بورس و بازارفن آوری های ساختمانیمجله خبری

معاملات مجازی وجاهت قانونی ندارند

به گزارش ساختمان آنلاین:  با تشدید محدودیت های ناشی از کرونا شاهد افزایش معاملات مسکن در فضای مجازی هستیم . موضوعی که با انتقاد کارشناسان مواجه شده و معتقدند اگرچه فعالیت استارت‌آپ ها با توسعه تکنولژی در این حوزه گریز ناپذیر است اما باید توجه داشت انجام معاملات فارغ از احتمال ایجاد چالش های مالی و کلاهبرداری به لحاظ حقوق فاقد وجاهت بوده و نمی تواند از ضمانت اجرایی لازم برخوردار باشد.

مصطفی‌قلی خسروی در خصوص گسترش معاملات مجازی به ساختمان آنلاین می گوید: انجام اینگونه معاملات با ریسک بالایی همراه بوده و فاقد وجاهت قانونی است .

وی در ادامه افزود: متاسفانه برخی از سایت ها نسبت به درج قیمت غیر کارشناسی اقدام می کند که زمینه رشد کاذب قیمتها را فراهم می آورند . به همین دلیل نه تنها مشاوران املاک فعالیت خود با برخی از این سایت ها را قطع کرده اند بلکه دادگستری نیز هر گونه قیمت گذاری از سوی این سایت ها را غیر قانونی اعلام کرده است.

خسروی با تاکید بر اینکه متقاضیان نباید سرمایه خود را تحت الشعاع تبلیغات و احتمالا پرداخت کمیسیون پایین در معاملات مجازی قرار دهند گفت: عده‌ای با سوء استفاده از شرایط به وجود آمده و با دریافت حق کمیسیون پایین‌تر از نرخ مصوب، مردم را تشویق به انجام معاملات مجازی در بخش مسکن می‌کنند که این معاملات غیرقانونی است و مردم اصل را فدای فرع نکنند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به اینکه در صورت فعالیت استارت آپ ها مسکنی که مورد تایید اتحادیه املاک است، انجام معاملات مجازی امکان پذیر خواهد بود گفت: منعی برای فعالیت سایت های اینترنتی در زمینه تبلیغات و اطاع رسانی وجود ندارد و در این زمینه اتحادیه نسبت به توافق با چند رسانه معتبر اقدام کرده است اما باید توجه داشت که معاملات مسکن از بخش های متنوع تشکیل شده که ممکن است در هر بخش آیتم های زیادی را شامل شود بنابراین نه تنها امکان پرداختن به تمامی آنها در فضای مجازی وجود ندارد بلکه اساسا به لحاظ حقوقی نیز معاملات مجازی از وجاهت قانونی برخوردار نبوده و تضمینی برای انجام تعهدات وجود ندارد.

وی تاکید کرد: خرید مسکن مانند استفاده از تاکسی های اینترنتی نیست که بتوان به راحتی از آن استفاده کرد. باید توجه داشت که معامله خارج از مشاوران املاک قانونی نیست و در صورت بروز هر گونه مشکلی امکان پیگیری حقوقی را ندارد.

خسروی در پاسخ به اینکه آیا مشاوران املاک نگران از تکرار وضعیت مشابه آژانس های تاکسی سرویس در صورت گسترش فعالیت استارت آپ ها هستند گفت: هیچگونه نگرانی در این باره وجود ندارد چراکه اساسا نوع فعالیت مشاوران املاک با آزانس های اتومبیل کرایه متفاوت است اما نمی توان منکر نقش فعالیت سایت های اینترنتی در آینده بازار داشت که لازم است به صورت نظام مند و ساماندهی و در نظر گرفتن محدودیت ها و شرایط حقوقی حاکم به فعالیت بپردازند.

رییس مشاوران املاک استان تهران همچنین درباره پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مبنی بر حذف قیمت‌های مسکن مناطق 1 و 3 تهران از آمار و گزارشات بازار، گفت: این مناطق تافته جدا بافته نیستند و طبق رصدی که از بازار انجام شده قیمت های پرتی هم ندارند.

خسروی تاکید کرد: نمی‌توان چند منطقه را به دلیل اینکه قیمت بالاتری نسبت به سایر مناطق دارند از آمار و گزارشات حذف کرد.

وی ادامه داد: به تمام مشاوران املاک به ویژه این مناطق اعلام کرده‌ایم که پیشنهاد فروش مسکن و ملک با قیمت های نامتعارف را نپذیرند و به طور قطع در صورت مشاهده و ارایه گزارش درباره انجام معاملات با قیمت‌های نامتعارف با آن مشاوره املاک برابر قانون برخورد خواهیم کرد.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا