راه و شهرسازیمجله خبری

چشم طمع دلالان بر زمین‌های غرب مازندران

به گزارش ساختمان آنلاین: منابع مردمی می گویند که دلالان این بار به صورت کاملا نامحسوس به جان زمین های غرب مازندران افتاده اند و با پیشنهادهای وسوسه انگیز زمین ها را از افراد بومی خریداری می کنند تا در ماه های آینده به چندین برابر قیمت به فروش برسانند.

به گفته این منابع، دلالان هم از بومیان و هم افراد غیربومی هستند که یا خودشان خریدارند و یا واسطه برخی افراد دیگر هستند. ظاهرا برای آنها موقعیت جغرافیایی زمین در داخل یا خارج بافت مسکونی بودن چه در مناطق روستایی و چه حاشیه شهرها اهمیتی ندارد و هر زمینی را که دارای چشم انداز خوبی باشد، می خرند.

شنیده شده برخی از افراد بومی منطقه نیز با فروش خودروی شخصی یا گرفتن تسهیلات سنگین بانکی و یا فروش واحد مسکونی خود اقدام به خرید زمین می کنند تا از قافله عقب نمانند و اعتبار کاری خود را در این بخش از دست ندهند.

این اظهارات مردمی در باره رونق گرفتن دلالی برای زمین های غرب مازندران چندان هم بی سابقه نیست. اگر کمی به عقب برگردیم درست در اسفند ماه سال گذشته نیز چنین اتفاقی افتاده بود، اما به دلیل شرایط کرونایی در ابتدای سال ۹۹ بازار راکدی را در حوزه املاک شاهد بودیم تا اینکه از ابتدای تابستان روند افزایشی قیمت زمین ها آغاز گردید و تا شهریور به اوج خود رسید.

اکنون دلالان و سودجویان این بخش با توجه به تجربه ای که از سال گذشته کسب نمودند این بار در مقیاسی وسیع تر اقدام به خرید زمین در غرب مازندران نموده اند تا به سود سرشاری دست یابند و به تعبیری یک شبه ره صد ساله را طی نمایند.

خرید زمین با قیمت های وسوسه انگیز

یک باغدار عباس آبادی درباره حضور دلالان و سودجویان در غرب مازندران برای خرید زمین گفت: این افراد همیشه در منطقه بودند و زمین های مردم را می خریدند، اما امسال هم به تعداد آنها افزوده شده و هم قیمت هایی را پیشنهاد می کنند که با شنیدن آن شوکه می شوید.

رحمت الله مدیری افزود: روزی نیست که یکی از این افراد به سراغ من نیاید و پیشنهاد خرید زمینم را ندهد و تاکنون هم به سختی توانسته ام به آنها جواب منفی بدهم.

وی اظهار داشت: اگر با همین سرعت زمین های منطقه به افراد غیر بومی واگذار شود تا کمتر از ۱۰ سال دیگر ساکنان بومی غرب مازندران غریبه ای بیش نخواهند بود و این موضوع بسیار نگران کننده است.

این باغدار عباس آبادی گفت: بسیاری از افرادی را می شناسم که زمین های خودشان را فروخته اند و اکنون پشیمان هستند و اگر بخواهند زمین خود را که فروخته اند بار دیگر تصاحب نمایند باید چندین برابر قیمتی را که فروخته اند بپردازند.

وی یادآور شد: دود فروش زمین به چشم مردم بومی منطقه و سود آن به جیب دلال هایی که تنها به فکر تاراج زمین های غرب مازندران هستند می رود و زمین فروشی جزء پشیمانی و حسرت نتیجه دیگری نخواهد داشت.

دلال بازی زیر سایه بنگاه‌های مشاور املاک

یک شهروند تنکابنی با اشاره به اینکه بسیاری از دلال بازی ها در حوزه املاک در سایه بنگاه های مشاور املاک انجام می شود، گفت: بسیاری از دلالان برای آنکه بتوانند کار خود را قانونی نشان بدهند اقدام به راه اندازی بنگاه املاک می کنند تا از این طریق به اهداف خود دست یابند.

مهرداد پناهی افزود: در این بنگاه های املاک از مشاوره خبری نیست و چیزی که بیشتر از همه وجود دارد دلال بازی است و هر روز هم بر تعداد آنها افزوده می شود.

وی اظهار داشت: در خیابان جمهوری بیش از یکصد بنگاه مشاور املاک وجود دارد که در کنار هم کار می کنند و این در حالی است که در همین خیابان تنها دو داروخانه و یک کتابخانه وجود دارد.

پناهی با بیان اینکه رشد قارچ گونه بنگاه های مشاور املاک باید خاتمه یابد، خاطر نشان کرد: فروش زمین همچون ویروسی است که به جان مردم غرب مازندران افتاده و برای رهایی از این ویروس نیاز به واکسن رفع مشکلات معیشتی داریم و تا زمانی که مردم در تامین نیاز های اولیه در سختی باشند نمی توان از آنها انتظار داشت تا زمین های آباء و اجدادی خود را نفروشند.

وی یادآور شد: باید برخی قوانین سختگیرانه در خرید و فروش زمین اعمال شود تا هر کسی با کمترین دارایی در این زمینه ورود نکند و با چند معامله به ثروتی هنگفت دست یابد.

هرج و مرج در قیمت گذاری زمین‌ها

یکی از فعالان حوزه املاک و مستغلات غرب مازندران هم با تایید این موضوع گفت: هر ساله در اسفند ماه خرید و فروش زمین به صورت محدود انجام می شد و فروشنده و خریدار اکثرا بومی بودند اما از سال گذشته و به خصوص امسال غیر بومی های زیادی در منطقه پخش شده اند تا زمین های مردم را بخرند.

علی امینیان افزود: در حال حاضر این افراد از ساحل دریا تا دورترین روستاهای حاشیه جنگل حضور دارند و اقدام به خرید زمین با قیمت های وسوسه انگیز می نمایند.

وی با بیان اینکه به واسطه حضور دلالان و سودجویان شاهد یک نوع هرج و مرج در قیمت گذاری زمین ها در غرب مازندران هستیم، اظهار داشت: زمین هایی که تا اواسط بهمن ماه متری ۲ میلیون تومان فروخته نمی شد اکنون تا متری چهار میلیون تومان به فروش رفته و هر دو طرف معامله هم کاملا راضی هستند.

امینیان خاطرنشان کرد: این افراد برای انجام معاملات خود به بنگاه های محلی نیز مراجعه نمی کنند و برای خودشان بنگاه مشاور املاک راه اندازی کرده اند به گونه ای که تعداد اینگونه بنگاه ها هر روز در حال افزایش است.

به گفته این فعال حوزه املاک و مستغلات غرب مازندران، این افراد به هر قیمتی مغازه های داخل شهر ها را اجاره می کنند و با دکوراسیون های بسیار شیک و پر هزینه سعی در جذب مشتری دارند.

وی یادآور شد: اگر این روند به همین شکل پیش برود شک نداشته باشید که در سال آینده با گرانی شدید در حوزه زمین های غرب مازندران مواجه خواهیم شد.

قانون سقف صنفی برداشته شد

رییس اتاق اصناف شهرستان تنکابن نیز در خصوص افزایش روز افزون تعداد واحدهای کسبی مشاور املاک گفت: در گذشته مبحثی با عنوان «سقف صنفی» و «فاصلۀ صنفی» وجود داشت که در زمان اعطای پروانه به واحدهای هم‌رسته، هم تعداد کلّ آنان و هم فواصل آنها رعایت می‎ شد.

محمد رضا اکبرپورثانی افزود : از حدود ۱۰ سال پیش، این قانون جهت افزایش اشتغال و کاهش بیکاری در جامعه برداشته شد که در نتیجۀ آن، امکان برخورد از سوی ما در این زمینه وجود ندارد.

بر اساس آمار های موجود، از حدود ۱۲ هزار واحد صنفی در شهرستان تنکابن، بیش از ۱۱ درصد آن را مشاوران املاک تشکیل می‎ دهند.

دلال بازی عامل گرانی زمین و مسکن

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دلال ها و سودجویان نقش زیادی در افزایش قیمت ها بویژه در بازار زمین و مسکن در کشور دارند، گفت: در شرایط کنونی دلالی در بازار زمین و مسکن سود بسیار بالایی دارد که این مسئله عامل اصلی افزایش دفاتر مشاوران املاک است.

فرهاد جعفری افزود: متاسفانه دلالان همیشه از مسئولان جلوتر هستند و اگر هم قانونی در این زمینه وضع شود یا سختگیری هایی اعمال گردد آنها بلافاصله راهکارهای جدیدی را طراحی و اجرا می کنند.

وی اظهار داشت: در ماه های اخیر به دلیل رکود بازار و کاهش نرخ ارزهای خارجی و کسادی بازار سکه و طلا، سرمایه ها به سوی زمین و مسکن سرازیر شد و دلالان و سودجویان نیز از این فرصت نهایت استفاده را کردند.

این کارشناس با اشاره به اینکه زمین های شمال کشور و بویژه غرب مازندران همیشه در کانون توجه ها بوده است، خاطرنشان کرد: هم اکنون شرایط به گونه ای است که هر کسی با کمترین سرمایه وارد عرصه معاملات زمین و مسکن در شمال کشور شده و در نتیجه تقاضای زیاد باعث افزایش قیمت ها می شوند.

غرب استان مازندران به دلیل داشتن جاذبه های طبیعی و گردشگری همه ساله پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر از سراسر کشور در اکثر فصول سال به خصوص در بهار و تابستان است که به دلیل فراهم بودن شرایط آب و هوایی منطقه تمایل زیادی به خرید زمین و ویلا می کنند تا سالی چند بار به این منطقه سفر کنند.

بر اساس امار موجود بخشی زیادی از خانه های ویلایی در روستاهای غرب مازندران مربوط به افراد غیر بومی از سراسر کشور است که سالی چند بار از انها استفاده می کنند به طوریکه وجود شهرک های مختلف در این شهرها و روستاها در این راستا است.

تبدیل اراضی کشاورزی به ویلا ممنوع

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران نیز پیش از این در جلسه کارگروه ویژه مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز گفته بود که نباید اجازه دهیم اراضی کشاورزی باقی‌مانده در استان مازندران به خانه دوم دیگر هموطنان تبدیل شود.

مهدی رازجویان با تاکید بر پرهیز از ساخت و سازهای غیرمجاز در استان، اظهار داشت: مازندران یکی از مقاصد اصلی سفر سایر هموطنان بوده اما نباید اجازه دهیم حضور مسافران سبب دست‌درازی به زمین‌های کشاورزی در استان شود.

وی ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی با حمایت بیشتر از کشاورزان می‌تواند مانع فروش زمین‌های کشاورزی و باغات و در نهایت تغییر کاربری آنها شود.

رازجویان تکیه بر اقتصاد مقاومتی و حمایت از روستائیان تولیدکننده را یکی از راه‌های جلوگیری از فروش اراضی کشاورزی دانست و گفت: حفظ اراضی و زمین‌های کشاورزی و منابع طبیعی از تاکیدات مقام معظم رهبری است لذا کوتاهی هیچ مسئولی را نخواهیم پذیرفت.

معاون استاندار مازندران با تاکید بر اینکه مازندران نقش پررنگی در بحث امنیت غذایی کشور دارد، افزود: انتظار می‌رود با افراد متخلف در حوزه ساخت و سازهای غیرمجاز، جدی‌ترین برخوردهای قانونی شود و از شهرداران و دهیاران خواست تا در شناسایی و مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز، جدی‌تر ورود کنند.

وی با اظهار این که برای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز نیاز به همکاری و هماهنگی تمام دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مربوطه است، گفت: در سال جهش تولید انتظار می‌رود با حفظ زمین‌های کشاورزی، میزان تولیدات کشاورزان و باغداران افزایش یابد نه اینکه این اراضی جای خود را به ویلاها بدهند.

شهرستان های رامسر، تنکابن، عباس آباد، چالوس و نوشهر در غرب مازندران قرار دارند.

به اعتقاد برخی کارشناسان از زمان افتتاح فاز دوم آزاد راه تهران – شمال و کوتاه شدن مدت زمان سفر از پایتخت به مازندران، علاقه مردم دیگر منطقه کشور خصوصا تهران برای خرید زمین و ویلا در غرب استان دو چندان شده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا