فن آوری های ساختمانیمجله خبری

تاثیر انتخابات آمریکا در ارزان شدن قیمت مسکن

به گزارش ساختمان آنلاین:  بخش مسکن نیز این روزها همانند بسیاری از بازارها چه بخواهیم چه نخواهیم و علیرغم تمام هشدار کارشناسان سرنوشت خود را به انتخابات آمریکا گره زده اند. بخش مسکن یکی از بخش هایی است که علاوه بر تاثیر پذیری از مسایل درون بخشی از سایر بخش های اقتصاد کلان به خصوص بازارهای موازی مثل ارز و طلا نیز تاثیر می گیرد.

سالهاست که بخش مسکن از عدم تعادل میان عرضه و تقاضا رنج می برد و همین مساله باعث شده تا این بخش به محض هر گونه اتفاق در اقتصاد کلان واکنش نشان داده و قیمت های خود را اصلاح کند.

بازار مسکن از مدتها پیش نوسانات قیمتی خود را به واسطه عدم تعادل میان عرضه و تقاضا افزایش یافته میبیند. هر چند علاوه بر عدم تعادل میان عرضه و تقاضا باید رشد نرخ ارز را نیز به دلایل رشد قیمت ها اضافه کرد. اما این روزها بازار مسکن نیز منتظر نتیجه انتخابات و مشخص شدن گزینه ریاست جمهوری آمریکاست. چرا که این انتظار را این روزها در میزان معاملات می توان مشاهده کرد و بسیاری از فروشندگان و متقاضیان خرید مسکن در انتظار این هستند تا ببینند نتیجه انتخابات و تغییرات قیمتی چه خواهد شد.

اما اکثر مقامات مسئول و ارشد کشور بارها به این موضوع تاکید کرده اند که نباید اقتصاد را به انتخابات آمریکا و نتیجه آن گره زد.

گره زدن اقتصاد به انتخابات آمریکا خودکشی است

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس و نماینده مردم تهران معتقد است که گره زدن اقتصاد به انتخابات آمریکا خودکشی است. او میگوید ماههاست که بازار مسکن نیز به همراه سایر بازارها خود را در یک حجم بسیار پایین به انتخابات آمریکا وابسته کرده که به نظر می رسد این انتظار را باید به برخی سوداگران نسبت داد.

او با اشاره به اینکه آمریکا در انتخابات خود نشان داد آنهایی که به دنبال آزادی هستند کشور آمریکا نیز نتوانسته به آزادی و فرهنگ احترام بگذارد گفت: در انتخابات آمریکا همان افرادی که در داخل کشور آمریکا را مهد آزادی و فرهنگ می دانستند به خوبی مشاهده کردند که این کشور در ابتدایی ترین موضوعات انتخابات نیز فرهنگ را باخته است.

شاکری با تاکید بر اینکه در داخل کشور نباید این گونه تصور شود که ترامپ و یا بایدن به اقتصاد ایران کمک خواهند کرد، اظهار داشت: این دو شخص مدعی فرهنگ و آزادی با زشت ترین الفاظ از یکدیگر پذیرایی کردند. پس باز هم تاکید می کنم که نه اقتصاد و نه سایر بخش های اقتصادی مثل ارز که بر اکثر قیمت ها تاثیرگذار می شود نیز نباید منتظر نتیجه انتخابات باشند.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این پرسش که از روزی که بازار ارز متوجه شد ترامپ رای لازم را نیاورده و بایدن گوی رقابت را ربوده است نرخ ارز چند هزار تومان کاهش یافت. حال به نظر می رسد اگر نرخ ارز روند نزولی خود را ادامه دهد سایر بازارها مثل بازار مسکن نیز می تواند از این روند تاثیر بپذیرد؛ گفت: این موضوع به خوبی نشان می دهد که موارد و جو روانی بر بازار ارز تاثیرگذار بوده است. چرا ما در داخل کشور نباید از این جو روانی استفاده کنیم؟

وی تاکید کرد: پس با مدیریت می توانیم ضعف های خود را در هر بازاری مثل بازار ارز، بورس و حتی بازار مسکن جبران کنیم. نباید ضعف مدیریتی خود را به سایر بازارها منتقل کنیم و یا با این دست دست مسایل پوشش بدهیم

او افزود: در خصوص بازار و بخش مسکن نیز باید تعادل میان عرضه و تقاضا را ایجاد کنیم که این اقدام را با طرح جهش تولید مسکن در دستور کار مجلس قرار داده ایم.

اما مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاروان املاک معتقد است که تغییر رئیس جمهور آمریکا و روی کار آمدن “جو بایدن” می تواند از لحاظ جو روانی بر بازار ارز و به دنبال آن بر بازار مسکن تاثیر بگذارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بازار مسکن با انتخابات آمریکا و تغییر رئیس جمهور آمریکا می تواند به آرامش برسد؟ می گوید: با تغییر رئیس جمهور آمریکا و روی کار آمدن “بایدن” و مطرح شدن بازگشت آمریکا به برجام می تواند اثرات مطلوبی بر اقتصاد و جو سیاسی داشته باشد. با تاثیر مثبت بر بازار ارز بازار مسکن نیز به تبعیت از آن می تواند روزهای آرام تری را سپری کند.

خسروی تصریح کرد: باید به یک موضوع اشاره کنم و آن این است که کنگره آمریکا همواره با ایران دشمنی داشته است و قطعا با هر تغییری در ریاست جمهوری این دشمنی تغییر آن چنانی نخواهد داشت، گفت: “ترامپ” یک بیزینس من است و همه چیز را با پول می دید و می سنجید. اما “جو بایدن” گفته می شود که سیاستمدار است و قصد بازگشت به برجام را دارد. حال اگر این اتفاقی که برای بازار ارز رخ داده و با روی کار آمدن “جو بایدن” این روند ادامه داشته باشد می توان امیدوار شد که قیمت مسکن کاهش یابد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: بالاخره برخی از سرمایه داران واحدهای مسکونی خریده اند که با گران شدن مسکن آنرا در بازار عرضه کنند اما قطعا اگر این روند بر عکس شود شاید مجبور شوند این واحدهای مسکونی را با قیمت پایین تر عرضه کنند.

وی اضافه کرد: تورم به معنی سود نیست چرا که اگر تورم و گرانی هر کالایی باعث شود معاملات کاهش پیدا کند آن بازار نمی تواند بازاری مفید و مناسب برای هر قشری باشد. پس حالا که چند روزی است دلار ارزان شده می توان گفت که این کاهش دلار بر قیمت مسکن می تواند در آینده اثر گذار باشد.

خسروی تصریح کرد: در قطعنامه ۵۹۸ برخی از سرمایه داران و سرمایه گذاران در بخش مسکن، سکته کردند و قطعه ای در بهشت زهرا به نام قطعه ۵۹۸ به صورت کلامی نامگذاری شد. امید است مثل آن روزها نشود و عده ای برای سود بیشتر اقدام به خرید مسکن نکنند که با افت قیمت ها خدای نکرده سکته کنند.

ثبات قیمت مسکن با تغییر رئیس جمهور آمریکا

مهدی روانشادنیا دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات در پاسخ به این پرسش که آیا می توان از واژه تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار مسکن استفاده کرد؟ آیا با رفتن “ترامپ” و آمدن “بایدن” بازار مسکن می تواند دچار نوسان قیمت و کاهش قیمت ها شود؟ گفت: نتیجه انتخابات آمریکا را چند روزی است که در بازار ارز مشاهده می کنید. واقعیت این است که اگر روند افت نرخ ارز ادامه داشته باشد و اتفاقات خوبی هم در بازگشت آمریکا به برجام رخ دهد، می توان به ادامه دار شدن روند کاهشی نرخ ارز امیدوار شد.

وی افزود: بازار ارز یکی از متغیرهای اثرگذار بر بازارهای موازی است پس مطمئنا اگر نرخ ارز روند کاهشی خود را ادامه دهد می توان اثر آن را در بازار مسکن در ثبات قیمت جستجو کرد.

بازار مسکن نیز همانند سایر بخش های اقتصادی کشور چه بخواهیم و چه نخواهیم آینده خود را ماههاست که به نتیجه انتخابات گره زده است. اما هر کارشناس اقتصاد مسکن نیز به خوبی می داند که هر گونه افزایش نرخ ارز بر تمام کالاها و نهاده های تولید مسکن اثر گذار است. رشد قیمت نهاده های تولید مسکن بر قیمت تمام شده و در نهایت بر قیمت نهایی مسکن اثر گذار خواهد بود.

امید است دولتمردان نه فقط برای بخش مسکن بلکه برای تمام بخش اقتصادی کشور که به تولیدات داخلی متکی هستند برنامه ریزیهای خود را به گونه ای انجام دهند که در اوج تحریم ها نیز بخش هایی مثل بخش مسکن که با ایجاد فرصت شغلی بالا می توانند به کمک کشور بیایند را بیش از پیش مورد حمایت قرار دهد. قطعا با حمایت از بخش مسکن سایر بخش های وابسته به بخش مسکن نیز رونق خواهند گرفت.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا