راه و شهرسازیمجله خبری

اصطلاحات رایج معاملات مسکن را بشناسید

به گزارش ساختمان آنلاین:   اگر در بازار مسکن تاکنون فعالیتی داشته اید حتما با اصطلاحاتی که نشنیده اید رو به رو شده اید. آشنایی با این اصطلاحات برای انجام معاملات ملکی و یا انجام ساخت و ساز می‌تواند بسیار به شما کمک کند؛ بنابراین برای آشنایی با اصطلاحات از جمله اظهارنامه، مجهول المالک، مشاع، افراز، گواهی پایان کار، تصرف عدوانی، تفکیک املاک سرقفلی، عرصه و اعیان گزارش زیر را مطالعه کنید.

اظهارنامه

زمانی که افراد تقاضایی قانونی دارند و برای پیگیری آن اقدام می‌کنند برای انجام روال قانونی تقاضای مورد نظر توسط قانون و ماموران آن، بایستی ابتدا تقاضای شخص به صورت مکتوب تنظیم شود که این متن مکتوب که حاوی مشخصات فرد، تقاضای وی و تاریخ درخواست آن است را اظهارنامه گویند.

تنظیم اظهارنامه برای هرگونه پیگیری قانونی مشکلات پیش آمده بین خریدار و فروشنده و یا مالک و مستاجر لازم و ضروری است. پس از تنظیم اظهارنامه در مراجع قانونی ماموران مربوطه تقاضای فرد شاکی را به طرف دیگر گزارش می‌دهند تا برای رسیدگی به موضوع، به مرجع مربوطه مراجعه کند.

مجهول المالک

اگر ملکی در زمان ثبت و نصب پلاک‌ها به نام شخص خاصی معرفی شود، اما برای انجام مراحل ثبت قانونی آن، مالک مربوطه و یا نماینده وی به مراجع ذیربط مراجعه نکرده باشند ملک مورد نظر را مجهول المالک می‌گویند.

مشاع

این اصطلاح به معنی مشترک بودن است و عبارت آن، برای املاک و یا قسمت‌هایی از آن‌ها استفاده می‌شود که بین چند نفر به عنوان مالک، مشترک است.

به عنوان مثال در آپارتمان‌ها پله ها، راهرو، آسانسور، پشت بام و … بین تمامی مالکان مشترک است که به آن‌ها مشاعات ساختمان گفته می‌شود. از طرفی هم برخی املاک به گونه‌ای هستند که دارای چند مالک به صورت همزمان بوده، اما سهم هریک از آن‌ها مشخص نیست که به این گونه املاک، ملک مشاع گفته می‌شود.

افراز

در املاک مشاع همانطور که ذکر شد شاهد تملک چندین مالک بطور همزمان بر ملک مربوطه هستیم. حال در این میان اکر یکی از مالکین قصد جدا کردن سهم خود را داشته باشد بایستی به مراجع قانونی مراجعه کرده و مراحل مربوط به افراز ملک را طی کند. پس از جدا شدن سهم فرد مورد نظر ملک مربوطه به صورت مفروز است.

در مجموع به املاکی که ابتدا به صورت مشاع بوده، سپس تقسیم شده و دیگر بین چند مالک مشترک است، ملک مفروز گفته می‌شود و به عمل تقسیم کردن آن افراز می‌گویند.

گواهی پایان کار

این گواهی که در پایان عملیات اجرایی ساختمان، از سوی شهرداری برای املاک صادر می‌شود، به معنی تایید ساختمان مورد نظر از نظر فنی و رعایت اصول قانونی است. گواهی پایان کار یکی از الزامات املاک برای دریافت سند ملک است. به عبارتی زمانی که ملکی گواهی پایان کار دریافت می‌کند به این معنی است که ملک مربوطه بصورت قانونی و استاندارد ساخته شده و همچنین فاقد تخلف ساختمانی است. علاوه بر این نشان دهنده این است که عوارض ملک تسویه شده و ملک مربوطه اجازه دریافت سند دارد.

تصرف عدوانی

تصرف غیر قانونی و به زور املاک و یا هر نوع دارایی دیگر، از مالک مربوطه و یا کسی که نسبت به آن حقی دارد، تصرف عدوانی گفته می‌شود.

تفکیک املاک

تقسیم املاک بزرگ به بخش‌های کوچکتر را تفکیک املاک گویند و در بسیاری از مواقع اینگونه املاک، تحت تملک چندین مالک بوده و از نظر قانونی برای انجام تفکیک ملک مربوطه رضایت همه مالکان لازم و ضروری است.

سرقفلی

این عبارت مربوط به واحد‌های تجاری بوده و به عنوان شهرت و اعتبار یک ملک برای تجارتی خاص در نظر گرفته می‌شود. سرقفلی یک مغازه یا حق کسب و پیشه، به مبلغی گفته می‌شود که مستأجر در ابتدای کار و اجاره ملک مورد نظر، به مالک پرداخت می‌کند. این مبلغ در قالب یک قرارداد توافقی است و بر اساس آن، قرارداد اجاره بطور خودکار تمدید می‌شود و مالک نمی‌تواند جهت تخلیه ملک اقدام کند.

عرصه و اعیان

منظور از عرصه ملک، زمینی است که ساختمان (ویلایی، مجتمع کم واحد، برج، مجتمع تجاری و…) مربوطه بر روی آن قرارگرفته و به عبارتی روی آن بنا شده است.

منظور از اعیان نیز ساختمان احداث شده بر روی عرصه است و بطور کلی تمامی واحد‌های احداث شده در یک برج یا آپارتمان را اعیان آن ملک گویند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا