بورس و بازارمجله خبری

دردسرهای مستاجران کرمانی تمامی ندارد

به گزارش ساختمان آنلاین:   نامش مهدی امیری است، کارمند ساده ی یکی از ادرات کرمان، به گفته ی خودش حقوقش پنج میلیون و پانصد هزار تومان است، مهدی دو فرزند دارد و اکنون دو ماه است که صاحبخانه از او خواسته که خانه را تخلیه کند.

قیمت سرسام آور اجاره خانه مرا شگفت زده کرد

او می گوید: اوایل که به دنبال خانه بودم، قیمت های سرسام آور مرا شگفت زده کرده بود، من خانه ی آنچنان بزرگی هم نمی خواهم، بلکه به خانه ی هفتاد متری هم راضی ام اما قیمت پول پیش و کرایه ی خانه ای با همین متراژ مرا حیران کرده است.

مهدی در حالیکه که سرش را تکان می داد، ادامه داد: ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون پول پیش خانه و قیمت اجاره ی خانه ها، سه میلیون به بالا است و حال من با این میزان از حقوقم بیش از نصف آن را باید برای اجاره خانه بپردازم، از طرفی مخارج و هزینه های خانه و زندگی هم بالا رفته است.

صاحبخانه ها خانه شان را به افراد دارای ۲ فرزند به بالا نمی دهند

او گفت: نزدیک به دوماه است که در جستجوی خانه هستم و دیگر پذیرفته ام که اجاره بهای خانه ها بالا رفته است اما دردم از آن جا است که صاحبخانه ها به محض این که می فهمند دو فرزند دارم، منصرف می شوند و خانه را اجراه نمی دهند چرا که معتقدند داشتن دو فرزند زیاد است.

این داستان در شهر روزانه بارها تکرار می شود، صاحبخانه ها علاوه بر افزایش قیمت های بالای اجاره بها این بار خانه ها را فقط به زن و شوهراهای جوان کرایه می دهند و اگر خانواده ای اگر حتی دو فرزند داشته باشد، دست از پا درازتر بر می گردد.

محسن شهریاری رئیس صنف مشاوران املاک شهر کرمان گفت: اشتباهی که عموم می کنند این است که فکر می کنند تعیین قیمت ها و یا دخالت در قیمت ها توسط صنف و یا مشاوران املاک صورت می گیرد برای مثال اگر مرغ گران شود، مرغ فروش مقصر نیست بلکه گرانی به تولید کننده و سازمان های ذی ربط بر می گردد.

رکود ساختمان سازی از سال ۹۲ به بعد سبب افزایش قیمت املاک شده است

وی وظایف اتحادیه مشاوران املاک را صدور جواز کسب و نظارت بر کار مشاوران املاک و مشکلات تعزیراتی دانست و ادامه داد: در حقیقت در طول سال های گذشته یعنی از سال ۹۲ تا ۹۷ شاهد رکود در ساخت و ساز بودیم از این رو این مساله موجب کمبود ساختمان شده است و طبیعی است با کمبود ساختمان قیمت ها بالا می رود.

شهریاری عنوان کرد: البته افزایش قیمت در همه ی بخش های زندگی مردم بوده است از این رو وقتی قیمت مخارج اولیه زندگی بالا برود بالطبع صاحبخانه نیز قیمت کرایه خانه خود را افرایش می دهد.

رئیس صنف مشاوران املاک شهر کرمان عنوان کرد: متاسفانه در چند سال گذشته به بخش مسکن توجه نشده است در حالی که چندین سال پیش ما در مصاحبه ها ی خود این هشدار را دادیم و مطرح کردیم که کمبود ساخت و ساز در آینده موجب افزایش قیمت خانه و اجاره بها می گردد.

وجود برخی سایت ها در فضای مجازی سبب افزایش بی رویه ی قیمت املاک شده است

وی تاکید کرد: وجود برخی سایت ها در فضای مجازی سبب افزایش بی رویه ی قیمت املاک شده است، افراد به راحتی در سایت ها املاک خود را با قیمت های بالا قرار می دهند و موجب بالا و پایین رفتن قیمت املاک می شوند با وجود این که بارها طی نامه نگاری به مقامات بالاتر اعلام کرده ایم اما توجهی نشده است.

شهریاری بیان کرد: با موضوع اجاره ندادن آپارتمان به خانواده های دارای فرزند درگیریم اما متاسفانه برخی از مستاجران رعایت نمی کنند و برخی با خسارت زدن به خانه ها سبب می شوند که صاحبخانه ها دیگر خانه ی خود را به خانواده های دارای فرزند ندهند.

کمبود آپارتمان سبب شده که صاحبخانه ها شرایط تعیین کنند

وی تاکید کرد: البته باید گفت الگویی که اکنون صاحبخانه ها آن را پیش گرفته اند به دلیل کمبود آپارتمان است چرا که زمانی آپارتمان زیاد باشد صاحبخانه شرایط تعیین نمی کند به این دلیل که آپارتمانش خالی می ماند اما زمانی که مستاجر از روی ناچاری مراجعه می کند و از طرفی به همراه او چند مستاجر دیگر هم می آید از این رو صاحبخانه شرایط تعیین می کند.

او گفت: به دلیل شرایط کرونایی اکثر مستاجران قرارداد خود را تمدید کرده اند از طرفی ساخت و ساز هم در رکود است که موجب بالا رفتن قیمت ساختمان ها شد که انگیزه ای برای فروش خانه ها گردید از این رو با کمبود آپارتمان های اجاره ای و افزایش اجاره بهای آن ها روبرو شده ایم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا