بورس و بازارمجله خبری

ناکارامدی اوراق سلف در خانه‌دار کردن متقاضیان

به گزارش ساختمان آنلاین: در همین راستا چند روز پیش مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران خبر از انتشار اوراق سلف استاندارد مسکن در بازار سرمایه برای توسعه تأمین مالی و تولید مسکن داده است بنا به گفته جواد فلاح، مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران موضوع معاملات مسکن در بورس کالای ایران با دو ایده در حال پیش روی است معاملات در بازار فیزیکی بورس کالای ایران نخستین روش در این رابطه است، بر این اساس اموال مازاد دولت و بانک‌ها در بورس کالا عرضه می‌شوند.

در این میان به گفته برخی از کارشناسان صنعت ساخت‌وساز و البته موافقان این طرح اوراق سلف موازی استاندارد مسکن دارای مزایا و کارکردهای متعددی است که ازجمله آن‌ها، امکان تأمین مالی برای فعالان ساخت‌وساز و اطمینان از فروش، امکان خرید مسکن پیش از ساخت در یک بازار رسمی برای خانوارها، دسترسی به انجام معاملات از سراسر کشور، امکان سرمایه‌گذاری به‌صورت متری در مسکن و تضمین اجرای تعهدات سازندگان توسط شرکت بورس کالا بوده است که خرید مسکن پیش از ساخت در بازار رسمی و امکان خرید متراژهای متفاوت از واحدهای مسکونی، ریسک افزایش قیمت مسکن برای افرادی که توان خرید واحد مسکونی کامل را ندارند، پوشش می‌دهد.

به اعتقاد مخالفان این طرح، به‌طورکلی بازار سرمایه در ایران بازار موفقی برای بخش اعظمی از مردم نیست به باور این عده متأسفانه همین امسال بسیاری از مردم بخش اعظمی از دارایی خود را در بازار سرمایه از دست دادند و این مردم اعتمادی به ورود به این بازار را ندارند.

طرحی برای خانه‌دار کردن مردم

در همین راستا حمیدرضا شیرزاد، معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب‌وکار گروه سرمایه‌گذاری مسکن بابیان اینکه اوراق سلف مسکن تفاوت چندانی با خرید متری مسکن ندارد گفت: یکی از مشکلات اساسی تأمین مسکن نبود نقدینگی نشات می‌گیرد دراین‌بین همین نقدینگی مردم با توجه به کاهش ارزش ریالی و تورم قیمت مسکن روزبه‌روز کاهش پیدا می‌کند.

شیرزاد بابیان مطلب فوق افزود: این اوراق سلف می‌تواند راهکار جدی برای حفظ منابع و نقدینگی‌های مصرف‌کنندگان واقعی مسکن باشد.

به گفته معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب‌وکار گروه سرمایه‌گذاری مسکن در حال حاضر مدل اقتصادی بانک و وام‌های بانکی پاسخگوی نیاز مصرف‌کنندگان واقعی نیست چراکه این پاسخگویی به دلیل تورم، مسیر سخت و پیچیده اخذ تسهیلات، عدم سنخیت میزان تسهیلات باقیمت مسکن به چالش کشیده شده است.

وی بابیان اینکه در این راستا اوراق سلف می‌تواند حامی متقاضیان واقعی مسکن باشد در پایان خاطرنشان کرد: هدف از انتشار این اوراق حفظ توان و قدرت خرید مسکن در متقاضیان است و این متقاضیان می‌تواند هرساله به میزان توان مالی خود متراژی را خریداری کرده و درنهایت خانه‌دار شوند.

کج روی پله اول طرح اوراق سلف

علیرضا بهبهانی کارشناس بازار مسکن بابیان اینکه این طرح حتی در صورت اجرای موفق پوشش دهی کمتری خواهد داشت گفت: بدون تردید خیلی از متقاضیان حاضر نخواهند بود بخشی از دارایی خود را در این بازار بلوکه کنند چراکه اعتمادی به تأثیرگذاری این روش در خانه‌دار شدن را ندارند.

وی گفت: البته بیم آن می‌رود که حضور این اوراق به‌واسطه بازار سرمایه با رشد قیمت مواجه شود و همین رشد قیمت سرمنشأ بسیاری از انحرافات در قیمت کل مسکن و ایجاد تورم در بخش ساخت‌وساز است.

بهبهانی بابیان اینکه این انحرافات در بازار سرمایه اجتناب‌ناپذیر است تأکید کرد: متأسفانه در کشور ما ابتدا طرحی ارائه می‌شود و بعدازآن الزامات قانونی و نظارتی آن اعمال می‌شود و بدون تردید در بخش اوراق سلف نیز شاهد این کج روی‌ها خواهیم بود.

وی درنهایت گفت: نیاز است دولت به‌جای تمرکز بر ارائه طرح‌های ابتر و کم پوشش نگاه جدی به راهکارهای افزایش تولید ساخت‌وساز داشته باشد زمانی که تولید مسکن در کشور حل‌وفصل شود مشکل خانه‌دار کردن بخش تقاضای مصرفی نیز خودبه‌خود رفع می‌شود.

اوراق سلف نیازمند قوانین نظارتی دقیق

اما ایمان رفیعی کارشناس بازار ساخت‌وساز نظر متفاوتی از این کارشناس دارد و معتقد است انتشار این اوراق هم برای خریداران و هم برای سازندگان مزایای زیادی دارد.

وی گفت: از مشکلات کنونی بازار ساخت‌وساز نبود نقدینگی کافی و نبود بازار فروش قابل‌اطمینان است که این دو چالش می‌تواند از طریق فروش متری مسکن به‌واسطه انتشار اوراق سلف رفع شود.

رفیعی بابیان اینکه انتشار و بهره‌برداری از این اوراق نیازمند ایجاد زیرساخت‌های نظارتی و اجرایی جدی است گفت: بدون تردید این طرح به‌واسطه کمبود یا نبود زیرساخت‌های اجرایی و نظارتی موفق نبوده و ابتر می‌ماند بنابراین برای ایجاد جذابیت کافی برای ورود متقاضیان به‌عنوان آورندگان نقدینگی و سازندگان به‌عنوان عرضه‌کنندگان مسکن نیاز است قوانین صحیحی برای این مقوله طراحی، اجرا و نظارت شود.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا