راه و شهرسازیمجله خبری

بررسی وضعیت مسکن در خراسان شمالی

به گزارش ساختمان آنلاین:  علی فخرانی در ادامه افزود: بر اساس آمار رسمی، میزان واحدهای مسکونی بادوام در روستاهای استان نیز تنها ۲۶.۳ درصد است.

وی درباره مسکن ناایمن و فرسوده روستایی اظهار داشت: در شهرها ۳۵.۲ درصد واحدهای مسکونی نیمه بادوام و ۱۱ درصد کم دوام است و در روستاها هم ۱۱ درصد نیمه بادوام و ۴۷ درصد کم دوام است.

فخرانی درباره برنامه ها برای تامین مسکن در استان گفت: با توجه به چندوجهی بودن بازار مسکن و متغیرهای زیادی که در بازار زمین و مسکن وجود دارد و با توجه به انباشت نیازهای مسکن در چند سال اخیر، برطرف کردن کمبود مسکن مورد نیاز زمانبر خواهد بود اما با توجه به ظرفیت های موجود مسکن، مقرر است برنامه ای در بازه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در یک چشم انداز تدوین و تصویب شود.

وی گفت: در این زمینه تکلیف قانونی اداره کل راه و شهرسازی در حوزه مسکن، ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن است و تامین زمین مورد نیاز ساخت مسکن از جمله وظایفی است که به شیوه های گوناگون انجام می شود.

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: اکنون هزار و ۵۱۵ واحد مسکن مهر و ۸۳۶ واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در بجنورد، شیروان و اسفراین در حال اجرا است، در برنامه تصویب شده نیز برای احداث بیش از ۶ هزار واحد مسکونی در شهرهای استان تامین زمین دولتی انجام شده است.

فخرانی درباره نیاز استان به مسکن در شهرها و روستاها نیز گفت: نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ نشان می دهد که کسری مسکن خام استان حدود ۱۸ هزار واحد مسکونی است که حدود هفت هزار واحد مسکونی در شهرها و ۱۱ هزار واحد مسکونی در روستاها کمبود وجود دارد.

وی افزود: نرخ ازدواج سالانه، نرخ تخریب واحدهای مسکونی فرسوده به آمار فوق اضافه می شود به طوری که به صورت سالانه فقط در بخش مسکن شهری حداقل ۱۳ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی باید تولید و عرضه شود.

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی افزود: بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ حدود ۳۷ درصد از خانوارهای شهری و ۱۲ درصد از خانوارهای روستایی در استان مستاجر هستند.

بر اساس اعلام اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی، برای حل مشکل کمبود مسکن در شهرها و روستاهای این استان باید ۳۵ هزار واحد مسکونی ساخته شود.

اکنون شمار خانوارهای استان از تعداد واحدهای مسکونی، بسیار بیشتر است و حدود ۵۱ هزار خانوار در شهرها و روستاهای استان مستاجر هستند که بخشی از اجاره نشینی، مربوط به خانواده های غیربومی است که نیاز به مسکن برای این قشر موقتی است.

با تلاش استانداری، قرار است در ۲ سال آینده، پرونده مشکل مسکن در شهرها و روستاهای استان بسته شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا