راه و شهرسازیمجلس و ارگان هامجله خبری

مهدی چمران :ساخت وساز درخانه‌هایی که درخت دارند قفل شده است

به گزارش ساختمان آنلاین: مهدی چمران در خصوص بحث باغات و قانون جاری، گفت: بحث باغات و فضای سبز خیلی بحث پیچیده‌ای شده‌است چرا که قانونی را که قبلاً در شورای های دوره دوم، سوم و چهارم اجرا می‌شد در دوره پنجم تغییر کرد. هرچند به قانون قبلی حملات زیادی هم شد که این قانون باغات را از بین برده است اما مشاهده کردیم بعد از تصویب قانون جدید در دوره پنجم عملاً ساختمان‌سازی‌ها در این املاک قفل شد و تنها یکی دو پرونده برای خانه مسکونی‌هایی که فضای سبز دارد صادر شد.

چمران ادامه داد: البته در خصوص خود باغات و زمین‌هایی که ۲ یا ۳ هزار مترمربع وسعت دارند، هیچ بحثی نیست و اینها باغ است و شهرداری می‌بایست آنها را خریداری کند و به باغ و فضای سبز عمومی تبدیل کند؛ به‌ویژه در مناطقی که سرانه فضای سبز آنها کم است. اما آنچه اکنون اتفاق افتاده انسدادی است که در این زمینه به وجود آمده و خانه‌هایی که دارای فضای سبز و درخت هستند، ساخت‌وساز نمی‌کنند؛ چراکه بر اساس قانون، خانه مسکونی باید در ۱۵ درصد زمین و در دوطبقه ساخته شوند و این امر سبب شده ساختمان‌سازی‌ها در این املاک قفل شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ما مجبوریم که شکایت‌های صاحبان این املاک را مطابق قانون فعلی رسیدگی کنیم، افزود: این قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیأت دولت و مصوبه شورای عالی استان‌ها را دارد و بایستی بر اساس قانون موجود رأی دهیم. البته ما امیدواریم بتوانیم به گونه‌ای اقدام کنیم تا کسانی که باغ دارند یا در زمین‌شان درخت و فضای سبز وجود دارد، متضرر نشوند که نتوانند ساختمان‌سازی کنند بلکه می‌بایستی وجود این درختان و فضای سبز امتیازی برای آنها باشد. در عین حال در اجرای این قوانین هم نباید درختی قطع شود، این موضوع باید در مراجع خود مورد رسیدگی قرار گیرد؛ یعنی در شورای عالی شهر سازی و معماری مطرح تا اصلاح شود ولی اکنون ما نمی‌توانیم پرونده‌های مربوط به باغات را متوقف کنیم تا قانون اصلاح شود، بلکه به‌صورت موازی اصلاح قانون موجود پیگیری شود تا به سرانجام برسد.

چمران ادامه داد: ما باید بتوانیم شرایطی به‌وجود بیاوریم تا افرادی که فضای سبز دارند یا می‌خواهند فضای سبز ایجاد کنند، ضرری نبینند و اگر می‌خواهند ساختمان‌سازی کنند به شرطی که درختی قطع نشود و فضای سبز حفظ شود این کار را انجام دهند و ساختمان‌سازی و نوسازی متوقف نشود زیرا توقف کار ساختمانی با گستردگی که دارد موجب توقف اقتصاد شهر و کشور می‌شود. و با این روش فعلی نیز فضای سبزی هم اضافه نمی‌شود و منافع مادی افراد، خشکاندن درختان و از بین رفتن آنها را در پی خواه داشت.

چمران در ادامه و در پاسخ به این سوال که در قانون قبلی ساخت پارکینگ‌ها موجب قطع درختان می‌شد، گفت: من نمی‌گویم به مصوبه قبلی برگردیم چراکه آن مصوبه که طی دوره‌های قبلی مدیریت شهری اجرا می‌شد قطعاً نیاز به اصلاح دارد. البته اصلاحش این است که جلوی تخلفات گرفته شود. در آن مصوبه اگر سازنده در ساخت پارکینگ فضا کم می‌آورد از فضای زیر سطحی حیاط استفاده می‌کرد که این موجب ضرر رساندن به ریشه درختان می‌شد و ما جلویش را گرفتیم. اینکه ممکن است در زمینی درخت قطع شود یا نه، بستگی به نوع ساخت دارد که صاحب ملک می‌خواهد درخت را حفظ کند یا نه، اگر درخت قطع یا خشک شود جریمه ۵ برابری دارد و بنابراین مالکان سعی می‌کنند از خشک شدن و قطع درختان جلوگیری کنند اما اگر درختان از بین برود باید جریمه‌های آن‌را بپردازند و علاوه بر جریمه‌های سنگین نقدی باید ۳ برابر بن درخت، دقت کنید بن درخت نه تعداد درخت، در همان محل یا در جایی دیگر اقدام به کاشت درخت کنند یا درخت‌ها را تهیه و به فضای سبز دهند تا آنان بتوانند بکارند. بنابراین مالکان سعی می‌کنند درخت خشک نشود یا از بین نرود اما اگر هم بر اثر حوادثی درخت از بین رفت، برای آن هم پیش‌بینی‌های لازم شده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا