقابل زلزله و سایر حوادث مقاومت کامل را داشته باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل ادامه داد: در طراحی، نظارت و مسئله ژئوتکنیک بهتر است از شیوه‌های جدید و طراحی‌های مدرن استفاده شود و در کنار آن ناظران و مجریان ساختمان به مستحکم‌ بودن فونداسیون و اسکلت ساختمان توجه کرده و اگر تخلفی باشد آن را به دقت گزارش کنند.

حیدری نظارت مهندسان را بسیار مهم و تأثیرگذار خواند و اضافه کرد: در اجرای قانون جهش تولید مسکن که سالانه ۲۰ هزار واحد مسکونی در استان احداث می‌شود مقرر است از ظرفیت جامعه مهندسان بیشتر استفاده شود و امیدواریم با طراحی، نظارت و اجرای دقیق پروژه‌ها و همچنین حضور فعال آزمایشگاه در کنترل‌های موردی بتوانیم بهترین ساختمان‌ها را احداث کرده و تحویل مردم دهیم.

وی حساسیت ویژه روی مباحث نظارت و اجرا را در کنار تهیه نقشه با رعایت الگوهای فنی یادآور شد و گفت: درست نیست که نقشه یک ساختمان ۱۰ طبقه در کوتاهترین زمان تهیه و آماده شود در حالی که باید روی این موضوعات حساس بود تا ساخت و ساز که سرمایه ملی است بتواند قوام و استحکام مناسبی داشته باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان اینکه جامعه مهندسان نباید کیفیت ساخت و ساز را فدای هیچ مصلحت و منفعتی بکنند افزود: هیئت مدیره جدید در حالی فعالیت خود را آغاز می‌کند که مباحث متعددی در حوزه مسکن به ویژه قانون جهش تولید مسکن مطرح است و بیش از گذشته باید یاریگر اداره کل راه و شهرسازی در اجرای این پروژه عظیم و محوری و ملی باشند.

وی ضرورت احترام به قوانین و بخشنامه‌ها را به رغم داشتن برخی ابهامات یادآور شد و ادامه داد: ابهامات موجود به مسئولان کشوری گزارش شده ولی بهتر است همه ما تابع قانون باشیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با اشاره به رعایت عدالت در توزیع نقشه‌ها و ضایع نشدن حقوق مهندسان اظهار کرد: در بحث آموزش باید هیئت مدیره جدید بیشترین وقت و انرژی خود را صرف کنند چرا که ما از حوزه آموزش بیشترین آسیب‌ها را می‌بینیم و بهتر است جامعه مهندسان با شیوه‌های جدید و راهبردهای نوین حوزه کاری خود بیشتر و بهتر آشنا شوند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا