بورس و بازارمجله خبری

سایه سنگین تورم بر سر مستاجران اصفهانی

به گزارش ساختمان آنلاین:    این روزها مغازه‌های مشاوران املاک را می‌توان از کم رونق‌ترین واحدهای صنفی در اصفهان دانست، واحدهایی که درآمدشان بسته به قیمت‌های سلیقه‌ای اعلام شده از سوی صاحب‌خانه‌ها و توان اقتصادی مستاجران است که این روزها کمتر کسی توان انجام معامله در حوزه مسکن را دارد.

از سوی دیگر باید توجه داشت که حدود ۴۰ درصد از مردم استان اصفهان بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان برنامه و بودجه استان مستاجر هستند، مردمانی که طی چند سال اخیر زندگی پر چالشی را سپری می‌کنند و هر بار چشمشان به قیمت‌هایی که از سوی صاحب خانه اعلام می‌شود، خیره می‌ماند.

قیمت‌های ودیعه و اجاره مسکن در اصفهان نجومی شده است

امیر حسین یکی از شهروندان اصفهانی و ساکن منطقه هشت شهرداری است، او که حدود ۱۰ سال است زندگی مشترکش را آغاز کرده و همچنان نتوانسته برای خود سقفی داشته باشد، می‌گوید: سال گذشته خانه‌ای ۴۰ متری با یک اتاق خواب برای خانواده چهار نفره‌ام را که در آن زندگی می‌کنم با ۱۰ میلیون تومان پول ودیعه و یک میلیون تومان اجاره ماهیانه قرار داد بستم اما امسال صاحب خانه طلب ۷۰ میلیون تومان ودیعه و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره ماهیانه دارد.

او که معتقد است همه سیاست‌ها در حوزه مسکن فشاری مضاعف بر اقشار کم درآمد تحمیل می‌کند، ادامه می‌دهد: شرایط به گونه‌ای رقم خورده که حتی ما دیگر آرزوی خانه‌دار شدن را هم نداریم.

امیرحسین از افزایش قیمت‌ها بر خلاف عدم افزایش حقوق متناسب با شرایط فعلی گلایه دارد و می‌گوید: روزانه حداقل به پنج مشاور املاک برای پیدا کردن خانه مناسب مراجعه می‌کنم اما قیمت‌ها آنقدر نجومی شده که نایی برایم نمانده است.

او ادامه می‌دهد: مسئولان در اصفهان ادعا دارند که افزایش ودیعه مسکن و اجاره بها ۲۰ درصد است اما آنچه که ما در مشاوران املاک شاهد هستیم افزایش ۶ برابری اجاره بها و ودیعه نسبت به سال گذشته است.

بازار داغ سودجویان برای دریافت وام ودیعه مسکن

مهران رجبی، یکی از مشاوران املاک اصفهان است، او که در منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان فعالیت دارد بازار مسکن در اصفهان را فراتر از رکود می‌داند و می‌گوید: بازار مسکن قفل شده و نه تقاضایی برای خرید داریم و نه فروش.

او ادامه می‌دهد: قیمت‌های مسکن آنقدر نجومی شده که حتی در مناطق کمتر برخوردار نیز هر متر منزل مسکونی بالای سه میلیون تومان معامله می‌شود و از این رو با این شرایط کمتر کسی توان خرید دارد.

این مشاور املاک اصفهانی ادامه می‌دهد: میزان مراجعات به مشاوران املاک نیز کاهش یافته و بیشترین دلیل آن را نیز توافق بین صاحب خانه و مستاجر می‌دانیم.

او همچنین به افزایش درخواست معاملات صوری برای دریافت وام ودیعه مسکن اشاره می‌کند و می‌گوید: بخش زیادی از مراجعات به مشاوران املاک در مرداد ماه در زمینه وام ودیعه مسکن بود و برخی از افراد سودجو در این زمینه اقدام کردند و حق کمیسیون خود را نیز دریافت کردند.

روند افزایش قیمت اجاره بها در اصفهان زنگ خطر بزرگی است

همچنین رسول جهانگیری، رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان اصفهان نیز به افزایش تصاعدی قیمت ودیعه و اجاره بها در اصفهان اشاره می‌کند و می‌گوید: در خصوص این وضعیت نابسمان نامه‌ای را به عنوان رئیس اتاق اصناف استان برای مسئولان کلان کشور ارسال کرده و اعلام خطر کرده‌ام.

او ادامه می‌دهد: شرایط در بازار مسکن بسیار خطری است و اگر برای سال آینده مجلس و دولت قانونی را در رابطه با نوشتن قراردادهای رهن و اجاره مشخص نکنند با چالش جدی رو به رو خواهیم شد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک و رئیس اتاق اصناف استان اصفهان با بیان اینکه قانونی برای تعیین اجاره بها و ودیعه مسکن در کشور نداریم، ابراز می‌کند: طی دو سال گذشته با توجه به مصوبه ستاد کرونا که به منزله قانون نیز تلقی می‌شود افزایش ۲۰ درصدی اجاره بها مصوب شد اما باید توجه داشت که سال آینده بر اساس سرعت واکسیناسیون کرونایی وجود ندارد که ستاد کرونا مجدد مصوبه دهد و باز شاهد آشفتگی در بازار مسکن خواهیم بود.

دولت و مجلس مصوبه‌ای برای افزایش قیمت اجاره بها داشته باشند

او می‌افزاید: هیئت دولت و مجلس باید مصوبه‌ای داشته باشند که درصد افزایش اجاره بها بر اساس تورم در جامعه صورت گیرد نه اینکه مطابق با کاهش ارزش پول ملی که خانه ای با ارزش ۵۰۰ میلیون تومان را به سه میلیارد تومان رسانده و صاحب خانه بخواهد براساس سه میلیارد تومان اجاره دهد، این افزایش قیمت اعمال شود.

جهانگیری با تاکید بر اینکه قوه قضائیه باید از قانون وضع شده در زمینه اجاره بهای مسکن و واحدهای تجاری حمایت داشته باشد، ادامه می‌دهد: قوه قضائیه باید بر اساس این قانون در زمینه صدور حکم تخلیه اقدام کند.

او تصریح می‌کند: همچنین از طرف دیگر قوه قضائیه باید بر این امر واقف باشد که اجاره بهای منازل تنها منبع درآمد برخی از خانواده‌ها است و باید در تعیین میزان اجاره بها این شرایط نیز در نظر گرفته شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان همچنین در خصوص وضعیت ساخت و ساز مسکن در کشور و به ویژه در استان اصفهان ابراز می‌کند: باید توجه داشت که طی هشت سال گذشته به اندازه نیاز دو سال کشور مسکن تولید شده که این امر منجر به افزایش فاصله عرضه و تقاضا شد در کنار کاهش ارزش پول ملی و عدم افزایش درآمدها وضعیت بازار را آشفته کرده است.

نقش کمرنگ دلالان در آشفتگی بازار مسکن اصفهان

او که نقش دلالان را در شرایط فعلی بازار مسکن اصفهان بسیار کم می‌داند، اضافه می‌کند: دست دلالان نیز در این وضعیت بسته است و آنقدر شرایط وخیم است که بازار دلالان نیز کساد است.

جهانگیری تصریح کرد: امروز حتی با یک میلیارد تومان پول در اصفهان نمی‌توان یک واحد آپارتمان ۵۰ متری خرید و این امر چالش بزرگی است.

قانونی که تنها برای رسانه‌ها قشنگ بود

او در خصوص خانه‌های خالی در اصفهان نیز می‌گوید: در این زمینه مجلس مصوبه‌ای را داشت که تنها برای رسانه‌ها قشنگ بود و هیچ ضمانت اجرایی برای آن تعریف نشده است، نه در این قانون مشخص شده است که چه کسی باید برخورد کند و چگونه و تنها مصوبه‌ای است که چهره زیبایی دارد.

طرح موضوع ساماندهی وضعیت اجاره بها در کمیسیون عمران مجلس

در این ارتباط رحمت اله فیروزی پوربادی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی می‌گوید: توسعه ساخت و ساز در کشور با توجه به رکودی که از قبل بوده امری ضروری است و باید دولت سیزدهم به این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشد.

او ادامه می‌دهد: افزایش افسار گسیخته قیمت مصالح ساختمانی و همچنین زمین در کشور از عوامل اصلی رکود در حوزه ساخت و ساز بوده است و در مجلس همه توان خود را برای وضع قوانین برای تسهیل در امور بکار خواهیم گرفت.

این عضو کمیسیون عمران مجلس و نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی در خصوص درخواست رئیس اتاق اصناف استان اصفهان مبنی بر لزوم بررسی وضعیت اجاره بها و ودیعه مسکن در مجلس و هیئت دولت نیز می‌افزاید: این طرح قابل طرح و بررسی است و باید ضوابطی برای آن مشخص شود.

او می‌افزاید: این موضوع را در کمیسیون تخصصی عمران مجلس طرح خواهم کرد تا هر چه زودتر به نتیجه برسد.

حال و روز بازار مسکن در اصفهان ناخوش است، مستاجران این روزها در کنار دلهره تامین مایحتاج روزانه شان برای امرار معاش دغدغه تامین سرپناهی را برای خود دارند. هر چند مسئولان باید در این زمینه اهتمام جدی داشته باشند اما صاحب‌خانه‌ها نیز باید با درک شرایط نسبت به دریافت اجاره بها از خانواده‌هایی که اکثر آن‌ها نیز نیازمند بوده بیشتر توجه داشته باشند تا خود مردم بتوانند به خودشان کمک کنند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا