بورس و بازارمجله خبری

ترس از پرداخت مالیات، اوراق تسهیلات مسکن را گران کرد

به گزارش ساختمان آنلاین: با توقف روند کاهشی نرخ اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن ، هزینه متقاضیان دریافت این وام بار دیگر روند صعودی به خود گرفت و بیشتر شد. بنابر آخرین گزارش‌ها، میانگین نرخ اوراق تسه در حال حاضر به بیش از 62 هزار تومان رسیده است. اما پرسشی که برای بسیاری از متقاضیان خرید مسکن مطرح است، این است که سقف دریافت وام مسکن از محل اوراق در تهران چقدر است؟

مهدی موسوی کارشناس حوزه مسکن در این رابطه به «ساختمان آنلاین» می‌گوید: بنابر اعلام بانک مسکن، سقف وام مسکن زوجین 200 میلیون تومان، سقف وام مسکن انقرادی 100 میلیون تومان و سقف وام جعاله (برای خرید) نیز 40 میلیون تومان تعیین شده است.

وی ادامه داد: بر همین اساس، تعداد اوراقی که متقاضیان برای دریافت سقف وام باید خریداری کنند، برای وام زوجین 400 برگ، برای وام انفرادی 200 برگ و برای وام جعاله نیز 80 برگ است. اما میزان پرداخت هزینه برای دریافت وام مسکن چگونه محاسبه می‌شود؟

موسوی در پاسخ به این پرسش که هزینه دریافت وام مسکن با چه فرمولی محاسبه می‌شود، گفت: هزینه دریافت وام مسکن از جمع دو فاکتور تعداد اوراق قابل خرید و نرخ روز اوراق به دست می‌آید. با این فرمول، هزینه دریافت وام 200 میلیون تومانی زوجین 25 میلیون تومان، وام 100 میلیونی انفرادی 12 میلیون و 500 هزار تومان و وام 40 میلیون تومانی (جعاله) نیز 5 میلیون تومان خواهد بود. این در حالی است که در هفته آینده هزینه هر برگ اوراق به حدود 40 هزار تومان رسیده بود و متقاضیان می‌توانستند با هزینه کمتری نسبت به خرید اوراق اقدام کنند.

این کارشناس حوزه مسکن تصریح کرد: دلیل اصلی اوج گرفتن دوباره قیمت این اوراق را می‌توان به جدی شدن اخذ مالیات از خانه‌های خالی ارتباط داد، چراکه که برخی را مجبور کرده املاکی که برای سرمایه‌گذاری خریداری کرده بودند را اکنون زیر قیمت بازار به فروش برسانند و به سود حداقلی راضی باشند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا