بورس و بازارمجله خبری

علت رسوب فایل‌های نوساز در بازار مسکن

به گزارش ساختمان آنلاین:  با این وجود تحقیقات میدانی از واسطه‌های ملکی نشان می‌دهد حتی فایل‌های نوساز‌ با قیمت مناسب و منطقی نیز در هفته‌های اخیر، متقاضی نداشته‌اند و تبدیل به فایل رسو‌بی شده‌اند.

تحقیقات میدانی از فعالان بازار مسکن نشان می‌دهد علت اصلی رسوبی شدن فایل‌های نوساز در بازار مسکن، از جنس قیمتی نیست. به عبارت دقیق‌تر اینکه نوسازها عموما قیمت پیشنهادی به‌اصطلاح تندتری نسبت به سایر گروه‌های سنی ملکی دارند، اگرچه در سال‌های اخیر یک دلیل عمده عدم اقبال به خرید این واحدها بوده است، اما دست‌کم در طول هفته‌های سپری شده از پاییز 1400، این ماجرا صدق نمی‌کند، چراکه به گفته واسطه‌ها، نه تنها مالکان در اعلام قیمت پیشنهادی واحدهای نوساز انعطاف نشان می‌دهند، بلکه حتی قیمت اعلامی خود را در مهرماه نسبت به شهریور کاهش دادند.

به گفته فعالان بازار مسکن، فروشندگان واحدهای نوسازی که اکنون در بازار حضور دارند، به دلیل نیاز مالی یا به هر علت دیگری «فروشنده واقعی» به شمار می‌آیند و این موضوع در اعلام قیمت پیشنهادی آنها موثر بوده است. اما از یکسو تقاضای خرید آپارتمان در تمام گروه‌های سنی به‌شدت اندک است و از سوی دیگر «نداشتن سند» واحدهای تکمیل شده مانعی بر سر راه خریداران به شمار می‌آید.

در واقع واحدهای نوساز بدون سند عرضه شده در بازار مسکن حتی اگر با قیمت مناسب عرضه شوند، مورد اقبال متقاضیان خرید قرار نمی‌گیرند و این علت اصلی رسوب واحدهای نوساز در شرایط فعلی بازار مسکن است.

اما مشکل خانه‌های بی‌سند، باوجود اینکه مالک وعده آماده شدن سند ظرف یک یا چند ماه آینده را می‌دهد، چیست؟ تحقیق میدانی از متقاضیان خرید این واحدها حاکی از وجود دو ترس عمده در این رابطه در میان آنهاست. ترس اول آنها از این است که سازنده به هر دلیل با نهادهای قانونی از قبیل شهرداری برای اخذ گواهی‌های قانونی نظیر پایان‌کار دچار مشکل شود و نتواند به تعهد خود در قبال اخذ سند ملکی عمل کند. آنها معتقدند حتی اگر ضرر و زیان سنگینی برای این موضوع تعیین شود، باز هم وصول این ضرر و زیان در پیچ و خم رسیدگی به شکایات حقوقی دشوار و بسیار زمان‌بر خواهد بود.

ترس دوم آنها نیز این است که متراژ مورد ادعای مالک در زمان اخذ سند تغییر کند که در صورت افزایش، موظف به پرداخت هزینه بیشتری خواهند شد که ممکن است از استطاعت آنها خارج باشد و در صورت کاهش متراژ نیز اگرچه حساب پرداخت مورد بازنگری قرار می‌گیرد، اما خریداران تمایل ندارند نقدینگی آنها بی‌جهت برای مدت طولانی نزد مالک قبلی باقی بماند.

علاوه بر این، عدم امکان تقاضای دریافت وام بانکی خرید مسکن برای واحدهایی که سند آنها آماده نیست، سبب شده معدود متقاضیان مسکن حاضر در بازار نیز دست‌شان از خرید واحدهای مذکور کوتاه باشد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا