بورس و بازارمجله خبری

بازار وسوسه‌انگیز مسکن خارجی‌ها را هم به میز معامله کشاند

علی ملکی کارشناس حوزه مسکن در این مورد به «ساختمان آنلاین » می‌گوید: در ابتدا شنیدن چنین خبری بسیار عجیب به نظر می‌آمد اما بررسی‌های بعدی نشان می‌داد اهالی خوزستان دست به خرید تعدادی زیادی ملک در کرج، به‌ویژه در مناطقی مانند گوهردشت و عظیمیه کرده بودند. نکته جالب اما اینجا بود که خریدهای انجام‌شده بدون تخفیف و گاها حتی بالاتر از قیمت عرف منطقه، آن هم در اوج دوران گرانی صورت گرفته بودند. حواسمان گرم کرج بود که متوجه شدیم در شمال تهران هم همین موضوع پیش آمده و بسیاری از املاک مناطق شمالی تهران توسط خوزستانی‌ها خریداری شده‌اند.

وی ادامه داد: اما در این میان به نکته بسیار عجیبی برخورد کردیم و آن این بود که برخی ملک‌ها بدون حتی یک بار بازدید خریداری شده بودند، یعنی حدود 70 درصد از پول ملک را ندیده به حساب فروشنده واریز کرده بودند. پس از مطرح کردن این موضوع با برخی معامله‌گران ملک در کرج، متوجه شدیم برخی سرمایه‌گذاران کشورهای مجاور خوزستان به ایران می‌آیند و اقدام به خرید ملک می‌کنند و برخی دیگر حتی خودشان هم وارد کشور نمی‌شوند و افرادی را اجیر می‌کنند تا برایشان اقدام به خرید کنند. ملک‌بازان و فروشندگان هم املاک خود را با قیمت دلاری و بسیار بالاتر از حداکثر قیمت منطقه به آن‌ها فروخته‌اند. حتی در مواردی املاک 800 میلیون تومانی که در شرایط عادی مشتری نداشته را با قیمتی بالغ بر 4 میلیارد تومان به اعراب فروخته‌اند که حتی این قیمت باز هم برای آن‌ها به‌صرفه محسوب می‌شود.

ملکی تصریح کرد: این موضوع صرفا به ملک در تهران، کرج و اهواز محدود نمی‌شود و عراقی‌ها و حتی افغانستانی‌ها به ویلاهای شمال کشور هجوم برده و تعداد زیادی ویلا و زمین را خریداری کرده‌اند. اگر معاملات ویلاهای لاکچری را فاکتور بگیریم، برخی معاملات در استان‌های شمالی کشور نشان می‌دهد آن‌ها ویلاهای 150 متری با 100 متر بنا را بعضا با قیمت 3 میلیارد تومان هم خریداری کرده‌اند.

این کارشناس حوزه مسکن با اشاره به این که اکثر خانه‌های خریداری شده ساکن ندارند، گفت: برخی از آن‌ها اقدام به اجاره دادن ملک‌های خود کرده‌اند و افرادی را به خدمت گرفته‌اند تا به آن رسیدگی شود اما برخی دیگر برنامه‌ای برای این موضوع ندارند و به نظر نمی‌رسد اخذ مالیات از خانه‌های خالی هم برای آن‌ها چندان سنگین باشد. در شمال کشور هم اوضاع به همین شکل است؛ برخی ویلاهای خود را به محلی‌ها سپرده‌اند و در قبال آن به آن‌ها هزینه‌ای می‌پرازند و برخی دیگر نیز ملک خود را اجاره می‌دهند تا به هر حال از آن کسب درآمدی کرده باشند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا