بورس و بازارمجله خبری

اجاره‌های نجومی در بازار مسکن کرمانشاه

به گزارش ساختمان آنلاین:  این قیمت‌ها مربوط به مناطق گران‌ و به اصلاح بالاشهر کرمانشاه هم نیست و قیمت‌ها در مناطق مرفه شهر تا دو برابر این میزان هم رفته است. قیمت هایی که در زمان نه چندان دور با آن می‌شد خانه خرید، اما حالا بهای یکسال زندگی موقت در یک ملک است، آن هم ملکی با متراژ نه چندان بالا و عمدتا زیر صد متر!

به دنبال رویه نامناسبی که از چند سال قبل استارت خورد، قیمت رهن و اجاره تابستان هر سال نسبت به سال قبل به شکل سرسام آوری بالا می‌رود ‌و مصوبه‌ای که بر اساس آن باید افزایش اجاره بها نسبت به سال قبل در کلان شهرها ۲۰ درصد باشد، اجرا نمی‌شود.

«افراسیابی» یکی از فعالان بازار مسکن در کرمانشاه با بیان اینکه قیمت‌های رهن و اجاره نسبت به تابستان سال گذشته در کرمانشاه به طور میانگین ۴۰ تا ۵۰ درصد بالا رفته، افزود: به ندرت از مصوبه افزایش ۲۰ درصدی قیمت‌ها تبعیت می‌شود.

وی ادامه داد: این گرانی مردم را در مضیقه قرار داده و اکثر افراد باید از طریق وام یا راه دیگر از جمله فروش طلا و… پول رهن را افزایش دهند.

این مشاور املاک یادآور شد: بسیاری از مستأجران با پولی که سال گذشته پرداخت کردند، امسال باید به مناطق پایین‌تری بروند و خانه اجاره کنند.

به گفته افراسیابی، این گرانی‌ها باعث شده درخواست برای رهن و اجاره در مناطق بالای شهر کاهش یابد و اکثر مردم سراغ مناطق متوسط به پایین بروند.

وی با بیان اینکه مشاورین املاک نمی‌توانند دخل و تصرفی در قیمت‌ها داشته باشند، افزود: اگرچه همه مشاورین املاک در مغازه خود نوشته‌ای دارند که “از اجاره دادن املاک با قیمت غیرمتعارف معذوریم”، اما گاهی مجبورند این قیمت‌ها را بپذیرند چون امرار معاش این قشر نیز از همین طریق است.

افراسیابی اضافه کرد: برخی از مالک و مستأجران وقتی که بنگاه برای آنها قرارداد ننویسد سراغ قراردادهای دست‌نویس می‌روند و زیان آن فقط برای مشاورین املاک است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کرمانشاه نیز با بیان اینکه اکثر مالکین به افزایش ۲۰ درصدی اجاره بها که برای کلانشهرهای کشور از جمله کرمانشاه مصوب شده تمکین نمی‌کنند، گفت: در این بین هیچ کاری هم از دست بنگاه‌های معاملات املاک برنمی‌آید.

بابک مرادی با اشاره به وضعیت اجاره‌بها در کرمانشاه در تابستان امسال، اظهار کرد: اگرچه بر اساس مصوبه کشوری باید افزایش اجاره‌بها در کلان شهرها از جمله کرمانشاه ۲۰ درصد باشد، اما این میزان افزایش از سوی مالکین رعایت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه میزان افزایش اجاره بها در کرمانشاه متفاوت و بسته به انصاف مالکین است، خاطرنشان کرد: اگرچه مالکینی داریم که حتی کمتر از ۲۰ درصد هم افزایش قیمت داده اند، اما برخی دیگر هم هستند که درخواست افزایش 100 درصدی را دارند. اگر مستأجران هم تمکین نکنند، مالک به بهانه اینکه قصد دارم خودم در منزل مستقر شوم، درخواست تخلیه منزل را می‌کند.

مرادی درباره اینکه چرا مصوبه افزایش ۲۰ درصدی مصوب اجاره بها اجرا نمی‌شود، عنوان کرد: متاسفانه هیچ اهرم قانونی برای این مصوبه وجود ندارد.

وی تاکید کرد: اگرچه برخی مالکین توپ را در زمین بنگاه‌های املاک می‌اندازند، اما این موضوع صحت ندارد و در نهایت آن قیمتی که مد نظر مالک است برای رهن و اجاره تعیین خواهد شد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه با بیان اینکه مشاورین املاک تاثیری بر قیمت‌ها ندارند، افزود: اگر بنگاه‌ها قرارداد را ننویسند، مالک و مستاجر برای ثبت قرارداد خود به دفترخانه می‌روند و یا قراداد دست‌نویس امضا می‌کنند.

مرادی معتقد است، این شرایط باعث شده مالکین در فضای مجازی ملک خود را ارائه دهند.

وی در پایان با بیان اینکه مالکین نیز در برخی موارد برای افزایش اجاره ملک خود حق دارند، گفت: وقتی که قیمت یک ملک از چند صد میلیون در سال‌های گذشته اکنون میلیاردی شده، طبیعتاً مالکین نیز بر همین اساس کرایه را حساب می‌کنند. به علاوه برخی مالکین خود در جای دیگر مستاجر هستند و باید کرایه بدهند و یا فقط از همین طریق امرار معاش می‌کنند و مجبورند با این گرانی قیمت اجاره را بالا ببرند.

قیمت حدودی رهن و اجاره بر اساس آنچه در فضای مجازی درج می‌شود، در کرمانشاه به شرح زیر است.

۹۸ متر آپارتمان مسکن مهر دانش: ۴۵ میلیون رهن و ماهیانه ۵۰۰ هزار تومان اجاره

۷۵متر آپارتمان در متخصصین: ۷۵ میلیون تومان رهن کامل

۸۵ متر آپارتمان در رودکی: ۵۵ میلیون تومان رهن و ماهیانه ۵۰۰ هزار تومان اجاره

۷۲ متر آپارتمان در سی متری سوم: ۵۰ میلیون تومان رهن و ماهیانه سه میلیون تومان اجاره

۸۵ متر آپارتمان در فرهنگیان فاز یک: ۱۳۰ میلیون تومان رهن کامل

۶۰ متر آپارتمان در ژاندارمری: ۷۰ میلیون تومان رهن و ماهیانه ۷۰۰ هزار تومان اجاره

۸۵ متر آپارتمان در خیام: ۱۵۰ میلیون تومان رهن و ماهیانه ۵۰۰ هزار تومان اجار

۹۸ متر آپارتمان در زیباشهر : ۱۵۰ میلیون تومان رهن کامل

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا