مجلس و ارگان هامجله خبری

توسعه زیرساختهای شهرهای جدید همگام با رشد جمعیت

به گزارش ساختمان آنلاین:  حبیب الله طاهرخانی اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ جمعیت ۲۱ شهر جدید از ۱.۱ میلیون نفر عبور کرد و روند رشد جمعیت به دلیل افزایش سرانه های رفاهی و خدماتی به ۶ برابر کلان‌شهرهای کشور رسیده است. پیش بینی ما این است شهرهای جدید در آینده به کانونهای سکونتی تبدیل شوند و به همین دلیل نیاز به توسعه پروژه های دسترسی، خدماتی و رفاهی در این شهرها احساس می شود.

وی افزود: بجز ۹ پروژه راهسازی و قطار شهری که بخشی از آنها افتتاح و تعدادی در مراحل پایانی قرار دارد ۴۴ پروژه را در بخشهای مختلف ورزشی، درمانی، آموزشی، فرهنگی، مذهبی، تفریحی، تجاری ـ اداری، پارک، فضای سبز و مرکز محله در سال ۱۳۹۹ به اجرا رساندیم که خوشبختانه بخش قابل توجهی از این طرحها به اتمام رسیده و تعدادی دیگر در سال آینده تکمیل می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شرکت عمران یک مجموعه درآمدی هزینه ای محسوب می شود گفت: عمده پروژه های زیرساختی را از طریق منابع داخلی و تهاتر زمین احداث کرده ایم.

طاهرخانی درخصوص جزئیات پروژه های خدماتی و رفاهی شهرهای جدید در سال ۱۳۹۹ اظهار کرد: در سال جاری ۱۴ واحد آموزشی، ۷ واحد فرهنگی، ۶ مسجد، ۵ پروژه راهسازی، ۴ قطار شهری، ۴ پارک و فضای سبز، ۶ پروژه چندمنظوره، ۲ پروژه تفریحی، ۲ مرکز تجاری ـ اداری، یک پروژه ورزشی و ۲ مرکز درمانی را به ارزش بیش از ۶۰۰۰ میلیارد تومان اجرا رساندیم.

وی با اشاره به برخی پروژه های شاخص گفت: بوستان مشاهیر در شهر جدید پرند با مساحد ۳۲ هکتار با اعتباری بالغ بر ۵۸ میلیارد تومان احداث شد که دارای بخشهایی همچون ساختمان آموزش، آمفی تئاتر، نمازخانه، مسیر دوچرخه سواری، زمین ورزشی و سوله بحران است که بخش اصلی این بوستان بزرگ به اتمام رسیده است. در پرند همچنین با هدف هویت بخشی و احیای تنها اثر تاریخی، بهسازی و مرمت کاروانسرای سنگی شهر جدید پرند را به اجرا رساندیم که در حال حاضر به اتمام رسیده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید همچنین درباره پروژه های خدماتی رفاهی شهر جدید هشتگرد بیان کرد: مرکز خدمات ناحیه ای سرزمین (پوریا) با کاربری های تجاری، درمانی و پارکینگ در زمینی به مساحت ۸۳۷۵ متر، مرکز خدمات ناحیه ای گوهران با کاربری های تجاری، بازار روز، پارک، سرای ناحیه و پارکینگ در مساحت ۳۱ هزار و ۱۸۰ متر مربع، مرکز خدمات ناحیه ای دریا و مرکز خدمات ناحیه ای آذین هرکدام به ترتیب با زیربنای ۳۰ هزار و ۱۷۵ متر و ۱۰ هزار و ۱۶۵ متر از جمله طرحهایی است که در هشتگرد اجرا می شود.

طاهرخانی تصریح کرد: در شهر جدید پردیس هم بجز احداث ۹ مدرسه، پروژه های خدماتی، تجاری و رفاهی را در دستور کار قرار دادیم. مرکز تجاری آفتاب فاز ۲ با زیربنای ۵۲۷۴ متر مربع، مرکز محله الوند و مرکز محله تفتان با کاربرهای تجاری، آموزشی، مذهبی و پارک به ترتیب با زیربنای ۲۷ هزار متر و ۲۳ هزار متر به اجرا رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی از دیگر پروژه های اجرا شده در سال جاری به کانون پرورش فکری کودکان شهر جدید اندیشه، مسیره ره باغ اندیشه، مجتمع تجاری و اداری آگرین شهر جدید گلبهار، پارک موضوعی انرژی در گلبهار با هدف افزایش انرژی و بهبود محیط زندگی، پارک موضوعی ترافیک در گلبهار، فرهنگسرای شهید سلیمانی، دو مرکز آموزشی و  دو مسجد در  شهر جدید سهند، سالن ورزشی ۲۰۰۰ نفری بین المللی شهر جدید صدرا، فرهنگسرای صدرا، درمانگاه شهید سلیمانی فولادشهر، دو مسجد، یک دارالقرآن و دو کتابخانه در فولادشهر یک مدرسه و یک سرای محله در شهر جدید مجلسی، کانون پرورش فکری، درمانگاه و هنرستان در عالیشهر، یک کتابخانه در بینالود، تونسل دسترسی به جدید علوی، یک سایت تفریحی و گردشگری و یک باغ ویلا در شیرین شهر اشاره کرد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا