راه و شهرسازیمجله خبری

تبعیت قیمت اوراق مسکن از بازارهای موازی

به گزارش ساختمان آنلاین :بررسی‌ها از بازار اوراق مسکن نشان می‌دهد قیمت اوراق تسه با روند رو به رشد به بیش از 42 میلیون تومان رسیده است . درواقع روند صعودی قیمت اوراق باوجود تداوم سقوط شاخص نشان‌دهنده عدم تبعیت از بازار اصلی بوده موضوعی که کارشناسان تبعیت اوراق را تغییرات قیمتی در بازارهای موازی را دلیل اصلی این رشد عنوان می‌کنند.

در این خصوص محمود فاطمی عقدا رئیس سابق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به ساختمان آنلاین، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و نیز رقابت تنگاتنگ بازار مسکن با بازار سرمایه، طلا و ارز باید ارزش این اوراق نیز به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای افزایش یابد.

وی بابیان اینکه در ماه‌های اخیر قیمت اوراق مسکن نوسانات زیادی را تجربه کرده است، افزود: در حال حاضر متقاضیان تسهیلات خرید مسکن که مجرد هستند باید حدود 17 میلیون تومان بابت خرید این اوراق پرداخت کنند که این رقم هزینه به‌عنوان هزینه مالی این تسهیلات محسوب می‌شود.

رئیس سابق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: باوجود افزایش قیمت اوراق‌مسکن بازهم متقاضی برای خرید این اوراق زیاد بوده اما مبنایی برای تعیین قیمت آن وجود ندارد.

فاطمی عقدا بابیان اینکه قیمت 90 هزار تومان بابت هر ورق گران است، ادامه داد: هزینه پولی تسهیلات خرید مسکن زیاد است.

وی بابیان اینکه باید تسهیلات سهل‌الوصول‌تر و ارزان‌تری برای بازار مسکن ایجاد شود، ادامه داد: تا زمانی که تسهیلات دیگری وجود نداشته باشد متقاضی برای دریافت این نوع تسهیلات زیاد است بنابراین قیمت اوراق مسکن نیز افزایش می‌یابد.

فاطمی عقدا ادامه داد: نبود سیاست کارآمد و مؤثر در حوزه تسهیلات مسکن عاملی برای ایجاد این مشکل محسوب می‌شود که در این زمینه وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان متولی اصلی محسوب می‌شود و باید تصمیماتی را اتخاذ کند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا