بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

حباب قیمت مسکن با سوزن دولت ترکیدنی نیست!

مهدی خاکسار، کارشناس حوزه مسکن در این مورد به خبرنگار  ساختمان آنلاین: می‌گوید: بانک مرکزی جهت متعادل‌سازی قیمت مسکن در تهران، قیمت‌های سه منطقه 1، 2 و 3 را حذف کرده تا متوسط قیمت مسکن در تهران به حدود 27 میلیون تومان برسد؛ این در حالی است که قیمت مسکن در منطقه یک تهران بیش از 50 میلیون تومان است.

وی ادامه داد: اگرچه از ابتدای سال تاکنون حباب بازارهای موازی از جمله بورس و ارز ترکیده و هیجانات پیرامون آن‌ها با کاهش روبه‌رو شده اما متاسفانه در بازار مسکن همچنان شاهد وجود حباب هستیم که همین موضوع به بالا ماندن قیمت‌ها دامن زده است. همین موضوع نیز موجب شده تا دارندگان املاک از ترس از دست دادن سرمایه خود، ملک خود را با قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت روز و حتی به صورت اقساطی به فروش برسانند.

خاکسار در پاسخ به این سوال که قیمت‌ها در شمال تهران به چه شکل تعیین می‌شوند، گفت: به عنوان مثال، برای محاسبه قیمت یک پنت‌هاوس در شمال تهران، ابتدا باید قیمت پایه آن را به دست آورد. در حال حاضر قیمت یک پنت‌هاوس بالای 200 متر در این منطقه چیزی در حدود متری 70 تا 75 میلیون تومان است؛ یعنی برای خرید این ملک باید 16 تا 18 میلیارد تومان پول داشته باشید. البته، دقت داشته باشید که این قیمت مربوط به طبقه همکف یا اول است و با بالا رفتن طبقات، به ازای هر طبقه 2 تا 3 میلیون تومان به ارزش هر متر آن افزوده می‌شود که اگرچه این رقم شاید در یک متر خیلی به چشم نیاید، اما در رقم پایه کل ملک، میلیاردها تفاوت ایجاد خواهد کرد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون انبوهی از املاک لوکس با متراژ بالا روی دست صاحبان آن‌ها مانده است که تبلیغات برای فروش آن‌ها در فضای مجازی و از طریق پیامک، خود گواه این موضوع است. این در حالی است که این روزها به دلیل قیمت‌های نجومی حاکم بر بازار، تقاضا برای خرید خانه‌های متراژ پایین بالا رفته و متراژ بالاها نیز خریدار آنچنانی ندارند.

این کارشناس بازار مسکن در پاسخ به این پرسش که آیا به نظر شما صاحبان این املاک در آینده متضرر خواهند شد یا خیر، عنوان کرد: از آنجا که دولت برنامه نظارتی خاصی برای کنترل قیمت مسکن ندارد، بعید به نظر می‌رسد به این زودی‌ها شاهد کاهش قیمت محسوسی در بازار باشیم. کاهش قیمت در حوزه مسکن نیازمند برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری طولانی‌مدت است که متاسفانه نشانی از آن در رفتار و گفتار فعلی دولت دیده نمی‌شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا