بورس و بازارمجله خبری

گرانی در بازار مسکن شیراز جولان می‌دهد

به گزارش ساختمان آنلاین: افزایش قیمت خانه در تمامی شهرها بویژه در شیراز در سال‌های گذشته باعث شد تا افراد امیدی به خانه دار شدن نداشته باشند و سال به سال به مناطق پایین‌تر رو بیاورند. این در حالی است که بسیاری از افراد هم برای داشتن یک سقف به شهرهای اطراف شهر شیراز رو آورده اند.

چندان دور و دیر نبود روزگارى که مى شد یک واحد آپارتمان را با پس‌اندازى چند ده میلیون تومانى و با گرفتن یک وام از بانک، صاحب شد. امروز اما ساخت و خرید خانه تبدیل به یک آرزو شده است.

افزایش 40 درصدی قیمت خانه در شیراز

یکی از مشاوران املاک مسکن در شیراز با بیان اینکه بازار مسکن در این ایام کرونایی روز های خوبی را سپری نمی کند، می گوید: بازار مسکن در شیراز در ماه های اخیر دچار نوسان زیادی شده است، به طوری که در همین هفته اخیر قیمت ها 40 درصد افزایش پیدا کرده است.

او می افزاید: قیمت مسکن نه تنها نسبت به سال گذشته، بلکه نسبت به ماه های اخیر 50 درصد گران تر شده است.

این مشاور املاک ادامه می دهد: به عنوان مثال قیمت رهن و اجاره یک منزل در بلوار فرصت شیرازی در سال گذشته 50 میلیون تومان با ماهیانه پانصد هزار تومان بود که متاسفانه در حال حاضر به 150 میلیون تومان ودیعه و یک میلیون و 500 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

او در ادامه ادامه می دهد: متاسفانه این روند هنوز ادامه دارد و مسئولان اقدامی برای بهبود این وضعیت انجام نمی دهند.

افزایش قیمت در نبود مشتری

یکی دیگر از مشاوران املاک شیراز با اشاره به وضعیت بازار املاک شیراز در ایام کرونا می گوید: از شروع کرونا در ایران که از اسفند سال 98 شروع و تا کنون ادامه دارد باعث شد قیمت‌ها به صورت تدریجی افزایش پیدا کند.

او بیان می کند: تعطیلی مغازه ها و مشاوران املاک در هفته های گذشته باعث شد تا قیمت ها نیز مجددا نسبت به گذشته افزایش پیدا کند و در شرایطی که هیچ خرید و فروشی انجام نشده قیمت مجوز ساخت و ساز زمین از 35 میلیون تومان به 70 میلیون تومان افزایش یافته است.

گرانی‌های اخیر بازار خرید و فروش را به صفر رساند

او با بیان اینکه به دلیل گرانی‌های اخیر بازار خرید و فروش تقریباً به صفر رسید، می‌افزاید: اگرچه در گذشته قیمت هر متر خانه در مناطق جنوبی شیراز که از امکانات زیادی برخوردار نیستند حدود چهار میلیون تومان بود اما مدتی است که از مرز 6 میلیون و 200 هزار تومان نیز عبور کرده است.

او در ادامه با اشاره به وضعیت قیمت رهن و اجاره هم تصریح می‌کند: افزایش نجومی رهن و اجاره باعث شده مردم توان پرداخت رهن و اجاره را نداشته باشند؛ به عنوان مثال قیمت اجاره منزلی که در سال گذشته حدود 300 هزار تومان بود در حال حاضر به یک میلیون و 200هزار تومان افزایش یافته است.

بنگاه معاملات مسکن

این مشاور املاک خاطر نشان می کند: در حال حاضر هیچ نهاد یا سازمانی بر کنترل قیمت‌ها نظارت نمی‌کند.

او با اشاره به اینکه 90 درصد بازار خرید و فروش املاک و مسکن در اختیار دلالان است می گوید: بی‌شک دلالان توانسته‌اند کنترل بازار را از دست مسئولان خارج کنند.

این مشاور املاک در ادامه خاطر ‌نشان می‌کند: در حال حاضر دلالان تصمیم‌گیرنده اصلی بازار هستند، به عنوان مثال دلالان باعث شده‌اند قیمت یک خانه‌ 60 متری واقع در پایین‌ترین نقطه شهر به 400 میلیون تومان افزایش پیدا کند این در حالی است که نرخ این خانه در سال گذشته 150 میلیون تومان بوده است.

مشکلات متعدد در دریافت وام

یکی از مستأجران با اشاره به اینکه افزایش بهای رهن و اجاره باعث شده در 11 سال هشت بار خانه عوض کنم، می‌ گوید: امسال هم که رهن و اجاره افزایش پیدا کرده و اکنون سه ماه است در جست و جوی خانه هستم.

پیمان می‌افزاید: برای رهن خانه از بانک در خواست وام کردم که متاسفانه به دلیل موانع فراوان و بوروکراسی اداری از گرفتن وام منصرف شده‌ام.

قیمت هر متر مربع مسکن در شیراز بیش از 11 میلیون تومان است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز با اشاره به اینکه میانگین قیمت هــر متر مربع مسکن یازده میلیون و 400تومان در شیراز است، می گوید: دلیل افزایش قیمت مسکن در دو سال اخیر، کاهش ارزش پول ملى و به تبع آن افزایش نرخ دلار بوده اســت.

قاسم تابنده ماه با بیان اینکه افزایش نرخ ارز سبب افزایش قیمت مصالح و مواد اولیه ساخت مسکن شده، می‌افزاید: این مسئله سبب شد که قیمت تمام شده مسکن نیز با افزایش قابل توجه روبه‌رو شود.

انبوه ساخت‌ وساز باعث می شود قیمت ها کاهش پیدا کند

تابنده ماه با بیان اینکه افزایش قیمت مسکن منجر به ایجاد رکود در معاملات مسکن شد، خاطرنشان می‌کند: با وجود تداوم رکود در معاملات مسکن، قیمت‌ها همچنان کاهش نیافته، اما شاید در صورت استمرار رکود، قیمت‌ها کاهش یابد. دولت باید وارد عرصه انبوه سازى مسکن به نفع مردم شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز در ادامه با اشاره به اینکه روند ساخت وساز بخش خصوصى در سطح شیراز به اندازه‌اى نیست که منجر به افزایش عرضه و کاهش قیمت شود، ادامه می‌دهد: هر زمان که افزایش ساخت‌وساز به انبوه سازى مسکن منجر شود، قیمت مسکن کاهش خواهد یافت.

قاسم تابنده ماه با بیان اینکه دولت باید وارد عرصه انبوه سازى مسکن به نفع مردم شود، بیان می‌کند: دولت باید طرح‌هایى مانند مسکن اجتماعى را به صورت جدى پى بگیرد و سپس مسکن را به صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار مردم قرار دهد.

به باور تابنده ماه در صورت انجام چنین اقدامى از سوى دولت، هم قیمت عمومى مسکن کاهش خواهد یافت و هم گروه‌هاى اجتماعى صاحب خانه خواهند شد.

قیمت هر واحد مسکن مهر در شیرازبه 900 میلیون تومان رسید

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز در ادامه با بیان اینکه امروز قیمت هر واحد 100متری مسکن مهر در شیراز به 900 میلیون تومان رسیده است، ادامه می دهد: تکرار تجربه مسکن مهر یا مسکن ملى، با در نظر گرفتن رفع کاستى ها و اشکالات آن، مى‌تواند اتفاق مثبتى در بخش مسکن و رفع این مشکل براى مردم باشد.

قاسم تابنده ماه به عنوان مثال به افزایش قیمت رهن و اجاره بها در دو سال گذشته اشاره می‌کند و می‌افزاید: زمانى که قیمت خرید و فروش مسکن افزایش مى یابد، طبیعى است که نرخ رهن و اجاره بها نیــز با افزایش مواجه شود.

کاهش بی نتیجه قیمت در ایام کرونا

با این حال تابنده ماه با اشاره به مصوبه ستاد ملى مقابله بــا کرونا مبنى بر تعیین سقف افزایش 20 درصدى اجاره بها براى مستأجران خاطرنشان مى کند: با این حال بسیارى از مالکان به این بخشنامه عمل نکردند و حکم تخلیه براى مستأجران خود گرفتند.

او با بیان اینکه در این مسئله، نوعى دوگانگى وجود داشت، می‌افزاید: از یک سو با بخشنامه ستاد ملى مقابله با کرونا مواجه بودیم و از سوى دیگر با قانون مصوب مجلس مبنى بر حکم تخلیه ملک بر اساس آیین دادرسى مدنى؛ از همین رو پرونده‌هاى زیادى در اجراى احکام دادگاه‌ها معطل مانده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا