فن آوری های ساختمانیمجله خبری

کلیدی زنگ زده در قفل مسکن

به گزارش ساختمان آنلاین:  در حال حاضر بخش بزرگی از بازاریابی‌های حوزه مسکن در کشور ما توسط واسطه‌گرانی انجام می‌شود که بیشتر آن تعریف صحیحی از بازاریابی، شناسایی و حتی فروش مسکن نداشته و هزینه‌های کذایی نیز دریافت می‌کنند. درحالی‌که در کشورهای توسعه‌یافته این‌گونه فعالیت‌ها به‌صورت مدرن‌تر و تخصصی‌تر با اپلیکیشن های مرتبط با بخش مسکن انجام می‌شود.

این پلتفرم‌ها ساختار منسجم داشته و پاسخ‌‌گوی دایره بزرگی از نیازهای بخش تقاضا هستند. در سال‌های اخیر این پلتفرم‌ها باراهنمایی صحیح با توجه به نیازهای اجتماعی و دارایی مالی شهروندان با اخذ مبالغ و کمیسیون‌ها توانسته‌اند رشد و توسعه پیداکرده و اعتماد شهروندان را جذب کنند. شاید بهترین بخش این پلتفرم‌ها را بتوان در دسترس بودن و تخمین قیمت ملک دانست.

متخصصان این عرصه در کشورهای توسعه‌یافته با سبک‌سازی این پلتفرم‌ها در قالب گوشی‌های موبایل انقلابی در این صنعت ایجاد کرده و توانسته‌اند بخشی از بازار بزرگ حوزه مسکن را از آن خود کنند؛ اما باید یادآور شد این اپلیکیشن های جدای از معرفی گزینه‌های متعدد و تخمین قیمت با توجه به اطلاعات محله، متراژ، سن ساختمان، دارا بودن یا نبودن امکانات جانبی از قبیل آسانسور، پارکینگ و انباری و … پا را فراتر گذاشته و به بخش نت یعنی نگهداری و تعمیر نیز واردشده‌اند شهروندان بااتصال به این بخش‌ها می‌تواند بدون صرف هزینه‌ها کلان درخواست کارگر تعمیر و نگهداری ساختمان در همه رشته‌ها اعم از تأسیسات خرد و کلان بدهند؛ و مطمئن باشند که فعالیت آن‌ها زیر نظر متخصصان انجام می‌شود.

30 استارتاپ‌  ساختمان در ایران

وب‌سایت اکوموتیو، رسانه تخصصی حوزه استارتاپ‌ ها که فهرست استارتاپ‌ های ایرانی را در قالب طبقه‌بندی‌های مختلف ارائه می‌کند، بیش از ۳۰ استارتاپ در حوزه املاک و حدود ۱۰ استارتاپ در حوزه مدیریت ساختمان در ایران را ذکر کرده است. البته عبارتِ «جهت اصلاح یا معرفی استارتاپ‌ تان می‌توانید از طریق لینک معرفی استارتاپ‌ ها اقدام کنید» که در زیر جداول معرفی استارتاپ‌ ها در این وب‌سایت ذکرشده، می‌تواند بیانگر این موضوع باشد که فهرست‌های ذکرشده، کامل نیستند و به معرفی خود شرکت‌های فعال در هر حوزه نیز وابسته است. در این رابطه، فهرست استارتاپ‌ های حوزه املاک که می‌توان آنها را به‌عنوان زیرمجموعه صنعت ساخت‌وساز و ساختمان محسوب کرد، آی‌ هوم، ایران‌ فایل، آلونک، اسکانو، دو دو تا شابش، مانیشن، دلتا، ملکانا، جوملک، ملک رادار، دیمانا، کاشانو، خانه کو، بانک اطلاعات مسکن ایران، ملک با ما، زومیلا، منزلان، متراژ، آنلاین‌ جو، هومینگ، زمین، کیلید، ملیکما، برند ساختمان، اسنپ ملک، مپلاک، مسکن فایل، مرکز اطلاعات تصویری املاک (ماتا)، مباشر، داما، الو ملک. برخی از اپلیکشن‌های معرفی شده در این وب‌سایت است.

عدم اشاره به برخی دیگر از کسب‌ و کارهای استارتاپی فعال در حوزه ساختمان و املاک، در این فهرست، تنها به دلیلی فعالیت تک بعدی آن ها است چرا که بخش بزرگی از فعالیت آن ها منوط به بخش عرضه و تقاضا است وساختاری مانند نیازمندی های روزنامه مختلف مانند روزنامه همشهری دارد.

*نبود شفاف‌سازی و ارائه اطلاعات دقیق مشکلات اصلی اپلیکشن‌های مسکنی

در همین راستا ایمان رفیعی کارشناس بازار ساخت‌وساز بابیان اینکه خلاقیت حرف اول موفقیت این اپلیکشین‌ها در ایران است گفت: در حال حاضر در بیشتر کشورهای توسعه‌یافته این استارت آپ ها در 5 ساختار مشغول به فعالیت‌ها هستند که این از این 5 مؤلفه تنها برخی از آنها در کشور وجود دارد که البته این حضور نیز کاملاً سطحی است.

وی گفت: مشارکت در ساخت، پیش‌فروش، خریدوفروش، رهن و اجاره و اجاره‌داری حرفه‌ای جز فاکتورهایی است که در اپلیشکن های خارجی به تفکیک اما با فعالیت منسجم وجود دارد.

وی بابیان اینکه چندین دلیل برای عدم وجود این مؤلفه‌ها در اپلیکشن های داخلی حوزه مسکن وجود دارد گفت: خوشبختانه جامعه جوان ما در حوزه استارت آپ ها بسیار فعال و حرفه‌ای هستند اما نبود اطلاعات جامع و کامل و وجود بروکراسی‌ها و قوانین دست‌وپا گیر در دو حوزه مشارکت در ساخت و پیش‌فروش باعث شده این بخش‌ها در استارت آپ های داخلی مغفول بماند.

به گفته این کارشناس ساخت‌وساز جدای از مباحث ساختاری، بی‌اعتمادی، نبود قوانین نظارت دقیقی و عدم فرهنگ‌سازی باعث شده متقاضیان مسکن نگاه جدی‌تری به مقوله استارت آپ های مسکنی نداشته باشند.

رفیعی بابیان اینکه اپلیکشن کامل و جامع باید 5 مؤلفه ذکرشده را باید داشته باشد گفت: فعالیت جزیره‌ای این مؤلفه دردی را دوا نمی‌کند باید این 5 مؤلفه به‌صورت زنجیره در یک مسیر فعالیت کنند تا بتوانیم انتظارات واقعی از استارت آپ مسکنی داشته باشیم.

به گفته این کارشناس در حال حاضر زمان فعالیت‌های سنتی در بخش مسکن به اتمام رسیده. باید ساختار الکترونیکی این بخش به‌صورت جدی و کامل پی‌ریزی شود؛ و این موفقیت نیازمند همکاری دولت و ارگان های متعدد با بخش خصوصی است.

*اپلیکشن های ایرانی مشتری را نمی‌شناسند

در همین راستا محمدعلی مهری کارشناس شهرسازی بابیان اینکه شیوع بیماری کرونا بهترین اتفاق برای ظهور پررنگ این استارت‌آپ بوده و است گفت: بیشتر کشورها این تهدید را به فرصت مبدل کردند و توانسته با جا انداختن این پلتفرم‌ها در بخش ساخت‌وساز جلوی حضورهای آنلاین و کمیسیون‌های کذایی را بگیرند.

وی بابیان مطلب فوق افزود: البته این رشد و توسعه در کشور ما منوط به اصلاح زیرساخت‌های متعدد است در حال حاضر بخش بزرگی از قوانین ما همسو با این اپلیکشن ها نیست چراکه ساختار اصلی این پلتفرم‌ها شفافیت است که متأسفانه در کشور ما بخش ساخت‌وساز فاقد شفافیت است.

مهری گفت: در FATF (گروه ویژه اقدام مالی) شعار مشتریت را بشناس وجود دارد که این مورد باید در بخش اقتصاد مسکن راه‌اندازی شود. زمانی که ما بتوانیم مشتری را بشناسیم می‌توانیم برنامه صحیحی برای آن تعبیه کنیم در حال حاضر بیشتر اپلیکشن ها مشتری خود را نمی‌شناسند درحالی‌که فکر می‌کنند می‌شناسند. زمانی یک پلت فرم می‌تواند مشتری مداری داشته باشد که شناخت خوب از مسئله و صورت‌مسئله داشته باشد. در حال حاضر مسئله و صورت‌مسئله مسکن در کشور نقاط مبهم بسیاری دارد.

وی گفت: در حال حاضر در تمام دنیا گسترش استارتاپ‌های صنعت ساختمان موجب شده دامنه فعالیت آنها از خریدوفروش و اجاره مسکن به سمت مصالح ساختمانی، مدیریت ساختمان و سامانه‌های قیمت‌گذاری ملک نیز گسترش یابد. البته طی ماه‌های گذشته برخی از اپلیکشن ها فرصت‌ها و موضوعات جدید در زمینه‌‌هایی مانند‌ شناسایی خانه‌های خالی، ایجاد شرکت‌های اجاره‌داری حرفه‌ای و الکترونیکی در حوزه مسکن، روش‌های تسهیل روند معاملات مسکن، مسائل حقوقی معاملات مسکن و… ایجاد کرده‌اند اما کارکرد آن‌ها هنوز به‌درستی مورد حلاجی قرار نگرفته تا میزان موفقیت آن نهایی شود.

 

 

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا